انتشار: ۲۱:۴۵ - ۲۲ تير ۱۳۹۵
تپه پوستچی شیراز که در کاوش های باستان شناسی اخیر، پیشینه شکل گیری این شهر را به 6 هزار و 500 سال پیش رساند، به شماره 31463 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد که تپه پوستچی در شیراز متعلق به دوره هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد، ساسانی – اوایل اسلامی به شماره ثبتی 31463 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید که با ثبت این اثر، تاریخ 6هزار و 500 ساله برای شیراز ثبت شد.
مصیب امیری گفت:محوطه فرهنگی- تاریخی تپه پوستچی شیراز در حال حاضر در محدوده ای به مساحت 12 هکتار در کنار بلوار رحمت قرار گرفته، در واقع وسعتی بیش از این داشته که براثر ساخت و سازهای مسکونی در سال های اخیر، حدود نیمی از آن تخریب و نابود شده است.
او ادامه داد: کاوش های باستان شناسی در تپه پوستچی واقع در جنوب بلوار رحمت شهر شیراز، منجر به کشف و شناسایی آثار و شواهدی از دوره های پیش از تاریخ و تاریخی منطقه شده است که این اثر ملی نشان می دهد که شهر شیراز یک دشت و منطقه مهم تاریخی است که تپه پوستچی نیز یک منطقه باستان شناسی مهم و مربوط به دوران پیش از تاریخ است .
پیش از این کارشناس باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به خبرنگار ایرنا گفته بود: آثار به دست آمده از کاوش ها در تپه پوستچی شیراز بیانگر این است که این تپه به دوره های پیش از تاریخ تعلق دارد.
علیرضا سرداری با بیان اینکه شواهد اولیه حاصل از بررسی ها و کاوش های باستان شناسی، نشان دهنده وجود لایه های فرهنگی از دوره باکون در هزاره پنجم پیش از میلاد، دوران آغاز تاریخی و تاریخی (اشکانی) است افزود: این شواهد پیشینه شکل گیری شهر شیراز را به 6 هزار و 500 سال پیش منسوب می کند.
وی بیان کرد: درواقع به نظر می رسد که دشت میانکوهی شیراز با دربرداشتن محوطه ها، تپه ها و آثار تاریخی متعدد از دوران پیش از تاریخ، قابلیت سکونت از زمان نوسنگی داشته و با درنظر داشتن وسعت زیاد این محوطه در دوره باکون، این احتمال وجود دارد که تپه پوستچی یکی از بزرگ ترین استقرارهای این دوره است که می تواند در استان فارس کم نظیر باشد.
سرداری اظهارداشت: این درحالی است که با برشی که در سال های گذشته درنتیجه خاکبرداری و تخریب از وسط تپه فوق صورت گرفته، آثاری تا عمق شش متر را آشکار ساخته است و به نظر می رسد که چنانچه این کاوش ها تا لایه های پایین تر ادامه یابد، شواهدی از دوران قدیمی تر تا نوسنگی نیز یافت شود.

** تپه پوستچی مکان مناسبی برای کسب اطلاعات باستان شناسی
سرپرست تیم کاوش در منطقه تاریخی تپه پوستچی شیراز اضافه کرد: تپه پوستچی یک محل مناسب برای استقرار و سکونت در دوران باستان است و به همین دلیل مکان مناسبی برای انجام فعالیت های باستان شناسی، کشف و کسب اطلاعات از دوران پیش از تاریخ و مربوط به هزاران سال قبل است.
به گفته وی، مطالعات در این منطقه می تواند منجر به شناسایی آثار گسترده و قابل توجهی در محوطه شود که با ساخت سایت یا موزه در محل، به طور دائمی در معرض نمایش عموم قرار گیرد.
سرداری ادامه داد: ارائه اطلاعات بیشتر درباره تپه پوستچی شیراز نیازمند کار گسترده تر و همچنین مستلزم این است که روند کاوش ها در این منطقه تاریخی ادامه یابد تا ما به لایه ها و آثار بیشتری دست یابیم و پس از آن اطلاعات کسب شده را در اختیار افکار عمومی قرار دهیم.
عملیات کاوش در منطقه تاریخی تپه پوستچی شیراز که کار مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و دانشگاه هنر شیراز است از نیمه اردیبهشت ماه سال 95 آغاز شده و تا نوزدهم خردادماه 95 ادامه یافت.
در این کاوش ها 13نفر از دانشجویان رشته باستان شناسی دانشگاه هنر شیراز، یک نفر کارشناس باستان شناسی میراث فرهنگی فارس به سرپرستی مشترک علیرضا سرداری از پژوهشکده باستان شناسی و دکتر حسنعلی عرب ازدانشگاه شیراز فعالیت کردند.
در حال حاضر شمار یادمان های تاریخی استان فارس که در فهرست آثار ملی ثبت شده است دو هزار و 882 اثر است و فارس در تعداد آثار ثبت شده در فهرست ملی کشورمان همچنان رتبه نخست را دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: