انتشار: ۱۸:۱۹ - ۲۲ تير ۱۳۹۵
مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی از بازگشایی عمارت مسعودیه برای بازدید مردم در هفته آینده خبر داد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛محمدرضا پوینده گفت: عمارت مسعودیه تهران که چند روز پیش با حکم قضایی و دخالت یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از شرکت عظام ( شرکت بهره بردار ) پس گرفته شده بود، هم اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.
وی تصریح کرد با وجود گمانه زنی های مختلف درباره کاربری آینده این عمارت تاریخی، هنوز تصمیمی برای کاربری آینده آن گرفته نشده و این اقدام بر عهده سازمان میراث فرهنگی است.
پوینده درباره علت ارسال پیامک به خبرنگاران برای بازدید از وضعیت فعلی مسعودیه در صبح سه شنبه 22 تیر و لغو این بازدید با پیامک دوم نیز تبیین کرد: پیامک اول برای در جریان قرار گرفتن خبرنگاران از وضعیت فعلی عمارت پس از تحویل بود ولی وقتی به این نتیجه رسیدیم که هنوز بحث های حقوقی جدی در حال انجام است و روال طبیعی این موضوع کمی طول می کشد، تصمیم گرفتیم فعلا دست نگه داریم تا مبادا طرف مقابل فکر کند ما برای رسانه ای کردن این مساله دنبال فرصت بودیم یا هدف خاصی را دنبال می کنیم.
مدیر عامل صندوق احیا اظهار کرد: در حال حاضر شرکت سابق طرف قرارداد برای مرمت و احیا(شرکت عظام) با خروج از این مجموعه کاملا خلع ید شده و فقط تعدادی از نمایندگان این شرکت در این مجموعه تا انجام کامل نقل و انتقالات حضور دارند.
عمارت مسعودیه دومین خانه نفیس و تاریخی تهران پس از کاخ گلستان است که معماری آن مربوط به دوره قاجار است ، این اثر که در میدان بهارستان واقع شده بیست و هفتم دی ماه سال 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و بنای بسیاری از نهاد های فرهنگی کشور در گذشته ، در این عمارت گذاشته شده است.
از پنج سال پیش تاکنون، عمارت مسعودیه با مصوبه صندوق احیا و بهره برداری اماکن تاریخی و فرهنگی کشور به منظور مرمت، احیا و بهره برداری به بخش خصوصی (شرکت سرمایه گذاری عظام) واگذار شده بود.
پوینده پیش تر گفته بود که در دولت گذشته عمارت مسعودیه در قراردادی به مدت 59 سال ( از جمله 3 سال زمان مرمت و 7 سال تنفس پس از مرمت ) و با حضور تنها یک شرکت ودر یک فرایند واگذاری پر ابهام به شرکت عظام واگذار شده بود واین قرارداد به شدت از سوی نهاد های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور مورد اشکال بوده و این مراجع نظارتی طی مکاتبات مکرر درخواست لغو و فسخ قرارداد را داشته اند.
تا اینکه دو روز قبل، در 20 تیر عمارت تاریخی مسعودیه تهران به دلیل انجام تخلفات مکرر و انجام ندادن تعهدات از بهره بردار پس گرفته شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: