انتشار: ۱۶:۰۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حالی به پایان می‌رسد که تعداد اندکی کتاب در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری عرضه شد
نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حالی به پایان می‌رسد که تعداد اندکی کتاب در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری عرضه شد از سوی دیگر یکی از ناشران به فروش کتاب تاریخ هخامنشیان در کنار تاریخ گوگوریو می پرداخت.

به گزارش مهر، بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز به کار خود پایان می‌دهد. برخی از ناشران حاضر در این نمایشگاه در کنار تمام کتابهایی که عرضه می‌کردند، چند کتاب تاریخی نیز به رزومه خود اضافه کردند تا در حوزه معماری و میراث فرهنگی نیز کتاب قابل عرضه‌ای داشته باشند. اما در این میان کتاب‌های منتشر شده در حوزه میراث فرهنگی و باستان‌شناسی بسیار اندک بود. در مقابل کتاب‌های حوزه معماری این کمبود را در حوزه زیبایی‌شناسی جبران می‌کردند. اگر بازدیدکننده‌ای قصد گرفتن اطلاعاتی درباره کتاب‌های حوزه میراث فرهنگی را داشت، ‌ مستاصل می‌ماند به کدام یک از غرفه‌ها مراجعه کند.

در این میان تنها غرفه پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود که به ارائه چند کتاب در حوزه کاوش‌های باستان‌شناسی و مجله‌هایی که مدت‌ها قبل منتشر کرده، پرداخت و می‌شد در یک غرفه فقط کتاب‌های حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دید.

پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری غرفه‌ای حدوداً ۱۲ متری بود که در طبقه دوم سالن اصلی و در بخش ناشران عمومی عرض اندام می‌کرد. در این غرفه ۲۱۰ کتاب و مجله وجود داشت. مجله «اثر» و «نامه پژوهشگاه» و فصلنامه «مردم و فرهنگ» بیشترین حجم کتاب‌ها و مجله‌های ارائه شده در این غرفه را به خود اختصاص می‌دادند.

آخرین فصلنامه «اثر» روز قبل از نمایشگاه منتشر شده بود. فصلنامه «مردم و فرهنگ» نیز زمستان ۹۳ آخرین شماره آن منتشر شده است. این فصلنامه نخستین شماره‌ای از مجله‌های پژوهشگاه است که به حوزه تخصصی مردم‌شناسی می‌پردازد. در این میان فصلنامه «نامه» بهار ۸۸ آخرین شماره‌اش منتشر شده بود ولی در این غرفه عرضه می‌شد.

به گفته مسئول این غرفه، قرار است در روزهای آینده فروشگاه کتاب در پژوهشگاه میراث فرهنگی ایجاد شود. اکنون مراجعه‌کنندگان می‌توانند برای درخواست کتاب به واحد انتشارات پژوهشگاه مراجعه کنند.

بخش دیگری از کتاب‌های ارائه شده توسط پژوهشگاه مربوط به گردآوری مقاله‌های باستان‌شناسی گردهمایی‌های سالانه باستان‌شناسی است. «آرامگاه دو بانوی عیلامی» نوشته آرمان شیشه‌گر جزو کتاب‌های تازه منتشر شده پژوهشگاه میراث فرهنگی است.

در سال ۹۳ پژوهشگاه میراث فرهنگی ۱۵ کتاب منتشر کرده بود. سال گذشته غرفه پژوهشگاه در بخش دانشگاهی قرار داشت و اکنون دستاوردهای پژوهشی این پژوهشگاه بیشتر در حوزه میراث فرهنگی، پس از آن باستان‌شناسی و بعد در حوزه گردشگری در معرض دید مخاطبانش قرار گرفته است.

یکی از این غرفه‌ها مربوط به واحد آسیب‌شناسی و مرمت مرکز اسناد و کتابخانه موزه مجلس بود که روند مرمت کتاب‌های تاریخی را به بازدیدکنندگان نشان می‌داد. مرکز پژوهشی میراث مکتوب که زیر نظر وزارت ارشاد است، به ارائه فصلنامه‌های خود مانند «آیینه میراث» و «گزارش میراث» که ماهنامه تخصصی در حوزه تصحیح متون پرداخت.

انتشار ۳۸۳ کتاب در حوزه معماری در سال ۹۳


سالن کارنامه نشر در نمایشگاه کتاب نیز نموداری از کتاب‌های منتشر شده ارائه کرده بود و بسیاری از کتاب‌ها را برای نمایش و مطالعه موقت در این سالن قرار داده بود.

در بخش کتاب‌های معماری، این نمودارها نشان می‌داد که در سال ۱۳۹۳ از تعداد دو هزار و ۴۲۹ کتاب منتشر شده در گروه هنر، ۳۸۳ کتاب متعلق به بخش معماری بوده است.

این کتاب‌ها عمدتاً شامل بافت تاریخی یزد، بناهای سنتی، کتاب‌های معماری و شهرسازی و تاریخ معماری مساجد.

برخی از ناشران در کنار کتاب‌هایی که درباره روانشناسی و موفقیت به نمایش گذاشته بودند، گریزی نیز به انتشار کتاب‌های تاریخی از جمله «تبریز در گذر تاریخ» پرداخته بودند. با این حال افرادی که از هر ناشری به دنبال کتاب‌های حوزه میراث فرهنگی بودند، باید حتما نام کتاب را می‌دانستند؛ وگرنه کتاب‌های حوزه‌ معماری را به آنها عرضه می‌کردند.

کتاب‌های «از کوروش تا اسکندر»، «داریوش هخامنشی» و «فرمان کوروش» به گفته ناشران بیشترین متقاضی را داشته است.

انتشارات فرهنگسرای میردشتی در نمایشگاه کتاب، کتاب‌هایی با تصاویر ویژه از عشایر ایران، ابنیه تاریخی و فرش ایرانی را منتشر کرد که برخی از این عکس‌ها توسط افشین بختیار، عکاس مشهور ایرانی گرفته شده است.

یکی از این کتاب‌ها کاملترین تصاویر را از حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ایران دارد. کتاب «ابنیه تاریخی» افشین بختیار توسط این ناشر به قیمت ۱۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

«عشایر در بادی فراموشی» نوشته عبدالله رئیسی اردکانی نیز یکی از کتاب‌های فاخر این غرفه بود.

انتشارات روزنه نیز به عرضه کتاب‌های «راهنمای سفر» به برخی از استان‌های کشور از جمله خراسان رضوی و فارس، پرداخته که این کتاب‌ها در سال‌های گذشته منتشر شده بود.

برخی از غرفه‌ها مانند غرفه انتشارات پایان، هزار کرمان و آرتامیس که به صورت مشترک در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند، کتاب‌های «تمدن ایران زمین» و «پژوهشی در سه روستای شمالی ایران» را عرضه کردند.

انتشارات پاسارگاد نیز «تمدن ایران زمین» را که شامل سه جلد؛ تمدن اشکانی، هخامنشی و ساسانی است به قمیت ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رساند. قرار است دو جلد دیگر نیز از این سری کتاب‌ها منتشر شود.

«دانشنامه جواهرات، گوهرها و فلزات گرانبها» نوشته و تالیف محمد نجاری به قیمت ۱۳۵ هزار تومان در غرفه ۲۳ سالن شبستان توسط انتشارات امامت عرضه می‌شد. این کتاب تحت نظر کارشناس ارشد سازمان میراث فرهنگی در سال ۹۳ به چاپ رسیده است.

انتشار کتاب افسانه جومونگ و بررسی تاریخ گوگوریو

غرفه‌‌ای در میان همه غرفه‌های سالن شبستان به نام «انتشارات تخت جمشید» وجود داشت که وصیت‌نامه و منشور کوروش را در کنار کتاب «امپراتوری گوگوریو» می‌فروخت.

در کتاب مربوط به «امپراتوری گوگوریو»   واقعیت‌های سریال افسانه جومونگ بررسی شده و از تصاویر بازیگران کره ای سریال افسانه جومونگ برای واقعی جلوه دادن این افسانه استفاده شده است. در مقدمه آن نیز آمده بر خلاف تصور عده ای از افراد، گوگوریو در واقعیت وجود داشته و هر یک از شخصیت هایی که در این سریال از آنها نام برده شده نیز دارای هویت واقعی بوده اند.

مسئول این غرفه عنوان می‌کرد که پرفروش‌ترین کتابش «امپراتوری گوگوریو» و «تاریخ هخامنشیان» بوده است.

نرم افزارهای اطلاع رسانی گردشگری به جای کتاب


از میان همه کتاب‌های مربوط به میراث فرهنگی و معماری، تعداد بسیار اندکی از کتاب‌ها در حوزه گردشگری بود. با این حال برخی از شرکت‌ها در بخش رسانه‌های دیجیتال به عرضه نرم‌افزارهای گردشگری و راهنمای جامع گردشگری می‌پرداختند.

یکی از این نرم‌افزارها توسط انتشارات عصر ماندگار عرضه می‌شود که شامل ۱۰ ساعت فیلم، ۳۰۰ ساعت موسیقی به علاوه نقشه ایرانگردی و حتی اسم هتل‌ها بود که به قیمت ۵۵ هزار تومان فروخته می‌شد.

دایره‌المعارف ایران و جهان، راهنمای جامع ایرانگردی به همراه اطلس راه‌های ایران از جمله نرم‌افزارهای حوزه گردشگری بود که هر یک از این شرکت‌ها سعی می‌کردند تنها شکل و شمایل این نرم‌افزارها را تغییر دهند وگرنه محتوای همه آنها یکی بود و نواقص بسیاری در این نرم‌افزارها دیده می‌شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • امیر سیروس پور
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
0
0
بهتره یه مطالعه جامعی انجام بدین .گوگوریو امپراطوری بزرگی بود که در حقیقت وجود داشته.بدون مطالعه حرف نزنیم