انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۸ تير ۱۳۹۵
اعضای سازمان آموزشی ؛ فرهنگی ملل متحد «یونسکو» روز یکشنبه آینده با هدف بررسی برخی مناطق از جمله « بیابان لوت» و همچنین بررسی نامزدهای تازه برای افزوده شدن به فهرست نام‌آور خود در شهر استانبول ترکیه گردهم می آیند.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛تارنمای یک رسانه غربی نوشت: دیدار 11 روزه یونسکو در استانبول، به دلیل حملات مرگبار در فرودگاه آن کشور، تحت تدابیر امنیتی ویژه‌ای برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، 'ایرینا بوکووا' دبیرکل یونسکو گفته است: خرابی ‌هایی که در عراق و سوریه و نیز مالی و افغانستان اتفاق افتاده، حیرت‌آور است و در نتیجه سازمان یونسکو اقدامات داعش را «جنایتی جنگی» با هدف از میان بردن نمادها و آثار فرهنگی سوریه توصیف کرده است.
داعش در شهریورماه گذشته بزرگ‌ترین معبد باستانی خاورمیانه را منفجر کرد. معبدهایی دو هزار ساله که در فهرست یونسکو قرار داشتند.
این گروه در عراق نیز، از جمله به تخریب آثار باستانی شهر نمرود پرداخت. شهری متعلق به دوره آشوریان که به عنوان یکی از نگین‌های تمدن آشوری شناخته می‌شد و شبه‌نظامیان افراطی با بولدوزر خرابش کردند.
در سال 2012 میلادی افراطیون مالی بخشی از مسجد مشهور سید یحیی را منفجر کردند و در افغانستان نیز، طالبان در سال 2001 تندیس‌های بودا را که به سده چهارم میلادی باز می‌گشتند و بلندقامت‌ترین بوداهای ایستاده جهان بودند را منهدم کردند.
** نشست یونسکو به بررسی 29 نامزد می‌پردازد
در نشست یونسکو 29اثر بررسی می شود. این آثار از 21 کشور جهان از جمله آثار معماری «لوکوربوزیه»، معمار معاصر فرانسوی ‌سوئیسی هستند.
17 اثر نیز در کشور های فرانسه، بلژیک، سوئیس، آلمان، آرژانتین، هند و ژاپن.آثار اسکار نیمیر برزیلی و فرانک لوید رایت آمریکایی نیز بررسی می‌شوند.
پرونده دیگری که در بخش منابع طبیعی تحت بررسی قرار می‌گیرد به «بیابان لوت» در ایران مربوط می‌ شود.
ارزیابان یونسکو در آبان ماه سال گذشته از لوت بازدید کرده بودند. سازمان میراث فرهنگی ایران گفته بود پرونده میراث طبیعی بیابان لوت نخستین پرونده میراث طبیعی ایران در یونسکو است و ثبت جهانی آن می‌ تواند پیشگام ارائه پرونده‌ های طبیعی بیشتر از سوی این کشور باشد.
**رویا خیخدو
این هم منطقه‌ دیگری است که در میان صخره‌ های هوآشان چین قرار دارد. « دولمن‌ های » آنته‌کرای واقع در اسپانیا و نیز مناطقی در جبل طارق و جزایر رویا خیخدو در مکزیک که به اکوسیستم منحصر به فرد خود شهره است، از دیگر مناطقی هستند که در نشست استانبول پرونده آنها بررسی می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: