انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۵
مقامات و مسئولان کشور در پی درگذشت عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران و جهان پیام تسلیت فرستادند.
به گزارش سرویس سینما وتئاتر تابناک  فرهنگی ؛ عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران و سازنده آثاری مطرحی چون «خانه دوست کجاست» و «طعم گیلاس» که برای درمان بیماری خود به فرانسه رفته بود، روز گذشته(دوشنبه) در سن 76 سالگی درگذشت.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقا و حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر و سیدمصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری از جمله مقاماتی بودند که پیام تسلیت دادند.

** پیام وزیر امور خارجه
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با نام بردن از عباس کیارستمی در صفحه توتیتر خود به عنوان چهره برجسته سینمای بین الملل ایران، درگذشت ایشان را تسلیت و از خداوند برای وی طلب مغفرت کرد.

** پیام وزیر بهداشت
در پیام وزیر بهداشت نیز آمده است: عباس کیارستمی، فیلمساز صاحب سبک و بدون جایگزین سینمای کشورمان در حالی با دنیای مادی وداع کرد که آوازه هنرش در جهان طنین انداز است و اهل هنر و نیز منتقدان صاحبنظر، نگاه روان و شاعرانه او به انسان و جهان و آثار منحصر به فردش را می ستایند.
آن هنرمند افتخار آفرین که علاوه بر سینما در عرصه‌های گوناگونی چون شعر، عکاسی، طراحی، نقاشی و... فعالیت داشت؛ نگاه ناب و اصالت فرهنگی هنرمندان ایرانی را در عرصه گیتی امتداد داد.
ضایعه درگذشت این نابغه هنر هفتم را به خانواده و عموم بازماندگان، دوست دارانش و اهالی فرهیخته و نجیب فرهنگ و هنر تسلیت می‌گویم و برای او که در آخرین شب ماه مبارک رمضان از این جهان به «خانه دوست» رفت تا در ضیافت رحمتش «زیر درختان زیتون» آرامشی ابدی یابد؛ رحمت و غفران الهی را مسئلت می‌نمایم.

** پیام تسلیت جابری انصاری
حسین جابری انصاری معاون عربی و افریقا وزیر امور خارجه در کانال تلگرام خود در این ارتباط نوشت: ایست به 'زندگی، و دیگر هیچ'. وداع با عباس کیارستمی (1395- 1319) فیلمنامه نویس، تهیه کننده و کارگردان صاحب سبک سینمای ایران، خالق آثاری چون «خانه دوست کجا است»، «کلوزآپ»، «طعم گیلاس»، «زیر درختان زیتون» و «باد ما را خواهد برد». او که «هر چه بود خودش بود ، یک خود آرام» و تکرار ناشدنی.»

** پیام تسلیت حمید بعیدی نژاد
حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه نیز در این ارتباط در کانال شخصی تلگرام خود نوشت:
«کات!
همه غافلگیر شدیم. سینما غافلگیر شد!
دیگر چه موقع فرا برسد که متفکری چون او به سینما قدم بگذارد.
مطمئنا آثارِ او پس از مرگش مورد توجه و تعمّق بیشتری قرار خواهد گرفت. اما بی‌شک او اسطوره‌ای خواهد ماند. کسی که نگاه شاعرانه‌ای به سینما و فیلم داشت و به سینمای ایران هویتی جدید داد.
یادش گرامی باد.فیلم طعم گیلاس کیا رستمی یکی از شاهکارهای سینمای شاعرانه اوست که مورد تمجید و تقدیر جهانی نیز قرارگرفت. »‎

** پیام مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری
سید مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری نیز اعلام کرد:
اینجانب این مصیبت وارده را به جامعه سینمای ایران تسلیت گفته و از خداوند منان برای آن هنرمند فرهیخته آمرزش مسالت می کنم.امروز سینمای ایران و جهان در غم از دست دادن عباس کیارستمی به سوگ نشسته است. کارگردانی که با طعم گیلاس نخل طلا را برای مردم ایران زمین به ارمغان آورد و با زیر درختان زیتون نبوغ سینمای ایران را به تصویر کشید. عباس کیارستمی امروز میهمان خانه دوست شده اما یادم او همواره با ما خواهد بود.

** پیام دبیر جشنواره فیلم فجر
خبر کوتاه بود ... اما شوک کننده
شوکی که تا مدتها از بدن سینمای ایران خارج نمی شود.
همانگونه که یاد کیارستمی و آثاری که خلق کرد هرگز از یاد علاقمدان سینمای ایران و جهان پاک نمی شود.
امروز فقط ما به عنوان یک هموطن ایرانی داغدار نیستیم بلکه همه سینمای جهان داغدار است.
داغدار مردی که باید سالها بگذرد تا آنهم شاید فردی مشابه او در سینما به دنیا آید.
درگذشت مرد تکرارنشدنی سینما را به همه سینمادوستان جهان تسلیت می گویم.

** پیام رئیس دانشگاه هنر
غلامرضا اکرمی رئیس دانشگاه هنر در پیام خود آورده است: سینمای ایران کارگردان فهیمی را از دست داد.
درگذشت کارگردان بزرگ و خودساخته سینمای ایران، عباس کیارستمی را به همه هنرمندان و هنر دوستان عرصه سینما تسلیت عرض می کنم.
راهش مستدام و یادش همیشه گرامی باد.

** پیام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پیامی را در سوگ درگذشت «عباس کیارستمی» هنرمند جهانی سینمای ایران منتشر کرد.
در متن این پیام آمده است:
به نام خالق هنر
کیارستمی حکیم سینمای ایران بود؛ هنرمند همیشه خلاق سینمای تجربی که تاثیر وی بر جریان نوجوی هنر هفتم بی‌بدیل بود.
کیارستمی برای موفقیت جهانی، هویت ملی و شخصیت خود را رها نکرد و راهبرد زندگی پُر‌افتخارش، اعتلای هنر بود.
کیارستمی قلبِ جامعه‌ی خویش بود، با نگاهی انسانی در برابر همه‌ی مردمانی که سوژه یا مخاطب آثار او بودند.
کیارستمی در جمع سینماگران «موج نو»ی سینمای ایران و جهان، معلم بزرگی بود که تا واپسین روزهای زندگی با ذهنی پویا در جستجوی هنر خلاقانه بود.
سفرِ آخر کیارستمی را به خانواده محترم وی بویژه «بهمن» عزیز و همه‌ی دوستداران این هنرمند بزرگ جهانی تسلیت می‌گویم. روحش آرام و قرین رحمت الهی باد.

** پیام عارف
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در پیامی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: خبر از دست دادن دادن یکی از سرمایه‌های ارزشمند و فرهیخته سینمای ایران و جامعه هنری کشورمان جناب آقای عباس کیارستمی بسیار تلخ و باعث تاثر و تالم اینجانب شد.
افتخار آفرینی‌های متعدد آقای کیارستمی برای سینمای ایران در صحنه‌های بین المللی که نشانگر ذوق و خلاقیت ایشان بود باعث شد نام و خاطره این هنرمند مردمی در تاریخ فرهنگ و هنر ایران ماندگار شود.
اینجانب ضمن عرض تسلیت این ماتم به خانواده محترم جناب آقای کیارستمی و جامعه هنری کشورمان و عموم علاقمندان ایشان، از خداوند متعال برای روح بلند آن مرحوم آمرزش و رحمت و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی مسالت دارم.

** کیارستمی به خانه دوست رسید
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با انتشار پیامی درگذشت عباس کیارستمی، هنرمند نامدار و کارگردان برجسته سینمای ایران را تسلیت گفت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در پیام تسلیت خود نوشته است: شامگاه چهاردهم تیر، خبر اندوهبار درگذشت عباس کیارستمی، هنرمند بزرگ و صاحب‌ سبک سینمای ایران، در رسانه‌ها پیچید و موجی از تأسف و تأثر به دنبال داشت. دوستداران هنر و به‌ویژه علاقه‌مندان سینمای کیارستمی در انتظار دریافت خبر بهبودی حال این هنرمند بزرگ بودند و ‌امیدوار به این‌که بار دیگر قامت بلند او را در کسوت کارگردانی فیلمی تازه شاهد باشند، اما دریغ و صد دریغ که خبری تلخ از راه رسید و آه از نهاد اهالی خانواده‌ بزرگ هنر ایران، ازجمله دلبستگان به سینمای کودک ایران و اعضای خانواده‌ی صمیمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برآورد.
در ادامه پیام مدیرعامل کانون آمده است: این هنرمند بزرگ که از حدود نیم ‌قرن پیش با ساخت فیلم‌های «نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «تجربه»، «مسافر»، «خانه دوست کجاست» و «مشق شب» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گامی بلند در مسیر قوام‌یافتن سینمای کودک و نوجوان کشور برداشت، راه را برای تجربه‌های هنری نسل جوان گشود. او سال‌های سال سوژه‌های آثار خود را از متن زندگی مردم برمی‌گزید، هنرمندانه در پی آن بود که حتی واقعیت‌های تلخ را با نگاهی هنرمندانه به تصویر بکشد و از پس حادثه‌های تلخی که به مرگ هزاران نفر می‌انجامیدند، راهی برای تداوم زندگی باز کند.
حاجیان‌زاده در بخش دیگری از پیام خود تأکید کرده است: کیارستمی که با خلق آثاری ارزشمند، نام ایران و سینمای ایران را در جهان بلند آوازه کرد، نخل طلای کن را برای میهن‌اش به ارمغان آورد و جشنواره‌های جهانی انواع جوایز و افتخارها را به پایش ریختند، از هر موفقیتی برای هنر و سینمای ایران شاد می‌شد. او کارگردان زندگی بود؛ هنرمندی همواره امیدوار که سعی داشت امید و تفکر را در پیکره‌ی جوامع انسانی و به‌ویژه در میان کودکان و نوجوانان بپراکند و همچنان تا آخرین روزهای زندگی، خلاقانه به سوژه‌های تازه‌ می‌اندیشید و در پی طرح‌های نو بود.
مدیرعامل کانون آورده است: اکنون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در کنار جامعه سینمایی کشور به ‌ویژه دوستداران سینمای کودک و نوجوان، خود را داغدار می‌بیند و صمیمانه ضایعه‌ درگذشت این هنرمند نام‌آور را به همه‌ی همکاران کانون، اهالی سینما و به‌ویژه پیشکسوتان هنر و سینمای کودک و نوجوان کشور تسلیت می‌گوید و از خداوند منان می‌خواهد به پاس همه‌ی زیبایی‌هایی که این هنرمند برای کودکان و نوجوانان خلق کرد، او را در بیکرانِ رحمت و آمرزش و مهربانی خود پذیرا باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: