انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۵
خبر درگذشت عباس کیارستمی کارگردان برجسته ایرانی، واکنش برخی هنرمندان را به همراه داشت و هر کدام در پیام های کوتاه، مراتب تسلیت خود را اعلام کردند.
به گزارش سرویس سینما و  تئاتر  تابناک  فرهنگی  ؛عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران و سازنده آثاری مطرحی چون «خانه دوست کجاست» و «طعم گیلاس» که برای درمان بیماری خود به فرانسه رفته بود، روز گذشته(دوشنبه) در سن 76 سالگی درگذشت.
حسن فتحی، ابراهیم حاتمی کیا، شهاب حسینی، محمدعلی کشاورز، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، بهرام رادان، حامد بهداد، مهناز افشار، ترانه علیدوستی، حمید فرخ نژاد، رامبد جوان، محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر، حسین علیزاده، همایون شجریان، حافظ ناظری، سالار عقیلی، محسن یگانه، محسن چاووشی، رضا یزدانی، اندیشه فولادوند و کارن همایونفر از جمله هنرمندانی بودند که به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی پیام تسلیت دادند.
پیام این هنرمندان که در صفحات اجتماعی آنها انتشار یافته به شرح ذیل است:

- حسن فتحی: عباس کیارستمی مرد اما سینمای او هرگز نخواهد مرد.

- ابراهیم حاتمی کیا: روحت قرین رحمت، اصل ترین قلندر سینمای ایران.

- شهاب حسینی: عباس کیارستمی عزیز. تو همواره برای ما الگویی ملموس و قابل استناد برای خود ساختگی، استقلال اندیشه و ترسیم شخصیت جهانی و قابل افتخار و احترام بودی. براستی تو در حافظه تاریخی ما، جاودان خواهی بود. همواره از تو به عنوان نخستین پرچم دار جهانی عزت سینمای این مرز و بوم یاد خواهیم کرد و راهت را در جهان اندیشه ادامه خواهیم داد. تنها لحظه ای به خود بالیدم که نامم را در کنار نامت، در ادامه راهت، برای سربلندی این سرزمین دیدم هر چند که تو نیز شایسته، تقدیر نشدی و درک احوالت تحمل گرانبار آن را بر من آسان تر کرد.
و می‌دانم دنیا برای تفکر دانایانی چون تو هر روز تنگ تر می شود و پرواز اندیشه ات سخت تر و سقف برایت کوتاهتر. بنابراین با اینکه دلمان از عروجت می گیرد و برای دیدن و شنیدنت تنگ می شود اما حضور حالت را در جهان نامحدودیت ها شاد باش می گویم. وصالت را تبریک و بازگشت قطره زلال وجودت را به اقیانوس عشق الهی برایت نوش و گوارا آرزومند و امیدوارم.
از شاگردان غیر حضوری محضر استادانه‌ات، سید شهاب الدین حسینی

- محمدعلی کشاورز: رفیق 30 ساله، اعتبار سینمای ایران، روحت شاد. تسلیت به احمد و بهمن عزیزم.

- پرویز پرستویی: درگذشت عباس کیارستمی کارگردان بزرگ سینمایی ایران و جهان را به هم تسلیت عرص می نماییم. ایشان همانند علی حاتمی بدون جایگزین خواهد بود. روحشان شاد.

- رضا کیانیان: متاسفم... متاسفم... باور نمی کنم... درست مثل اینکه پدرم پرکشیده است... عباس کیارستمی از دنیا رفت... همین چند ساعت پیش در فرانسه روی تخت بیمارستان نشسته بوده و داشته نهار می خورده... سکته می کنه و تمام... و تمام... باور نمی کنم... اااای واااای پرچم سینمای جهان نیمه افراشته شد.

حامد بهداد: همیشه ناتمام می ماند حرفهای من یا خودم ... ناتمام ماندی

- بهرام رادان: جواهری از میان ما رفت. تسلیت به جامعه هنری.

- همایون شجریان در سوگ عباس کیارستمی: دندان بر جگر و افسوس می خوریم

- ترانه علیدوستی: چه ضایعه وحشتناک و غم انگیزی، خداحافظ آقای کیارستمی.

- حمید فرح نژاد: سفرت به خیر استاد

- رامبد جوان: جهان بدون امثال کیارستمی سخته

- مهناز افشار: «خبرت خرابتر کرد جراحت جدایی» باور کردنی نیست آقای کیارستمی خیلی زود بود برای ما، سینمای ما و ایران ما که دیگر شما را نداشته باشیم.

- حسین علیزاده:
«با یار دیرین مان، عباس کیارستمی،
لحظه ی تلخی است
از اینکه ما هستیم... .
اما او نیز هست و خواهد بود.
عباس کیارستمی،
مشقِ شبِ هر شب.

- حافظ ناظری: بسیار اندوهگینم از شنیدن خبر درگذشت اسطوره تکرار نشدنی سینمای ایران، عباس کیارستمی. تسلیت به خانواده و هنر ایران

- سالار عقیلی: در تمام فیلم ها خواسته ام این است، که تصویری مهربان تر و صمیمی تر از انسانیت و کشورم را به نمایش بگذارم.
عباس کیارستمی جامعه هنر ایران داغدار بزرگ مرد هنر ایران شد.
درگذشت استاد عباس کیارستمی را به مردم ایران و جامعه هنر ایران تسلیت عرض میکنم. سالارعقیلی / درود برمهرتان

** دبیر جشنواره فیلم فجر و مدیرعامل موزه سینما:
خبر کوتاه بود ...
اما شوک کننده
شوکی که تا مدتها از بدن سینمای ایران خارج نمی شود.
همانگونه که یاد کیارستمی و آثاری که خلق کرد هرگز از یاد علاقمدان سینمای ایران و جهان پاک نمی شود.
امروز فقط ما به عنوان یک هموطن ایرانی داغدار نیستیم بلکه همه سینمای جهان داغدار است.
داغدار مردی که باید سالها بگذرد تا آنهم شاید فردی مشابه او در سینما به دنیا آید.
درگذشت مرد تکرارنشدنی سینما را به همه سینمادوستان جهان تسلیت می گویم.

- محسن یگانه: اعتبار سینمای ایران، خداحافظ

- محسن چاوشی: طعم واقعی گیلاس مرگ بود!!؟؟

- وحید تاج: تسلیت به جامعه ی هنر و مردم ایران

- کارن همایونفر: تا ابد در نور باشی آقای کیارستمی. حتی نمیتونم چند کلمه هم بنویسم.

- مازیار فلاحی: نام او به تنهایی تا ابد حس شکوه افتخار است برای ایران زمین ... زیر درختان زیتون را در سینما آزادی ٨ بار دیدم ... خانه دوست کجاست را آنقدر نگاه کردم شعر دوباره شد در وجودم … بهترین فیلم یک دقیقه ای جهان را ازو دیدم … یادش بخیر طعم گیلاس، طعم توت … مرد تکرار نشدنی هنر ایران عباس کیارستمی …

- بابک جهانبخش: خانه دوست کجاست/از صمیم قلب به جامعه هنری و مردم کشور عزیزمون فقدان هنرمند ارزشمند و بزرگ سینمای ایران جناب عباس کیا رستمی بی نظیر رو تسلیت عرض می نمایم…روحش شاد…یادش گرامی

- رضا یزدانی: خداحافظ بزرگ مرد اورش واقعا سخته... روحت شاد

- سهراب پورناظری: عباس کیارستمی افتخار سینمای ایران درگذشت. این واقعه دردناک که در اثر سهل انگاری و کم ارزشی هنر و هنرمند اتفاق افتاد را به جامعه هنر و ملت ایران تسلیت عرض می کنم. عجب نیست که در این آشفته بازار ایران امروز نخبگانی چون او را به سادگی به آغوش مرگ می فرستند.

- علی زند وکیلی: روحت در آرامش ابدی. تسلیت به سینمای ایران و جهان

- روزبه نعمت اللهی: عباس کیارستمی در گذشت… افسوس

- مهدی یراحی: تسلیت به جهان هنر

- میلاد عمرانلو: خدانگهدار بزرگمرد عباس کیارستمی

- اندیشه فولادوند: آقای کیارستمی بزرگ قله ای نماند بر زمین که فتحش نکرده باشید. به فتح قله ی آسمان چه ناگهان شتافتید…. زین پس جهان زمینی هنر، خیره به آسمان خواهد ماند تا پس از خلق هر مفهوم ، تاییدتان را بگیرد…. خداحافظ عالیجناب هنر

- سامان احتشامی: عباس کیارستمی هم رفت…تسلیت به فرهنگ ایران و جهان

- ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم سلامت:‌ مرگ حقیقتی انکار ناپذیر است؛ که گریزی از آن نیست اما بعضی ادمها چنان در تار و پود جان ما تنیده می شوند که غم از دست دادن شان جانکاه می شود. .
عباس کیارستمی مهربان؛ شاعر سینمای ایران و جهان،برای جامعه هنری ایران اینگونه بود.
جشنواره فیلم سلامت هجرت این سینماگر برجسته و افتخار آفرین که در طول سالهای متمادی، نقشی بی بدیل در معرفی سینمای ناب و شاعرانه ایران به جهانیان ایفا نمود به جامعه هنری کشور به ویژه سینماگران و همکاران آن هنرمند فقید تسلیت عرض نموده و از حضرت دوست برای روح پاک و خالصش ارامش و رحمت طلب می کند.
«بعد از تو، تا همیشه،
شب ها و روزها،
بی ماه و مهر می گذرند از کنار ما.
اما،
پشت دریچه ها،
در عمق سینه ها،
خورشید قصه های تو همواره روشن است.»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: