انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۵
جهانگیر درویش درباره «نظام عامری» -معمار پیشکسوت - که به‌تازگی درگذشته، معتقد است که او تقوای حرفه‌ای داشت.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛ «نظام عامری» معماری پیشکسوت بود که در طراحی بناهایی مانند سینما بهمن، بیمارستان‌های پارس و سینا شرکت کرده است. او به‌تازگی در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

جهانگیر درویش - معمار - در سومین نشست پروژه «یکصد معمار، یکصد انتخاب» که توسط انجمن مفاخر معماری ایران در باغ - موزه قصر پاییز ۱۳۹۴ برگزار شد، اثر منتخب خود را از کارهای نظام عامری معرفی کرد و درباره معمار این اثر، توضیح داد: من چرا نظام عامری را انتخاب کردم؟ دلیلش این است که من همیشه به تقوای حرفه‌ای اعتقاد داشتم و درسش را هم خوانده‌ام.

او ادامه داد: تمام عمر فکر می‌کردم که اولین شرط یک آدم حرفه‌ای این است که تقوای حرفه‌ای را رعایت کند و او این‌کاره بود.

وی اظهار کرد: پروژه اصلی که دانشگاه علوم اصفهان است که در سال ۱۳۴۳ پایه‌گذاری شد و طرح اصلی را آقای عامری انجام داد که آن طرح به اجرا درآمد.

درویش همچنین در آن نشست گفت: «نظام عامری» سال ۱۳۰۵ در تهران متولد شد و دیپلم خود را در انگلستان گرفت. او پس از مدتی تصمیم گرفت برای تحصیلات دانشگاهی راهی آمریکا شود، او در ابتدا در رشته هنر در آمریکا شروع به تحصیل کرد، سپس به معماری علاقه‌مند شد و تغییر رشته داد. پس از مدتی او با کارهای فرانک لویید رایت - معمار، طراح داخلی و نویسنده آمریکایی - آشنا و نسبت به آن‌ها علاقه‌مند شد. به همین دلیل تصمیم گرفت تحصیلات خود را یک سال زودتر تمام کند تا بتواند در مدرسه‌ی رایت درس بخواند.

وی بیان کرد: رایت که در آن زمان ۸۵ ساله بود، به مدرک دانشگاهی اعتقادی نداشت. به همین دلیل مصاحبه‌ی سختی را برای عامری ترتیب داد و او را در مدرسه خود پذیرفت. عامری پس از دو سال، آن‌قدر مورد توجه رایت قرار گرفت که در طراحی موزه‌ی گوگنهام به او کمک کرد و به‌عنوان نماینده‌اش در خاورمیانه نیز معرفی شد.

او اضافه کرد: زمانی که عامری به ایران بازگشت، موسسه‌ای را در ایران تأسیس کرد و به واسطه آن بیش از ۹۰ پروژه را در ایران انجام داد.

به گزارش ایسنا، برخی آثاری «نظام عامری» در طراحی آن‌ها شرکت کرده است عبارتند از: موزه دفینه، کالج دماوند، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز، کتابخانه مرکزی شیراز، کتابخانه نازی‌آباد، سینما بهمن، پارک شهر، بیمارستان الزهرا (س)، بیمارستان پارس و بیمارستان سینا./ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: