انتشار: ۱۵:۴۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۵
استاد موسیقی و آهنگساز پیشکسوت ضمن ابراز تاسف از کمرنگ شدن موسیقی اصیل ایرانی در سال های اخیر، از مسئولان خواست از هنرمندان موسیقی حمایت کنند.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی به نقل از حوزه هنری، فریدون شهبازیان درباره برگزاری «شب آواز ایرانی» گفت: این برنامه بسیار مفید است و خوشحالم که در یکی از نهادهای معتبر هنری کشور، چنین ارزشی برای موسیقی اصیل قائل شده‌اند.
وی افزود: این اتفاق که در دوره تازه برگزاری، جنبه رقابتی هم به اجراهای هنرمندان اضافه شده، اتفاق مثبتی است که می توان آن را به فال نیک گرفت، زیرا از این طریق هم هنرمندان تلاش می‌کنند آثار بهتری عرضه کنند، هم شرکت کنندگان در این برنامه می توانند از جنبه آموزشی آن بهره مند شوند.
شهبازیان افزود: اما آنچه لازم داریم، این است که هنرمندان و هنرجویان جنبه انتقاد پذیری بیشتری داشته باشند و به نصایح و توصیه های پیشکسوتان توجه کنند. جوان ها مطمئن باشند آنچه یک استاد در اختیارشان می گذارد، حاصل سال ها تجربه و تحقیق و مطالعه او است، پس به جای اینکه از انتقاد دلسوزانه و آموزنده دلخور شوند، آن انتقادها را به جان بخرند و آن را سرمایه یی برای بهبود هنرشان به کار گیرند.
وی درباره کمرنگ شدن موسیقی اصیل ایرانی در سال های اخیر نیز گفت: این اتفاق مایه تأسف است و فکر می کنم بخش مهمی از آن به این برمی گردد که بیشتر از اصل موضوع، به حاشیه ها توجه می شود. می بینیم که در مورد موسیقی اصیل ایرانی هیچ صحبتی نمی شود اما درباره حاشیه هایی که انواع دیگر موسیقی دارند، در تمام سایت ها حرف زده می شود، اینها سبب می شود اصل به کنار رود و کم کم مهجور واقع شود.
آهنگساز «شور عشق» تأکید کرد: چند سالی است توجه به موسیقی جوانان با نام موسیقی پاپ شهرت یافته اما چون فرهنگ موسیقی ما چندان گسترده نیست و تشخیص خوب و بد برای ما دشوار است، اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، این موسیقی به جای اینکه موجب تهذیب اخلاقی و تقویت فرهنگی شود، موجب سردرگمی خواهد شد.
وی همچنین افزود: عده ای می گویند مردم موسیقی سنتی را پس می‌زنند به دلایلی از جمله اینکه شاید تکراری است اما مگر هر چیزی که مکرر شد ملال آور است؟ دیوان حافظ تمام عمر با ما است و هر سخن نامکرر آن را مکرر در مکرر می خوانیم و لذت می بریم، باید بدانیم اگر گاهی ملودی یا موتیف های جذاب در موسیقی می شنویم، برگرفته از موسیقی محلی یا ملی است و باید قدر موسیقی اصیل کشور را بدانیم.
شهبازیان تأکید کرد: ضمن اینکه از مسئولان می خواهم از هنرمندان موسیقی حمایت کنند، به برخی دوستان هم لازم است بگویم اجازه ندهیم منافع شخصی موجب تخریب فرهنگی موسیقی شود.
دور تازه برنامه «شب آواز ایرانی» که شنبه آخر هر ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود و با استقبال خوب اهالی موسیقی و علاقه‌مندان ساز و آواز اصیل ایرانی نیز همراه شده، با ورود به سال دوم برگزاری، با تغییرهایی در اجرا همراه شده است.
یکی از این تغییرها، داوری اجراها برای انتخاب اجرای برگزیده هر ماه و در نهایت رقابت بین گروه های منتخب موسیقی در پایان سال است.
فریدون شهبازیان، علی‌اصغر شاه‌زیدی و مظفر شفیعی اعضای داوری «شب آواز ایرانی» هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: