انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۵
نمایشگاهی تحت عنوان «شیرها و گاوها، از ایران باستان تا اکویلیا» از 29 قطعه از آثار باستانی دوران هخامنشی تا ساسانی در موزه باستان شناسی ملی شهر «اکویلیا» در شمال ایتالیا گشایش یافت.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، این آثار توسط موزه ملی ایران در اختیار موزه باستانشناسی شهر اکویلیا قرار داده شده و قرار است نمایشگاه تا 30 سپتامبر (9 مهر) به مدت سه ماه ادامه یابد.
نمایشگاه دیروز (جمعه) در مراسمی رسمی با حضور 'دبورا سراکیانی' استاندار استان 'فریولی ونتزیا جولیا'، 'محمد حسن طالبیان' معاون میراث فرهنگی ایران، 'جبرییل نوکنده' مدیر کل موزه ملی ایران، 'آنتونیو زاناردی لاندی' رئیس بنیاد اکوییلیا و برخی دیگر از شخصیت های فرهنگی ایتالیایی گشایش یافت و مورد استقبال علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایران زمین قرار گرفت.
'سرجو ماتارلا' رئیس جمهوری ایتالیا با توجه به اهمیت برگزاری این نمایشگاه منحصر به فرد از گنجینه های ایرانی در خاک این کشور، در پیامی که در مراسم افتتاحیه خوانده شد، با تاکید بر پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران، آن را عامل تقویت گفت و گوی سیاسی با تهران پس از توافق هسته ای در روابط دوجانبه سیاسی و فرهنگی خواند.
نمایشگاه به همت بنیاد اکویلیا و با همکاری موزه 'استان فریولی ونتزیا جولیا'، موزه ملی ایران و سازمان فرهنگ و گردشگری جمهوری اسلامی ایران بر پا شده است.
'آنتونیو زاناردی لاندی' رئیس بنیاد اکویلیا به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایشگاه از نظر کیفیت و شمار قطعاتی که موزه ملی ایران در اختیار ما قرار داده، بسیار مهم است. ما در عرض تنها 5 ماه موفق به برگزاری آن شدیم و بسیار خرسندیم. فکر می کنم که این نمایشگاه حاکی از این است که با ایران می توان به خوبی و با رضایت کار کرد.
'دبورا سراکیانی' استاندار استان 'فریولی ونتزیا جولیا' که شهر اکویلیا در آن قرار دارد، نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ما از برگزاری این نمایشگاه در شهر 'اکوییلیا' بسیار خرسندیم و به آن افتخار می کنیم. این نتیجه یک کار بزرگ است که به بهبود روابط استان فریولی ونتزیا جولیا با جمهوری اسلامی ایران منجر شده و به ما اجازه داد تا آن دوستی که همواره میان دو کشور وجود داشت و امروز با فرهنگ تقویت شده است را مجددا تجدید کنیم . این نمایشگاه که تا 30 سپتامبر ادامه خواهد داشت یقینا یک موفقیت بزرگ است.
وی افزود: این نمایشگاه همچنین می خواهد در کنار روند گشایش سیاسی (ایران) و در جهت منافع تجاری ما باشد. ما عقیده داریم که کار فرهنگی پایه و ستون سایر اقدامات است و این نخستین مرحله از یک سری ابتکارهایی است که قصد داریم در سال های آینده انجام دهیم.
محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی ایران نیز که در مراسم افتتاح نمایشگاه حضور داشت، هم به خبرنگار ایرنا گفت: معرفی نمادهای تاریخی و فرهنگی ایران برای دنیا اهمیت زیادی دارد. این نمایشگاه که یکی از نمادهای دو امپراطوری بزرگ هخامنشی و ساسانی است، در یک شهر باستانی در ایتالیا افتتاح و با استقبال خوبی مواجه شده است.
'مارتا نوولو' مدیر موزه باستان شناسی اکویلیا نیز گفت: موزه ما از میزبانی این آثار که جمهوری اسلامی ایران با محبت در اختیار ما گذاشته است تشکر و قدردانی می کند. این نمایشگاه فرصتی است برای گفت و گو میان آثار موزه ما و امپراطوری رم با سنت فرهنگی دور و نزدیک تمدن ایرانی کهن.
آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه شامل اشیایی باستانی چون خنجر، پیکره، پلاک، فلز، ریتون، بشقاب، دستبند، خمیر لاجورد و ظروف سفالی به شکل شیر و گاو است.
وزیر میراث فرهنگی ایتالیا نیز پیشتر در کنفرانسی مطبوعاتی ضمن مهم خواندن این نمایشگاه، آن را نخستین فرصت پس از امضای توافق هسته ای، برای مشاهده آثار باستانی ارزشمند پرسپولیس و موره ملی تهران، در اروپا دانست.
شهر اکویلیا یکی از بزرگترین مراکز سیاسی، اداری و تجاری رم باستان محسوب می شد که در سال 452 پس از میلاد نابود شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: