انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
معتمدالحرم از خواجه‌سرایان دربار ناصرالدین شاه قاجار بوده و خانه او در روستای نیسیان اردستان واقع شده است.

به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛ اقامتگاه‌های بوم‌گردی در محیط‌های طبیعی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری و سیمای طبیعی منطقه احداث شده‌اند تا ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی، زمینه حضور و اقامت طبیعت‌گردان را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده در محیط‌های طبیعی فراهم نمایند.

سه سال است که مسؤلان به طور جدی پیگیر موضوع اقامت‌گاه های بوم‌گردی هستند و در همین راستا چندی پیش خانه «معتمدالحرم» (از خواجه‌سرایان دربار ناصرالدین شاه قاجار) در روستای نیسیان اردستان به عنوان یکی از کاندیداهای تبدیل به اقامتگاه بوم گردی مطرح شد.

خانه معتمدالحرم به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می‌شود + تصاویر

از نظر تاریخی اطلاعات کاملی درباره این خانه در دسترس نیست، تنها در این حد می دانیم که خانه معتمدالحرم قدمتی 200 ساله دارد و به دوره قاجار بازمی‌گردد.

محمدرضا صدوقی، سرپرست میراث فرهنگی شهرستان اردستان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره  تبدیل خانه معتمدالحرم به عنوان اقامتگاه بوم گردی گفت: مالک این خانه فردی به اسم فتاحی بوده که خواستار تبدیل این مکان به بوم‌گردی شده است.

وی افزود: بخش سازه و بام خانه معتمدالحرم مرمت شده ولی بخش تزئینات آن هنوز باقی مانده، کارهای ثبت این مکان هم درحال انجام است.

خانه معتمدالحرم به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می‌شود + تصاویر

بر اساس این گزارش؛ اقامتگاه‌های بوم‌گردی جزو کارهای جدید میراث فرهنگی است که در روستاهایی با موقعیت طبیعی و دیدنی اجرا می‌شود. در این خانه‌ها علاوه بر بازدید، صاحب‌خانه از مسافران با غذای سنتی پذیرایی می‌کند.

خانه های این طرح اجازه برگزاری تورهای کمتر از یک روز را دارند، یعنی اینکه ساکنان اقامت‌گاه بوم گردی می‌توانند مسافران را به جاهای   دیدنی ببرند و از آن روستا دیدن کنند.

گفتنی است، نیسیان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اردستان در استان اصفهان ایران است. این روستا در دهستان برزاوند قرار گرفته و جمعیتی بالغ بر هزار نفر را در خود جای داده است.

خانه معتمدالحرم به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می‌شود + تصاویر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: