انتشار: ۲۱:۲۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
سحرگاه امروز (چهارشنبه) و در سن 92 سالگی

استاد مصطفی کمال پورتراب درگذشت

مصطفی کمال پورتراب، استاد موسیقی ایران و نایب رئیس شورایعالی خانه موسیقی سحرگاه امروز(چهارشنبه) در سن 92 سالگی دارفانی را وداع گفت.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ؛مصطفی کمال پورتراب از اساتید برجسته و باسابقه موسیقی ایران بود که در سال 1387 به عنوان چهره ماندگار موسیقی ایران انتخاب و تجلیل شده بود. او تالیفات زیادی در حوزه موسیقی داشت که «تئوری موسیقی» - با بیش از 50 بار تجدید چاپ-، «مق‍دمه‌ای بر مب‍انی آهن‍گس‍ازی» و «آهن‍گه‍ای برگزیده برای پی‍انو» از آن جمله‌اند. همچنین چندین کتاب با ترجمه این هنرمند در اختیار علاقه‌مندان موسیقی قرار گرفته است.

سیدعباس عظیمی (مدیر عامل موسسه پیشکسوتان هنر) اعلام کرده که پس از اطلاع از درگذشت این هنرمند، به‌عنوان نماینده ویژه علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، همراه چند نفر از مدیران موسسه هنرمندان پیشکسوت در خانه زنده‌یاد پورتراب حضور یافته و پیام تسلیت وزیر ارشاد را به بازماندگان ابلاغ و مقدمات اولیه انتقال پیکر ایشان را با مشارکت خانه موسیقی فراهم کرده است.

دکتر محمد سریر (پیشکسوت موسیقی)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، آذر هاشمی (پیشکسوت موسیقی)، نمایندگانی از حوزه‌های مختلف هنری و جمعی از شاگردان و دوستداران پورتراب، در ابتدای روز و قبل از انتقال پیکر ایشان، در خانه‌اش حضور یافتند. مدیران و اهالی موسیقی نیز در پی درگذشت زنده‌یاد پورتراب پیام‌هایی منتشر کرده‌اند که در ادامه می‌آید:
 

    * فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی)

گاهی خبر، تلخ‌تراز پیش می‌رسد...  بزرگمرد عرصه هنر موسیقی، آخرین پیوند نغمه‌ها و نواها را در کوچ ابدی خود، سامانی جاودانه بخشید. استاد «مصطفی کمال پورتراب»، فرزند برومند خاک بود و اینک نیز همسفر خاک شده است. چهره ماندگار موسیقی ایرانی که بسیاری از نام آوران شاخص و تاثیرگذاراین هنر در روزگار ما، وام‌دار دانش و تجربیات روشن اویند و آثار مکتوب وی را مرجع پژوهندگان و دانشجویان این حوزه می‌دانند. آمرزش و آرامش روح بلندش را از درگاه ایزدمنان، امید می بریم و برای بازماندگان محترمش، صبر و اجر مسئلت می نماییم.

    * علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

«کل من علیها و یبقی وجه ربک ذواجلال و الاکرام»
با کمال تاسف و تاثر خبر درگذشت استاد مصطفی کمال پورتراب را دریافت کردم.او که قریب به یک قرن از عمر گرانمایه خود را در راه آموزگاری هنر گذراند به مرتبتی از مقام و منزلت در جامعه موسیقی کشور دست یافت که عموم استادان بزرگ موسیقی در مکتب او تحصیل و از مدرس او کسب فیض کردند. معلمی که با روی گشاده و دستی بخشنده و دقتی وافر در آموزش به تربیت هنرجویان جوان پرداخت. بی‌گمان نام استاد کمال پورتراب در تاریخ موسیقی ایران ماندگار و در صفحات اصلی آن ثبت و ضبط خواهد شد. این ضایعه را به هنردوستان و جامعه هنری کشور به خصوص شاگردان، ارداتمندان و بازماندگان آن فقید سعید تسلیت و برای روح بلند ایشان آمرزش و آرامش مسالت می‌نمایم. امیدوارم بینش کمال‌گرا و منش انسانی و روش علمی استاد الگو و راهنمای هنرجویان جوان کشور باشد.
 
 

    * علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی)

خبر در گذشت استاد مصطفی کمال پورتراب، از هنرمندان موسیقی کشور، غباری از غم بر قاب چشم هنردوستان این سرزمین به ویژه دوست‌داران و شاگردان این هنرمند فقید نشاند. شاید دیگر استاد پورتراب در میان ما نباشد، اما تألیف‌های ارزشمند این هنرمند در حوزه موسیقی همواره زنده خواهد ماند. این‌جانب ضمن تسلیت این ضایعه به جامعه هنری کشور، از خداوند متعال برای آن هنرمند فقید علو درجات و برای خانواده و بازماندگان آن مرحوم، شکیبایی مسئلت دارم.
 
 

    * علی رهبری (موسیقی‌دان و رهبر ارکستر)

استاد مصطفی پورتراب نه تنها به عنوان یک دوست و همکار، بلکه به عنوان یکی از معدود حامیان راسخ ارکستر سمفونیک تهران در کنار ما بودند. این استاد فقید، بر خلاف اکثر موسیقی‌دان‌های ایرانی در اغلب تمرین‌ها و اجراهای ارکستر سمفونیک شرکت داشتند و همیشه و‌ همواره ما را تشویق و‌ به ادامه راه ترغیب می‌کردند. شخصیت ایشان آن‌قدر والا بود که با وجود اینکه من در سن 25 سالگی جانشین ایشان به عنوان ریاست هنرستان عالی موسیقی ملی انتخاب شده بودم، ایشان در 40 سال دوری من از ایران هم دائم با من در تماس بودند و من را تشویق به آمدن به ایران می‌کردند. آخر هم ایشان بودند که در دی ماه سال گذشته  بعد از نارضایتی‌های من از رفتار بنیاد رودکی به من نامه نوشتند که ایران نمانم.

 مراسم تشییع پیکر استاد فقید «مصطفی کمال پورتراب» روز جمعه 4 تیر 1395 ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

سایت «موسیقی ما»، درگذشت این چهره باسابقه موسیقی ایران را به خانواده ایشان و جامعه هنری کشور تسلیت می‌گوید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: