انتشار: ۱۴:۴۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس موسسه باستان‌شناسی آلمان در دیداری که با یکدیگر داشتند بر ضرورت گسترش همکاری‌های باستان شناسی دوجانبه تاکید کردند.
به گزارش میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی  به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بهشتی در این دیدار گفت: با تبادل اطلاعات و دانش میان باستان شناسی ایران و موسسه باستان شناسی آلمان می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.

او با اشاره به یادداشت تفاهمی که پیش‌تر بین پژوهشگاه وموسسه باستان شناسی آلمان امضا شده است برضرورت اجرای پروژه‌های توافق شده و حداکثر بهره‌برداری از آنها تاکید کرد.

بهشتی گفت: تاکید ما بیشتر بر غنی کردن مطالعات برای بهره گیری ازفنون جدید و آموزش است که بایددر چارچوب توافق های صورت گرفته تحقق یابد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت امر حفاظت در میراث فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: باید موضوع حفاظت در ابعاد مختلف در پروژه ها مورد توجه قرار گیرد و به گونه‌ای عمل کنیم که هر پروژه چشم انداز و افق خوبی داشته باشد.

بهشتی با اشاره به این نکته که در بیشتر پروژه های باستان شناسی تمرکز برروی پژوهش است افزود: سایت باستان‌شناسی که مورد حفاری و پژوهش قرار می‌گیرد باید حفاظت شود چه در مدت حفاری وچه پس از حفاری و درنهایت  به یک سایت موزه تبدیل شود. حفاظت تضمین شده طولانی مدت پس از حفاری های باستان‌شناسی بسیار مهم است.

هانسن نیز در سخنانی گفت: از تداوم همکاری‌های دوجانبه گذشته خرسندیم ودرصدد هستیم که همکاری های جدیدی را شروع کنیم.

او افزود: با پیشرفت علوم طبیعی فرصت‌های بسیار خوبی برای ما در امر باستان‌شناسی پیش آمده است و باید با استفاده از این فرصت‌ها و همچنین تجربیات گذشته همکاری‌های خودرابیش از پیش گسترش دهیم.

هانسن نیز براهمیت حفاظت و مرمت آثار کشف شده درحفاری‌های باستان شناسی تاکید کرد و به بیان روش های گوناگون حفاظت از این آثار پرداخت.

دوطرف در یادداشت تفاهم مرداد ماه سال گذشته توافق کردند تا در حوزه های مرتبط با پژوهش و انتشار اطلاعات شامل باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، پژوهش‌های ژئوفیزیکی، فنون سال یابی آثار باستانی، مطالعه مواد فرهنگی و نمونه ها، تحلیل علمی و سایر پژوهش‌های میان رشته ای مرتبط با مطالعات میراث فرهنگی همکاری کنند.

براساس بند یک این یادداشت تفاهم دو طرف در تقویت حوزه های آموزشی و پژوهشی به ویژه درحوزه پژوهش در زمینه های باستان شناسی، شناخت مواد، حفاظت ومرمت اشیای تاریخی، یادمان‌ها و محوطه های باستان شناسی و مدیریت محوطه به یکدیگر کمک خواهند کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: