انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد:

موسیقی برای نخستین بار صاحب سند ملی می شود

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سند ملی موسیقی در نوبت طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و موسیقی برای نخستین بار سند ملی خواهد داشت که امیدوارم تصویب آن بزودی انجام پذیرد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ، فرزاد طالبی در هفتمین جلسه از سلسه نشست‌های «گفتمان ضرب اصول» که با موضوع نقد و بررسی عملکرد دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، افزود: زمانی که به دفتر موسیقی آمدم مساله سند ملی موسیقی را دنبال کردیم که چند بار اصلاح و نهایتاً برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.
وی ادامه داد: با نگرشی که به موسیقی وجود دارد چندان نمی‌شود وارد حوزه تولید و جهت‌دهی به آن شد اما با این بحث که دفتر موسیقی باید به مرکز تبدیل شود، موافقم و معتقدم ضرورت این موضوع امروز بیش از پیش احساس می‌شود.

** انجمن موسیقی بازوی اجرایی دفتر موسیقی است
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نقش انجمن موسیقی گفت:‌ امروز انجمن موسیقی نیز حمایت‌هایی را انجام می‌دهد که فی‌الواقع سرمنشأ این حمایت‌ها دفتر موسیقی است و انجمن همچون بازوی اجرایی این نهاد عمل می‌کند.
وی اعلام کرد: روز گذشته برنامه سال 95 دفتر موسیقی را ارائه داده‌ایم که در آن بند بند شرح وظایف دفتر موسیقی متبلور شده است.
طالبی یادآور شد: دفتر موسیقی در بسیاری از بخش‌های خود فاقد آئین‌نامه بود و در بیشتر بخش‌ها و شوراهای آن سلیقه حاکم بود. مسلماً افرادی که در شوراها وجود دارند از کارشناسان برتر کشور هستند اما آئین‌نامه‌ای مشخص برای فعالیت های آنان وجود نداشت. در همین راستا آئین‌نامه‌های شعر و موسیقی تدوین شد؛ همچنین شورای صیانت نیز برای حل مشکلاتی که برخی هنرمندان با آنها مواجه می‌شوند تشکیل شد؛ ضمن اینکه اکنون آئین‌نامه‌های مربوط به جشنواره‌ها را در دست تدوین داریم.
وی افزود: ‌در حوزه بین ‌الملل تلاش کردیم تا ارتباطات را توسعه دهیم و امیدواریم سال آینده موسیقی نواحی بتواند حضوری پررنگ در فستیوال‌های بین‌المللی داشته باشد.
طالبی از اینکه جشنواره موسیقی نواحی پس از چند سال دوباره برگزار شد ابراز خوشحالی کرد و گفت: شهریور ماه نیز هفته موسیقی نواحی را در برج آزادی خواهیم داشت که منتخبان جشنواره موسیقی نواحی ایران در آن به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

** کمتر شدن مشکلات دفتر موسیقی
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مشکلات و معضلات دست و پاگیری در دفتر موسیقی وجود داشت، ادامه داد: به عنوان مثال، قطعه‌ای که در یک آلبوم مجوز گرفته بود، برای اجرا در کنسرت نیز باید مجوز می‌گرفت که مرحله دوم اکنون حذف شده است. مشابه قوانین اینچنینی در دفتر موسیقی کم نبود که امروز خوشبختانه رفع شده‌اند.
طالبی افزود:‌ باید در نظر داشت که دفتر موسیقی مانند اتومبیل در حال حرکت است که قطعات خود را عوض می‌کند؛ به عبارت دیگر، نمی‌توانیم فعالیت‌های دفتر موسیقی را تعطیل کنیم و شروع به تغییر قوانین و ساختار دفتر موسیقی کنیم.
وی درمورد راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی دفتر موسیقی گفت: سامانه شعر راه‌اندازی شده، سامانه موسیقی نیز مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و تا پایان سال سامانه کنسرت هم راه‌اندازی می‌شود؛ پس از راه‌اندازی این سامانه‌ها دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفتر موسیقی نخواهد بود.

** صدور دریافت مجوز موسیقی
طالبی درباره صدور دریافت مجوز موسیقی نیز گفت: اثر کسانی که مدرک درجه یک هنری دارند نیاز به طرح در شورای موسیقی ندارد؛ ضمن اینکه فهرستی از اساتید هم وجود دارد که آثار آنان هم بدون طرح در شورای موسیقی مجوز می‌گیرد.
وی همچنین افزود: مسئول کردن مؤسسات می‌تواند گام مهمی در این زمینه باشد، اما این اتفاق خلق‌الساعه نیست و نیازمند درجه‌ بندی مؤسسات هستیم. آثار مؤسساتی که درجه «الف» از ما دریافت می‌کنند بدون حضور در شورای موسیقی مجوز می‌گیرد. تلاش بر این است که پایان امسال درجه‌بندی مؤسسات را انجام دهیم و کار خود را در این بخش آغاز کنیم.
هفتمین جلسه از سلسه نشست‌های «گفتمان ضرب اصول» روز گذشته(دوشبنه) برگزار شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: