انتشار: ۱۵:۰۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
20 اثر خطی قرآنی، علمی، فرهنگی و هنری با حضور چهره های مطرح فرهنگی در موزه محفوظی رونمایی شد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛ محمدصادق محفوظی رئیس مرکز دایره المعارف انسان شناسی، اظهار کرد: 6 دفتر کامل مثنوی معنوی کتابت شده در دوران صفوی، کیمیای سعادت امام محمد غزالی از سده 8 هجری قمری و مرقع مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری به خط نستعلیق جلی، از جمله کتاب هایی است که روز گذشته از آنها در موزه محفوظی رونمایی شد.
وی از قاب آینه مزین به شمایل امیرالمومنین (ع) و اشعار فارسی پیشکش شده به ناصرالدین شاه قاجار به عنوان یکی دیگر از آثار برجسته رونمایی شده نام برد و افزود: کلیات سعدی کتابت شده در سال 1092 هجری قمری، قرآن عمامه ای 8 گوشه منحصر به فرد با جلد لاکی و گل و طومار شجره نامه ائمه معصومین و اولادشان به خط نسخ در دو رو و مربوط به سال 700 هجری قمری از دیگر آثاری بودند که مورد توجه متخصصان قرار گرفتند.

* چاپ عکسی دو اثر خطی نفیس دیگر
رئیس مرکز دایره المعارف انسان شناسی، در ادامه از چاپ عکسی دو نسخه خطی نفیس دیگر در این مجموعه خبر داد و افزود: کتاب دعای صباح و کتاب لوایح جامی، دو اثر تازه منتشر شده دیگر از موزه نسخ خطی محفوظی است.
این استاد دانشگاه، با اشاره به خط شکسته نستعلیق میرزا غلامرضا اصفهانی در کتابت لوایح جامی، گفت: کل کتاب شامل 43 صفحه 12 سطری است که صفحات ابتدایی آن دارای سرلوحی زیبا با نقوش لاجورد، طلا، زرد و نارنجی و مشکی و سفید است که رنگ ها با ظرافت و تنوع جالبی در سطرها و جداول صفحات بعدی، مورد استفاده قرار گرفته اند.
وی درباره قدمت نگارش کتاب توضیح داد: پای امضای کاتب اثر، تاریخ 1291 قمری به چشم می خورد.چاپ عکسی اثر یادشده نیز با مقدمه علی حیدر یساولی و به کوشش سید صادق حسینی اشکوری، رمضان امسال به انتشار رسیده است، تصریح کرد: چاپ عکسی این کتاب 148 صفحه ای از سوی موسسه پژوهشی ابن سینا صورت پذیرفته است.
محفوظی در بخش دیگری، به انتشار چاپ عکسی کتاب دیگری به نام «دعای صباح» اشاره کرد و گفت: این دعا که یکی از ادعیه محبوب امیرالمومنین (ع) به حساب می آید، که توسط محمدشفیع تبریزی و در سال 1237 هجری قمری به خط نسخ معرب کتابت شده است.
محفوظی، با تأکید بر این که برخی از ترجمه های متنوع این دعا در صفحات اولیه کتاب منتشر شده است، اظهار کرد: شرح احوال و آثار نگارنده کتاب نیز در صفحات 41 و 42 به طور خلاصه درج شده است.
چاپ عکسی دعای مذکور، در قالب یک کتاب 94 صفحه ای و رنگی از سوی موسسه پژوهشی ابن سینا انتشار یافته و مقدمه آن نیز توسط سیدصادق حسینی اشکوری به نگارش درآمده است.
بر اساس گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، محفوظی خاطرنشان کرد: نسخه خطی ذخیره خوارزمشاهی مربوط به سال 640 هجری قمری، مثنوی معنوی به خط نستعلیق 1256 هجری قمری و مرقع اسناد به دستخط امیرکبیر، سایر نسخ رونمایی شده در این مراسم بود.
وی یادآور شد: شاهنامه فردوسی مربوط به سال 1240 هجری قمری، کتاب خلاصه اللغه استاد وصال شیرازی با خط ترکیبی نستعلیق و شکسته نستعلیق، کتاب قصیده برده بوصیری، برهان الکفایه فی احکام النجوم، جزء 16 قرآن کریم به خط ریحان 5 سطری، زادالمعاد به خط نسخ معرب نوشته شده توسط عبدالله بن عاشور، کتاب شرح احوال و تاریخ زندگی امام رضا (ع) به خط نستعلیق و قرآن به خط بیهاری از دیگر آثار خطی رونمایی شده در ماه مبارک رمضان امسال بودند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: