انتشار: ۱۹:۰۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
فعالیت های ۶ ساله پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس در قالب کتابی با عنوان شهر تاریخی بلقیس اسفراین سیری بر جلوه های هنر و معماری در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی به نقل از معاونت میراث فرهنگی، این کتاب از سوی علیرضا نجفی، احمد نیک گفتار و حامد وظیفه شناس از کارشناسان پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس تهیه و تدوین شده است.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس (اسفراین) و سکونت گاه های کهن منطقه با اعلام این خبر گفت : این کتاب حاصل تلاش ۶ ساله نیروهای این پایگاه از سال ۱۳۸۸ در زمینه های حفاظت، بررسی، مطالعه، کاوش، معرفی  در شهر تاریخی اسفراین (بلقیس) به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه شهر های تاریخی خشت و گل ایران است که به صورت رنگی و در ۲۸۵ صفحه به چاپ رسیده است.

علیرضا نجفی افزود: جغرافیا و اقلیم، جغرافیای تاریخی و سیاسی اسفراین، مدارک تاریخی و باستان شناختی، وجه تسمیه شهر تاریخی اسفراین، بررسی و شناخت ساختار های معماری ارگ، شارستان و ربض و تاملی بر وضعیت هنرها و حرف در این شهر تاریخی بر اساس یافته های باستان شناسی از سرفصل های این کتاب به شمار می رود.

مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس در خصوص قدمت این شهر گفت: اسفراین در دوران پارتیان و ساسانیان از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و در سال ۳۱ هجري توسط مسلمانان فتح شده است.

به گفته وی طبق يافته هاي باستان شناختي قديمي ترين استقراری كه تاكنون در این شهر شناسايي شده مربوط به اواخردوره ساساني – صدر اسلام است و زندگي در آن تا پايان دوره صفوي به طور مداوم جريان داشته است.  اين شهردر اواخر دوران طهماسب دوم و ابتداى حكومت نادر يعنى در سال ۱۱۳۱هـ.ق توسط افاغنه كاملاًويران و در هم كوبيده شد. به نحوي كه جايگاه پيشين خود را از دست داد از اين زمان به بعد كم كم نام افسانه اى بلقيس برروى خرابه هاى شهر قديمى اسفراين گذاشته شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: