انتشار: ۱۶:۳۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
مدیرکل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه صنایع فرهنگی کشور از داشتن صنوف محروم هستند، گفت: همین امر سبب شده تا برای صادرات تولیدات فرهنگی کشور برنامه مشخصی وجود نداشته باشد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، محمد مهدی احمدی روز یکشنبه در نشست شورای مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به راهکارهای فرهنگی عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور، افزود: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در هر یک از بخش های جامعه دارای ارزش و اهمیت خاصی است از این رو مدیران فرهنگی باید نسبت به اهمیت و ضرورت اقتصاد مقاومتی دارای اطلاعات و دانش بالایی باشند.
وی، وجود ظرفیت های عظیم فرهنگی و معنوی در کشور را یکی از دلایل مطرح کردن اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری دانست و گفت:وقتی می توان با تکیه بر ظرفیت های معنوی و فرهنگی کشور، اقتدار و اعتلای نظام را حفظ و آن را افزایش داد چرا باید به منابع آسیب پذیری مانند نفت متکی بود.
احمدی،اصالت دادن به صنایع و تولیدات فرهنگی را از ضرورتهای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه فرهنگی دانست و اظهار کرد:هم اکنون بسیاری از صنایع فرهنگی کشور از داشتن صنف محروم هستند و همین امر سبب شده تا فعالیت های آنها بدون هدف و چشم انداز مشخصی انجام گیرد.
مدیرکل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هم اکنون گردش مالی صنعت چاپ و نشر در جهان 10 هزار میلیارد دلار است که سهم ایران از این گردش مالی بسیار ناچیز بوده و نتوانسته برای کشور درآمدزایی کند.
احمدی،با بیان اینکه در حوزه صادرات تولیدات فرهنگی در کشور برنامه مشخصی وجود ندارد، افزود: باید به نحوی برنامه ریزی کرد تا با تولید کالاهای فرهنگی باکیفیت متناسب با نیاز کشورهای جهان در صادرات این محصولات گام های اساسی برداشته شود.
وی، گردشگری را یکی از مهمترین ظرفیت های فرهنگی کشور در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: برخی معتقدند حضور گردشگر خارجی به فرهنگ کشور آسیب می رساند این در حالی است که گردشگرانی که به ایران سفر می کنند گردشگران غیر فرهنگی نیستند بلکه گردشگران فرهنگی هستند که با هدف دیدن بناهای تاریخی به کشور سفر می کنند.
مدیرکل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: از این رو نباید از گردشگران خارجی ترسید و با فراهم کردن بسترهای لازم زمینه توسعه صنعت گردشگری در کشور را بیش از پیش فراهم کرد.
احمدی، وجود ظرفیت های انسانی و نخبگان کشور، سرمایه های مادی و طبیعی، تهدیدهای خارجی و بحرانهای اقتصادی جهانی را از دیگر دلایل طرح اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری دانست.
وی،بر واگذاری مراکز فرهنگی هنری کشور به بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: مردم محوری یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی است که در همه بخش ها به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر می تواند در بهره گیری از ظرفیتهای مردمی نقش مهمی ایفا کند.
احمدی خاطرنشان کرد: مدیران فرهنگی در استانها باید در تببین اهمیت اقتصاد مقاومتی و حساس کردن جامعه نسبت به این مقوله اهتمام بیشتری به کار گیرند و متناسب با ظرفیت های فرهنگی هر استانی به توسعه فعالیتهای خود بپردازند.
مدیرکل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آیین گشایش دومین نمایشگاه کتاب و علوم قرآنی چهارمحال و بختیاری به شهرکرد سفر کرده بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: