انتشار: ۲۰:۱۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران تخریب بخشی از حسینیه امامزاده یحیی (ع) ساری را غیرمجاز و فاقد ویژگی های لازم برای یک طرح توسعه ای و مبتنی بر بازسازی دانست .
به گزارش تابناک فرهنگی ؛معاون میراث این اداره کل روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که کار تخریب این منطقه تاریخی و مذهبی به صورت غیرقانونی و بدون مجوز صورت گرفته و میراث فرهنگی نیز بر همین اساس از ادامه آن جلوگیری کرده است .
تخریب و ساخت و ساز غیرمجاز شب هنگام در حسینیه امامزاده یحیی (ع) ساری که در جوار بقعه ثبت ملی شده سید زین العابدین مرعشی در بافت مرکزی شهر ساری واقع شده ، چند روز گذشته در محافل مردمی و فضای مجازی منشتر شده است .
یک عضو شورای اسلامی شهر ساری هم دو روز پیش در گفت و گو با یکی از رسانه های محلی گفته بود که این اقدام با همکاری هیات امنای حسینیه و با مجوز اوقاف و امور خیریه ساری انجام شده تا بر اساس آن ورودی محوطه این بنای تاریخی وسعت یابد.
این در حالیست که در محافل مردمی و فضای مجازی برخی صاحب منصبان شورای شهر ساری و افراد ذینفوذ این شهر را در تخریب این محوطه تاریخی ثبت شده مقصر معرفی می کنند .
معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران با تکذیب اظهارات عضو شورای اسلامی شهر ساری ، گفت : این عضو محترم شورا گفته اند که این بنا یک مسجد الحاقی داشت و از این رو آنجا را تخریب کردند که این یک کار خودسرانه بوده است .
مهدی ایزدی افزود : آنان اگر طرحی دارند باید به میراث فرهنگی ارائه کنند تا میراث فرهنگی با مشاوره اوقاف نخست طرح را تعریف کرده و در صورت نیاز، با حفظ و صیانت از بقعه ثبت ملی شده و داشتن قابلیت اجرایی با معیارهای میراث فرهنگی، به اجرا گذاشته شود.
وی گفت : قانون مفاهیمی را برای میراث فرهنگی تعریف کرده و همه وظیفه دارند از قانون تبعیت کنند و فرقی ندارد که طرف مقابل دارای چه سمت یا جایگاهی باشد.
او افزود : حتی درصورت مشاهده تخلف در این زمینه، این افراد به مراجع قضایی معرفی می شوند و سر وکار آنان با محاکم قضایی است و آنجا باید پیگیر امور خود باشند.
** نگرانی دوستداران میراث فرهنگی
حسین اسلامی ساروی مورخ مازندرانی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تخریب خودسرانه یک محوطه تاریخی و مذهبی در بافت مرکزی شهر ساری انتقاد کرد و نسبت به همه گیر شدن چنین اقداماتی همانند شهرستان بابل هشدار داد .
وی گفت : محوطه امامزاده یحیی (ع) یک بیمارستان متروکه است که در کنار بقعه سید زین العابدین مرعشی قرار دارد و چند سال پیش یکی از فوت شدگان شهر ساری را به صورت غیرمجاز در آنجا دفن کردند و ظاهرا سکوت در آن زمان سبب شده است تا اکنون تخریب بخشی از آن به بهانه بازسازی شروع شود .
اسلامی گفت : متاسفانه آنچه که در محافل مردمی نقل می شود این است که اخیرا یکی از فرزندان آن مرحوم حسینیه قدیمی را تخریب و شروع به ساختن بنای جدید با تیرآهن کرده است .
وی با بیان اینکه طبق قانون هیچ کس مجاز نیست در محدوده اثر ثبت ملی شده ساخت و ساز انجام دهد ، افزود : ظاهرا این فرزند بزرگوار قصد دارد با این کار برای پدرش مقبره بسازد درحالی که مجوز این کار را میراث فرهنگی باید صادر کند.
** نگین مذهبی مرکز شهر ساری
برج آرامگاهی سلطان زین العابدین فرزند میر بزرگ مرعشی آملی در مجاورت بقعه امامزاده یحیی (ع) ساری در خیابان امامزاده یحیی واقع است .
سید زین العابدین و برادرش امیر شمس الدین از فرمانروایان سده نهم هجری بودند که در ساری حکومت داشتند. با توجه به متون تاریخی این بنا مدفن پنج تا 12 تن از سادات مرعشی است.
این برج به‌ واسطه شیوه معماری و گنبد هرمی شکل هشت وجهی و تزیینات کاشی ­کاری ، صندوق و درب نفیس چوبی، در ردیف بهترین بناهای تاریخی ـ مذهبی ساری به شمار می­ آید.
پلان این بنا چهار ضلعی است که در قسمت فوقانی چهار گوشه بنا را با چهار گوشواره تبدیل به هشت ضلعی به عنوان کمربند پایه گنبد می سازد و در نهایت گنبدی دو پوش با نمای بیرونی هشت ضلعی روی آن اجرا شده است . در قسمت فوقانی ساقه بنا دارای یک ردیف قرنیس سینه کفتری تزئینی است.
ورودی اصلی بنا در ضلع جنوبی است و در بالای آن کتیبه ای به خط رقاع بر روی کاشی بدین مضمون مشهود است ' الامیر الکبیر المغفور میر زین العابدین کمال الدین حسینی ' .
داخل بنا صندوق چوبی منبت کاری شده از نوع قالب و گره با تزئینات اسلیمی وجود دارد که در اثر آتش سوزی بخش هایی از آن از بین رفته و جبهه جنوبی آن نیز بدین علت نوسازی شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: