انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از تصمیم این سازمان برای احداث مسیر و دالان گردشگری 'ساسانی' با همکاری مسئولان استانی در کرمانشاه، خبر داد.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛محمد حسن طالبیان شامگاه چهارشنبه پس از بازدید از آثار و بناهای تاریخی کرمانشاه در محل تکیه معاون الملک به خبرنگار ایرنا، افزود: مسیر گردشگری ساسانی از کنگاور و معبد آناهیتا تا شهر کرمانشاه و طاق بستان می باشد که پرونده های زنجیره ای برای آن تعریف خواهد شد.
وی مسیر گردشگری بیستون به طاق بستان که پیش تر از سوی استاندار کرمانشاه بعنوان یک ابرطرح معرفی شده بود را یکی از مراحل دوگانه مسیر ساسانی برشمرد.
طالبیان اظهار کرد: در سفر به کرمانشاه مدیران کل موزه، ثبت، حوزه حفاظت و نیز حوزه پایگاه های سازمان میراث فرهنگی کشور نیز با بنده همراه بودند تا در مورد همه مسایل میراثی این استان و مشخص کردن اولویت های سال 95 با مسئولان استان کرمانشاه رایزنی و تبادل نظر کنیم.
معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه رسیدگی به بناهای تاریخی در معرض خطر و ساماندهی آنها از اهداف این سفر است، افزود: از ابتدای روز چهارشنبه محوطه تاریخی بیستون را بازدید کردیم و در مورد اولویت‌های این محوطه مانند ساماندهی ورودی و نیز استقرار امکاناتی چون ابزارهای سمعی - بصری، کارگاه آموزشی و مرمت و ساماندهی گفت و گوهای موثری انجام دادیم.
وی افزود: در ادامه از معبد آناهیتا در کنگاور بازدید کردیم و اولویت‌های این بنای تاریخی را مشخص کردیم پس از آن به هرسین رفتیم و در جریان کاوش های در دست انجام و همچنین آزادسازی دیواره تاریخی دوران قاجار قرار گرفتیم و تصمیم هایی نیز اتخاذ شد.

* کمک به ثبت جهانی طاق بستان و حل مشکل قطار شهری
معاون سازمان میراث فرهنگی کشور همچنین به بازدید از محوطه و اثر تاریخی طاق بستان اشاره کرد و افزود: همه تلاش ما بر این است تا به فرآیند ثبت جهانی این اثر فاخر کمک کنیم.
طالبیان اظهار کرد: برنامه های مورد نظر برای آینده این اثر و نیز فعالیت های در دست اقدام و اجرا مانند تغییر ورودی این محوطه، تبدیل خیابان پایین دست طاق بستان به پیاده راه را مورد بررسی قرار دادیم و باید گفت که تا الان نیز فعالیت های خوبی در این مورد انجام شده است.
به گفته این مسئول، موضوع چالش برانگیز عبور قطار شهری از محدوده محوطه طاق بستان و شکارگاه خسرو پرویز نیز در دستور کار میراث فرهنگی کشور قرار دارد و در دیدار با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز مقرر شد که یکی از مشاورین تخصصی، گزارشی در این مورد به سازمان میراث فرهنگی کشور ارایه کند.
طالبیان گفت: در این محدوده تا چهار متری عمق زمین در زمره لایه تاریخی محسوب می شود و قرار است مشاور طرح قطار شهری کرمانشاه نیز گزارشی در مورد اطمینان بخشی از عدم لرزش بشرطی که تا عمق 16 متری حفاری شود، ارایه نماید.
وی همچنین به تکیه معاون الملک که پس از بافت سنتی شهر، آخرین بنای مورد بازدید بود، اشاره کرد و افزود: این بنا از حیث تجمیع همه سنت های پیش و پس از اسلام، منحصر به فرد است.
در استان کرمانشاه افزون بر چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده وجود دارد که تاکنون بیش از دو هزار و 200 اثر آن ثبت ملی شده و مجموعه آثار تاریخی بیستون نیز ثبت جهانی شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: