انتشار: ۱۷:۱۵ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
بازگشت اشیای تاریخی ایران از هند، اظهارات فرماندار سوادکوه درباره دژ اسپهبد، کشف اشیای تاریخی از مسافر مترو از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، در این هفته عبدالجواد توحیدی، فرماندار سوادکوه با تأکید بر این‌که غار دژ اسپهبد خورشید یکی از اصلی‌ترین، باارزش‌ترین و قابل توجه‌ترین مجموعه‌های تاریخی استان مازندران و یکی از منحصر به فردترین ظرفیت‌های گردشگری سوادکوه است، گفت: گردشگری به عنوان یک از محورهای توسعه سوادکوه در کارگروهی که به منظور ارتقاء ظرفیت‌های گردشگری منطقه تشکیل شد، مطرح شده است.

توحیدی با بیان اینکه برای معرفی ایران باید از ظرفیت‌های گردشگری مناطق مختلف استفاده کرد، افزود: سالانه ۱۰ میلیون مسافر از جاده سوادکوه عبور و هزاران گردشگر از مناطقی مانند دژ اسپهبد خورشید، پل ورسک، قلعه کنگلو و برج لاجیم دیدن می‌کنند که در آینده از همه‌ی این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

او با بیان اینکه فعالیت‌هایی برای ترویج بوم‌گردی در این منطقه در حال شکل‌گیری است، گفت: مسافری که از اینجا می‌گذرد، تنها زباله و ترافیک تولید می‌کند و گردشگری این منطقه را تضمین نمی‌کند، بلکه باید با ایجاد شرایط مناسب، زمان ماندن در شهرستان سوادکوه افزایش یابد.

فرماندار سوادکوه گفت: امسال نمایشگاه سیمای شهرستان سوادکوه برپا و با استقبال خوبی هم همراه شد، به نحوی که در ۱۵ روزایام عید ۲۳۰ هزار نفر بازدید کننده داشت.

توحیدی افزود: به منظور ارتقاء گردشگری در شهرستان، خانه‌های مسافر را در روستاها ساماندهی می‌کنیم؛ به نحوی که با مجوز دهیاری‌ها، خانواده‌ها در سکونت‌گاه‌هایی که در اختیارشان گذاشته می‌شود، امنیت داشته باشند از ۲۵۵ هزار و ۶۰۰ نفر که ایام عید در  سوادکوه شب اسکان داشتند، ۱۰۰هزار نفر در روستاها مستقر شدند.   

«طرح توسعه» گورستان ابن بابویه را تهدید می‌کند

در ادامه برنامه های مستند سینماتک خانه هنرمندان ایران که با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند برگزار می شود، روز ۲۵ خرداد فیلم مستند «آرامستان» به کارگردانی شهرام میراب اقدم در تالار استاد شهناز به روی پرده رفت. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور شهرام میراب اقدم و پدرام اکبری برگزار شد.

در این نشست میراب اقدم گفت: به دلیل فضای بسته و عدم وجود آمار دقیق در خصوص افراد دفن شده در ابن بابویه، کار دشواری پیش رو داشتیم. خودمان دست به کار تمیز کردن سنگ قبرها شدیم تا بفهمیم چه کسانی در آنجا به خاک سپرده شده اند. برخی از این درگذشتگان نیز توسط دوستان به ما معرفی می‌شدند و ما محل دفن آنها را جستجو می‌کردیم. پروژه را به رغم این مشکلات دوست داشتم و پژوهشی برای زنده کردن یاد درگذشتگان به شمار می رود.

ابن بابویه

​ وی ادامه داد: احتمالا نام بسیاری افراد در این فیلم از قلم افتاده است؛ برخی از قبور سنگ نداشتند و ما نیز تمام افراد دفن شده در این گورستان را نمی شناختیم. ضمن اینکه بعضی از قبرها نیز در طرح توسعه از بین رفته و مسطح شده بودند. حتی راوی فیلم که خود سالیان طولانی در آنجا زندگی کرده است، تمامی افراد را نمی شناخت و برخی را ما به او معرفی می کردیم. در نهایت تلاش کردیم شخصیت های مردمی و مهم را حتما در فیلم بگنجانیم. مدت زمان فیلمی که در ابتدا ساخته شد ۸۰ دقیقه بود اما چون از حوصله تماشاگر خارج است، مدت زمان آن را به ۵۲ دقیقه کاهش دادیم.

میراب اقدم افزود: «آرامستان» یک سند تاریخی برای آیندگان به شمار می رود. متاسفانه ممکن است تا سال آینده همین سنگ قبرهای فعلی نیز از بین رفته باشند و اثری از آنها باقی نماند. همان طور که بسیاری از قبرهای ابن بابویه و دیگر مکان های تاریخی تهران کاملا نابود شده و حتی عکسی از آنها در دسترس نیست. آنچه در فیلم به ثبت رسیده، در هیچ کجای دیگر مستند نشده است و ای کاش هرچه زودتر سندهای تاریخی تهران تهیه شوند. سعی ما بر این بود که شخصیت‌ها را به مخاطب معرفی کنیم تا بیننده نیز وسوسه شود و خود دست به مطالعه بیشتر در خصوص آنها بزند. گورستان این بابویه پتانسیل گردشگری دارد و می تواند مردم تهران و شهرری را به خود جذب کند. اما به نظر می رسد قصد دارند حیاط محوطه را نیز سنگفرش کنند.

آثار موزه ملی ایران از نمایشگاه هند بازگشت

اشیا مربوط به موزه ملی ایران که در موزه ملی دهلی نو و همچنین در نمایشگاه پیوندهای پایدار در مرکز ملی هنرهای ایندیرا گاندی به نمایش گذاشته شده بود به کشور بازگشت.  نمایشگاه مشترک آتش جاوید با مشارکت موزه ملی ایران، موزه ملی دهلی نو، موزه بریتانیا، موزه آرمیتاژ و چند موسسه دیگر پس از نزدیک به سه ماه پایان یافت.

تحویل کتیبه های تاریخی منطقه چغامیش به موزه ملی ایران

​ این دو نمایشگاه همزمان با نوروز و آغاز سال نو ایرانی در شهر دهلی نو، پایتخت کشور هند افتتاح شدند. این نمایشگاهها نخستین نمایشگاههای موزه ملی ایران بودند که در جغرافیای نوروز در خارج از مرزهای کشور برگزار شدند.

موضوع اصلی این دو  نمایشگاه فرهنگ پارسی و تاریخ آن خصوصا در ایران باستان بود.  موزه ملی ایران در این نمایشگاه ۲۸ اثر منتخب از مکان‌های باستانی ایران مانند تخت جمشید، شوش، همدان، کلورز، رشی، نصفی، اصطلخ جان، کلاردشت، ساری، کلماکره، جلیان فارس، قومس، بردنشانده، حاجی آباد فارس، حصار و چند مکان دیگر ارسال کرده بود که توالی فرهنگی آن از هزاره سوم پیش از میلاد (عصر مفرغ) تا پایان دوره ساسانی  است.

جزئیات کشف اشیا تاریخی از یک مسافر مترو

خبر مهم این هفته کشف اشیای تاریخی از مسافر مترو بود.  سرهنگ علی راقی، فرمانده یگان انتظامی متروی شهر تهران در تشریح جزئیات این خبر گفته بود: با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و تجهیز و راه‌اندازی گشت‌های هدفمند با رویکرد بررسی بسته‌های مشکوک و افراد مظنون در ایستگاه‌های مترو این مهم در دستور کار قرار گرفت. گشت زنی‌های هدفمند ماموران پلیس مترو ادامه یافت تا اینکه ساعت ۱۶:۰۰ روز ۱۷ خردادماه ماموران به شخصی که یک عدد گونی برنج در دست داشت مشکوک می‌شود و وی را تحت مراقبت قرار می‌دهند و موفق می‌شوند متهم را حین پیاده شدن در ایستگاه مترو صادقیه دستگیر و جهت بررسی بیشتر به مقر پلیس منتقل کنند. در بازرسی صورت گرفته از وسایل همراه متهم تعدادی قطعات سفالی و فلزی شبیه آثار باستانی که جملگی به صورت مجزا در پارچه پیچیده بود، کشف شد.

​سرهنگ علی راقی با بیان اینکه در میان اقلام مکشوفه ۴ عدد النگوی فلزی، ۳ عدد دستبند، ۵ عدد سرمه‌دان نیز کشف شد، افزود: متهم که خود را به نام «مهدی» معرفی کرد، در ابتدا از بیان حقیقت طفره رفت اما زمانی‌که با پیگیری کارشناسان مواجه شد، عنوان داشت اشیاء را از کشور عراق آورده و حدودا ۳ میلیارد تومان ارزش دارند.

محمد رضا نعمتی کارشناس میراث فرهنگی تهران گفت: ۳۰ قطعه شی از مسافر مترو کشف و ضبط شده که تعدادی از آن ظروف شیشه ای بوده و  ۶ عطردان که متعلق به دوره ساسانی است. چند النگو و درفش مفرغی که مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است نیز در میان این اشیا وجود دارد.

وی گفت: همچنین در بین این اشیا چهار تبلت گلی یا لوح گلی نیز وجود دارد که احتمالا متعلق به تمدن بین النهرین بوده است. فردی که این اشیا را در اختیار داشته، در آخرین بازجویی های خود اعتراف کرده که اشیا را از عراق آورده است به همین دلیل حدس می زنیم که الواح گلی متعلق به تمدن بین النهرین باشد. ولی این موضوع به تحقیقات بیشتر نیاز دارد. چون حتی ممکن است الواح گلی متعلق به تمدن عیلام باشد.  

آلمان و ترکیه در ایران هتل پنج ستاره می‌سازند

مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی  در این هفته گفت: در افق چشم انداز بیست ساله پیش‌بینی شده که تعداد گردشگران خارجی در ایران به بیست میلیون نفر در سال برسند و درآمد کشور از این راه به ۲۵ الی ۳۰  میلیارد دلارافزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه لازمه این موضوع ایجاد زیرساخت‌های مختلفی در کشور  همچون تسهیل صدور ویزا، ایجاد اماکن اقامتی مناسب و دفاتر جذب گردشگری، توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، فرودگاه‌ها و... است ادامه داد:  در ده سال اول سند چشم انداز بیست ساله با توجه به مشکلات مدیریتی و موضوع تحریم‌ها نتوانستیم در بخش‌های مختلف به اهداف کیفی مان در این زمینه دست پیدا کنیم چنانکه در دهه اول چشم انداز بیست ساله می بایست تعدادی گردشگران خارجی در ایران به نه میلیون نفر  در سال می‌رسید ولی در حال حاضر رقمی حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گردشگری با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از برنامه  چشم انداز  در این ارتباط عقب هستیم، افزود:‌برای جبران این موضوع نرخ رشد در گردشگری را باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا این کمبود جبران شود. در طی سه سال فعالیت دولت یازدهم و رویکرد آن جهت گسترش تعامل با کشورهای مختلف، این موضوع برروی  گردشگری خارجی  کشور نیز تاثیرگذار بوده و درحالی که  در سال ۹۳ و ۹۲ میانگین رشد گردشگری در دنیا ۴/۶، در آسیا  ۵ درصد و در اروپا ۳ درصد بوده است، این رشد در کشور ایران  به ۱۲ درصد رسیده است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه اگر در ده سال آینده با رشد هشت درصد یا حتی ده الی ۱۲ درصد در این زمینه حرکت کنیم می‌توانیم در افق چشم انداز بیست ساله تعداد گردشگران خارجی در کشور را  به حدود ۱۷ الی ۱۸ میلیون گردشگرافزایش دهیم، تصریح کرد: بعد از برجام شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری بخش خارجی و شرکت‌های مختلف داخلی در ارتباط  با توریسم ایران فراهم شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: