انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
امیرمسعود شهرام نیا قائم‌مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب در دیدار با ایوسب چاخواشویلی سفیر گرجستان بیان کرد: صنعت نشر ایران بسیار گسترده است و دوهزار و چهارصد و پنجاه ناشر فعال هستند.
به گزارش تابناک، وی افزود: این ناشران در بخش‌های دانشگاهی، عمومی، کودک و نوجوان و در بخش بین‌الملل به ارائه آثار خود مشغول هستند که به گفته بعضی این نمایشگاه شلوغ‌ترین نمایشگاه کتاب دنیاست.

شهرام‌نیا در ادامه گفت: توافقی با برخی نمایشگاه‌ها در دیگر کشور‌ها داریم که با آن‌ها تبادل غرفه می‌کنیم. در نمایشگاه تهران غرفه‌ای برای آن‌ها در نظر می‌گیریم و به صورت متقابل غرفه نیز در نمایشگاه کتاب آن‌ها در اختیار ما قرار می‌گیرد. بسیار علاقه‌مندیم تا گرجستان به دلیل علاقه‌مندی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضر شود و از سوی دیگر آثار نویسنده‌های ایرانی را نیز در گرجستان عرضه کنیم؛ چرا که بسیاری از مردم آن کشور نویسندگان ایرانی به خوبی می‌شناسند.

وی معاون اجرایی نمایشگاه کتاب ادامه داد: امیدواریم گرجستان غرفه‌ای دائمی در نمایشگاه کتاب تهران داشته باشد و آرام آرام این همکاری‌ها افزایش پیدا کند تا در سال‌های آینده گرجستان به عنوان می‌ه‌مان ویژه نمایشگاه باشد.

وی با اشاره به وضعیت توزیع کتاب در ایران گفت: شبکه توزیع کتاب در ایران دچار مشکلاتی است بنابراین هنگامی که در سال هفتادهزار عنوان کتاب منتشر می‌شود نمایشگاه کتاب در دسترس‌ترین مسیر برای کتابفروشی‌های شهرهای دیگر است تا در نمایشگاه حاضر شوند و آثار مورد نیازشان را تهیه کنند. در کنار این نمایشگاه برنامه‌های متنوع دیگری نیز اجرا می‌شود. به همین سبب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مهم‌ترین رویداد فرهنگی ایران به شمار می‌آید.

یکی از حضار با اشاره به تلاش‌هایی که برای حضور ایران در نمایشگاه کتاب تفلیس صورت گرفته اظهار کرد: این نمایشگاه هفتم یا هشتم خردادماه آغاز به کار می‌کند و امیدواریم بتوانیم در سال‌های آینده حضور فعال و پررنگی در نمایشگاه کتاب تفلیس داشته باشیم. نیاز به ارتباط بیشتر با گرجستان وجود دارد و امیدوارم هفته فرهنگی ایران در گرجستان و بالعکس در ایران تشکیل شود تا در عرصه‌های مختلف ارتباطات فرهنگی دو کشور گسترش پیدا کند.

ایوسب چاخواشویلی سفیر گرجستان نیز با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۸ گرجستان می‌ه‌مان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت است اظهار کرد: در روز افتتاحیه این نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در تالار وحدت برگزار شد، حضور داشتم. دوشنبه آینده نیز هیاتی رسمی از گرجستان به تهران می‌آیند و کمیسیون مشترک برگزار می‌کنیم. این نمایندگان در حوزه‌های مختلف هستند و امیدوارم در توافقنامه‌ها و متن‌های پیشنهادی بخشی را نیز به همکاری در حوزه کتاب اختصاص دهند.

وی افزود: از آنجا که نمایشگاه بین‌المللی تفلیس می‌ه‌مان ویژه ندارد و از سوی بخش خصوصی برگزار می‌شود امیدوارم این تفاهمنامه‌ها به گسترش ارتباطات در حوزه کتاب منجر شود. چراکه دولت نمی‌تواند امکاناتش را در اختیار ما قرار دهد با این حال برنامه‌هایی با شهرداری تهران خواهیم داشت که امیدوارم بتوانیم از این مسیر موفقیت‌هایی در حوزه کتاب داشته باشیم.

سفیر گرجستان در پایان سخنانش اظهار کرد: در هفته آینده سند خواهرخواندگی میان تهران و تفلیس امضا خواهد شد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: