انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
خرداد ماه سال 95 برای سینمای ایران ماهی پر حادثه است، در این ماه اتفاقات تلخ و شیرین فراوانی افتاد که سینمای ایران را خبرساز کرد. کسب جوایز اصغر فرهادی و شهاب حسینی در جشنواره کن، توقیف «پنجاه کیلو آلبالو» پس از دو ماه، توقف نمایش چند روزه فیلم «آااادت نمی کنیم»، بازداشت سازنده فیلم مستند «من ناصر حجازی هستم»از جمله این اتفاقات هستند.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ، دوم خرداد ماه 95، «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی توانست در دو بخش بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد صاحب جایزه شود. اصغر فرهادی بهترین فیلمنامه نویس و شهاب حسینی بهترین بازیگر مرد این جشنواره شدند.

10 خرداد ماه اما سه تهیه کننده سینما به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شدند. دوشنبه سه نفر از تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی به دلیل پخش تیزر تبلیغاتی فیلم‌های خود در شبکه های ماهواره ای به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند.

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده فیلم «کوچه بی نام»، مصطفی شایسته تهیه کننده فیلم « 50 کیلو آلبالو» و سعید ملکان تهیه کننده «ابد و یک روز » برای پاره‌ای از توضیحات در شعبه 4 دادسرا فرهنگ و رسانه حضور یافتند، علت این احضار تبلیغ تیزرهای این فیلم ها در شبکه های ماهواره ای عنوان شد.

18 خرداد بر خلاف اظهارات حسین نوش آبادی درباره اصلاحات احتمالی فیلم «فروشنده» برای پروانه نمایش، این فیلم موفق به دریافت مجوز از وزارت ارشاد برای اکران شد.

19خرداد صدای یاسر بختیاری معروف به «یاس» از تیتراژ پایانی فیلم «بارکد» به کارگردای مصطفی کیایی حذف شد.
19 خرداد فیلم «50 کیلو آلبالو»، پس از حدود دو ماه اکران توقیف شد. علی جنتی در این باره گفت: «50 کیلو آلبالو»، فیلمی است که از زیر دست شورای پروانه نمایش در رفته است، وزیر ارشاد این فیلم را خلاف ارزش های اسلامی دانست.

در پی توقیف فیلم «50 کیلو آلبالو»، کانون کارگردانان نامه ای را به علی جنتی فرستاد که در بخشی از آن آمده است: کانون کارگردانان سینمای ایران با خشنودی در این بهار سینما نسبت به مواضع حضرتعالی و مدیران تحت امر شما با فیلم و فیلم هایی که از وزارت ارشاد پروانه نمایش دریافت کرده اند معترض است، باید دانست صدور پروانه نمایش( که اعضای آن با حکم مستقیم شما انتخاب می شوند) و سپس بی اعتبار کردن از سوی صادر کنندگانش غیر از ضرر و زیان مادی و معنوی به فیلمسازان قبل از هرچیز دستگاه صادر کننده مجوز را نزد افکار عمومی بی اعتبار می سازد.

19 خرداد «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان نماینده ایران در جشنواره کارلووى وارى شد، این فستیوال یکی از رویدادهای درجه الف سینما و مهمترین جشنواره اروپای مرکزی و شرقی به شمار می‌رود و هفتمین حضور بین المللى فیلم است.

20 خرداد با دستور وزیر ارشاد مبنی بر بازبینی مجدد فیلم های سینمایی، بعد از «بارکد»، «سلام بمبئی» هم با وجود داشتن پروانه نمایش بازهم اصلاحیه خورد و به سازندگان فیلم اعلام شده رقص های فیلم باید به حداقل برسد.

22 خرداد قدیمی ترین عکاس سینمای ایران، از دنیا رفت. اصغر بیچاره که در آمریکا به سر می برد پس از طی یک دوره بیماری در لس آنجلس درگذشت.
24 خرداد امیر رفیعی، تهیه‌کننده فیلم «من ناصر حجازی هستم»، به دلیل پخش تیزر فیلمش از شبکه‌های ماهواره‌ای بازداشت شد. در پی احضار او به دادگاه، قرار بازداشت موقت برای او صادر شده و با مساعدت دادسرا قرار بازداشت او به قرار ضمانت تبدیل شده است.

25 خرداد خبرهایی مبنی بر پخش سی دی های غیر مجاز چند فیلم منتشر شد. «ماهی و گربه»، «کوچه بی نام»، «اشکان انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» و «نوراستنیا» فیلم هایی هستند که سی دی های آنها به شکل غیر قانونی منتشر شده است. زنده شدن بازار قاچاق فیلم ها می تواند سینمای ایران را دچار بحران بزرگی کند.

25 خرداد پرویز پرستویی به فیلم «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی پیوست. این اولین همکاری پرستویی و کیمیایی برای ساخت یک فیلم است.

از دیگر اتفاقات جالب این ماه می توان به بی اهمیتی کمیسیون فرهنگی برای نمایندگان مجلس اشاره کرد. در پی تمایل نشان ندادن لیست امید برای حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، به جز یک نفر،هیچ کدام از نمایندگان لیست امید داوطلب کمیسیون فرهنگی نشده اند تا نصرالله پژمانفر و احمد سالک که از موافقان توقیف چند فیلم بودند به این کمیسیون راه یابند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: