انتشار: ۱۷:۳۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
آغاز به کار رسمی نمایشگاه در حالی از روز بیست و چهار خرداد ماه با حضور علی جنتی، وزیر ارشاد انجام شد که بخش فروش محصولات قرآنی فعالیت‌ خود را چند روز زودتر آغاز کرده است

حاشیه‌های افتتاحیه نمایشگاه بیست‌وچهارم همه آنچه می‌خواهید درباره نمایشگاه بین‌المللی قرآن بدانید

بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه در بعدازظهر روز ۲۴ خرداد ماه رسماً فعالیت خود را در مصلی امام خمینی (ره) آغاز کرد و به مدت ۱۷ روز از ساعت 18 الی 23:30 میزبان مردم قرآن‌ دوست کشورمان است.


حاشیه‌های افتتاحیه نمایشگاه بین اللملی قرآن کریم

به گزارش تابناک فرهنگی، آغاز به کار رسمی نمایشگاه در حالی از روز بیست و چهار خرداد ماه با حضور علی جنتی، وزیر ارشاد انجام شد که بخش فروش محصولات قرآنی فعالیت‌ خود را چند روز زودتر آغاز کرده است.

در ابتدای مراسم افتتاحیه، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش شد و همه به احترام ایران اسلامی ایستادند. پس از آن «محمدحسین سعیدیان» به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت. نحوه‌ی تلاوت وی سبب شد که تعداد حاضران در سالن افزایش پیدا کند.

همچنین علی جنتی (وزیر ارشاد) و حجت الاسلام والمسمین حشمتی (معاون قرآن و عترت ارشاد)، حجت‌الاسلام و المسمین حمیدزاده گیوی (نهج‌البلاغه‌پژوه و مؤلف کتاب «قطره‌ای از دریا» و رسول زرگرپور (استاندار استان اصفهان) به ایراد سخنرانی پرداختند.

مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن در حالی با استقبال مناسب همراه بود که برای برپایی این دوره از نمایشگاه تبلیغات چندانی صورت نگرفته است؛ ضمن اینکه همزمان با برگزاری مراسم افتتاح رسمی، هنوز نیمی از غرفه‌داران در حال جابه‌جایی وسایل خود و آماده‌سازی غرفه‌ها بودند که در مراسم افتتاحیه ظاهر زیبایی نداشت.

بخش «محافل و مراسم‌» به عنوان یکی از بخش‌های مورد توجه مخاطبان است که امسال برگزاری ۷۵ نشست تخصصی را مدنظر قرار داده است. این تعداد نشست علاوه بر نشست‌های داخلی غرفه‌های دیگر است. برپایی محافل انس با قرآن که از وظایف این بخش است نیز با همکاری معاونت فرهنگی مصلای تهران و در قالب شب‌های نورانی برگزار خواهد شد.

شعار این دوره از نمایشگاه «به سوی فهم قرآن» است و به مسؤولان بخش‌های مختلف ابلاغ شده تا برنامه‌های خود را بر اساس شعار نمایشگاه طراحی کنند. نمایشگاه امسال در ۱۶ بخش همچون فعالیت بخش‌های دانشگاهی، حوزوی، بانوان، فروش، آموزش و پرورش، بخش ویژه،‌ بین‌الملل، محافل و مراسم و ...  برگزار می شود.

در این دوره از برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن از ۲۵ آثار ارزشمند و نفیس قرآنی رونمایی می‌شود که رونمایی از «قرآن نفیس» و «شرحی بر نهج‌البلاغه» در مراسم افتتاحیه انجام شد و سایر رونمایی‌ها نیز در خلال برپایی نمایشگاه قرآن صورت می‌گیرد.

بخش فروش کتاب نیز دارای سه هزار متر مربع مساحت است و ۲۹۳ ناشر داخلی و ۱۸ ناشر خارجی نیز در آن حضور دارند. در بخش ناشران داخلی ۳۲ هزار عنوان در ۲۴۳ غرفه فعالیت دارند. همچنین ۳۷۰۰ عنوان کتاب از کشورهای ترکیه، لبنان، سوریه، مصر، عراق و پاکستان حضور دارند.

در بخش محصولات هنری نیز ۵۷ شرکت از سراسر کشور حضور دارند که به عرضه فرش، تابلو فرش، شیشه،‌ منبت، معرق و سایر هنرهای قرآنی می‌پردازند. در بخش رسانه‌های دیجیتال نیز ۴۲ شرکت حضور دارند، در این بخش شرکت‌های حاضر ۱۱۰۰ محصول را در قالب ۵۰ غرفه در معرض دیده بازدیدکنندگان قرار داده‌اند. بخش عفاف و حجاب نیز ۱۰۰ غرفه دارد که در آن بخش‌هایی همچون بخش ویژه جشن تکلیف فعالیت دارد.

همچنین در برپایی این دوره از نمایشگاه قرآن بیش از ۴۰ سازمان و نهاد در حوزه اجرایی برای برپایی نمایشگاه همکاری داشته‌اند.

ساده‌ترین راه‌های دسترسی به نمایشگاه هم عمدتاً از طریق خطوط یک و سه قطار شهری است که از طریق ایستگاه‌های شهید بهشتی و مصلی این امر صورت می‌گیرد. خط یک مترو تهران نیز همزمان با آغاز نمایشگاه قرآن نیم ساعت به زمان سرویس‌دهی خود اضافه خواهد کرد و تا ساعت ۲۳ اقدام به جابجایی مسافران می‌کند.

این نمایشگاه سال‌های گذشته در باغ موزه دفاع مقدس برپا می‌شد که این امر سبب شده بود برخی از منتقدان به این موضوع خرده بگیرند، ولی امسال با پیگیری‌هایی که از سوی معاونت قرآن و عترت انجام شد، مجددا برپایی این نمایشگاه به صحن شبستان مصلی بازگشت.

منبع : ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: