انتشار: ۰۱:۱۱ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
«توقّعِ انقلاب از هنر و هنرمند، یک توقّعِ زورگویانه و زیاده‌خواهانه نیست؛ بل مبتنی بر همان مبانی زیباشناختی هنر است. مقام معظم رهبریهنر آن است که زیبایی‌ها را درک کند.»

چرا «رئیس حراج تهران» تعریف روشنی از هنرمند ارزشی ندارد؟

 سمیع‌آذر برای درک هنرمند ارزشی به بیانات رهبری مراجعه کند

به گزارش تابناک فرهنگی ، چرا «رئیس حراج تهران» تعریف روشنی از هنرمند ارزشی ندارد؟سمیع‌آذر برای درک هنرمند ارزشی به بیانات رهبری مراجعه کند

مدیر حراج تهران در نشست این رویداد هنری مدعی شد که تعریف روشنی از هنرمند ارزشی نداریم، در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به این موضوع پرداخته‌اند.

بنا به این گزارش ، هنرهای تجسمی؛ چندی پیش در نشست تجلیل رویداد هنری حراج تهران با حضور علیرضا سمیع‌آذر مدیر حراج و حسین پاکدل برگزار شد که در این نشست خبرنگاران سؤالی مبنی بر چرایی عدم حضور هنرمند ارزشی در حراج تهران مطرح کردند.

سمیع‌آذر در پاسخ به این سؤال گفت: «درباره هنرمند ارزشی، تعریف روشنی نداریم که چه کسی در این لیست قرار می‌گیرد و چه کسی قرار نمی‌گیرد، چون از اسرار زندگی یک هنرمند خبر نداریم، لذا کار ما این است که هنر ارزشمند را وارد حراج کنیم.»

این پاسخ سمیع‌آذر نکته‌هایی در بر دارد؛ وی گفته است که تعریف روشنی از هنرمند ارزشی نداریم؛ باید گفت که هنر و هنرمند ارزشی، مقوله عجیب و غریبی نیست که امروز سمیع‌آذر تعریفی از آن ندارد. ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در سخنرانی‌ها و دیدار با اهالی فرهنگ و هنر به هنر و هنرمند ارزشی و متعهد اشاره کردند و تعاریفی از هنر انقلابی‌ داشته‌اند.

نکته دیگر در پاسخ سمیع‌آذر این است که قرار نیست کسی برای درک هنر ارزشی وارد اسرار زندگی هنرمند شود؛ اما نباید فراموش کرد که از کوزه همان برون تراود که در اوست.

در پاسخ به ادعای سمیع‌آذر که گفته است، تعریف روشنی از هنرمند ارزشی نداریم، بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در ادامه می‌خوانیم.

ایشان در بخشی از سخنان‌شان فرمودند: «بعضی کسان می‌گویند در هنر متعهّد، کلمه اوّل با کلمه دوم تناقض دارد. هنر، یعنی آن چیزی که مبتنی بر تخیّل آزاد انسان است و متعهّد، یعنی زنجیر شده؛ این دو چگونه با هم میسازد!؟ این یک تصوّر است؛ البته تصوّر درستی نیست. بحث مسؤولیت و تعهّد هنرمند، قبل از هنرمند بودن او به انسان بودن او برمی‌گردد. بالأخره یک هنرمند قبل از این‌که یک هنرمند باشد، یک انسان است. انسان که نمی‌تواند مسؤول نباشد. اوّلین مسؤولیتِ انسان در مقابل انسان‌هاست. اگرچه انسان در مقابل طبیعت و زمین و آسمان هم تعهد دارد، اما مسؤولیت بزرگ او در قبال انسان‌هاست.»

آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون هنر دینی، بیان داشتند: «هنر دینی عدالت را در جامعه به صورت یک ارزش معرفی می‌کند؛ ولو شما هیچ اسمی از دین و هیچ آیه‌ای از قرآن و هیچ حدیثی در باب عدالت در خلال هنرتان نیاورید.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جایی دیگر، هنر و اخلاق را ممزوج یکدیگر خواندند و گفتند: «هر قدر یک هنرمند به مرحله بالاتری از فکر و اندیشه و درک عقلانی برسد، جوهره کارهای هنری او کیفیت و ارتقای بیشتری خواهد یافت و درک هنری او از پشتوانه بیشتری برخوردار خواهد شد ... نمی‌توان در وادی هنر با انگیزه‌های سطحی و یا ناسالم حرکت کرد و سرافراز و موفق بود.»

همچنین ایشان درباره توقّعِ انقلاب از هنر و هنرمند فرمودند: «توقّعِ انقلاب از هنر و هنرمند، یک توقّعِ زورگویانه و زیاده‌خواهانه نیست؛ بل مبتنی بر همان مبانی زیباشناختی هنر است. هنر آن است که زیبایی‌ها را درک کند.»

براساس این گزارش، معرفی هنر و هنرمند ارزشی حجت را برای هر صاحب هنری تمام می‌کند که باید در قبال انسان‌ها احساس مسؤولیت کرد و نباید با انگیزه‌های سطحی و یا ناسالم در این مسیر حرکت کرد.

اکنون باید از درست‌اندرکاران سؤال کرد که چقدر این معیارها در انتخاب آثار هنری در حراج تهران و حتی دیگر رویدادها مورد توجه بوده است؟!
منبع : خبرگزاری فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: