انتشار: ۱۹:۱۸ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
در پی درگذشت استاد حمید سبزواری چهره‌ تابناک شعر انقلاب اسلامی، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و نیز نهادهای انقلابی درگذشت این شاعر انقلاب را تسلیت گفتند
تسلیت شخصیت‌ها در پی درگذشت حمید سبزواری

در پی درگذشت استاد حمید سبزواری چهره‌ تابناک شعر انقلاب اسلامی، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و نیز نهادهای انقلابی درگذشت این شاعر انقلاب را تسلیت گفتند.

به گزارش تابناک فرهنگی ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی درگذشت حمید سبزواری شاعر و هنرمند جاودانه دوران انقلاب و دفاع مقدس را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت شاعر و سراینده آثار ماندگان و هنرمند جاودانه دوران انقلاب و دفاع مقدس استاد «حمید سبزواری» موجب تأسف و تأثر گردید.

این ادیب و شاعر بلند آوازه که سابقه مبارزاتی پیش از انقلاب نیز داشتند، همواره هنر و استعداد خویش را در راه خدمت به مردم و نظام اسلامی و در جهت بصیرت‌افزایی و شور انقلابی معطوف کرد و آثار ارزشمند متعددی در گنجینه هنر انقلابی بر جای گذاشتند که همچون «کاروان سپیده»، «یاد یاران» و اشعار و سرود تاریخی «خمینی ای امام» نمونه آن می‌باشد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت ایشان به جامعه ادبی و فرهنگی، مردم شریف ایران، دوستداران، خانواده محترم استاد فقید، برای آن مرحوم علو درجات و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی




دکتر غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، درگذشت حمید سبزواری شاعر گران‌قدر و فرزانه را تسلیت گفت. متن پیام مذکور بدین شرح است:

باسمه‌تعالی

حمید سبزواری، شاعر توانا و بلندآوازۀ انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس، جهان را بدرود گفت و به دیدار پروردگار خود شتافت. این استاد بزرگ، شعر فاخر خود را در سراسر دوران انقلاب اسلامی در خدمت به ایمان و آزادی و عدالت نهاد و سرود پیروزی و بانگ آزادی سر داد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی درگذشت پیر شاعران انقلاب را به بازماندگان ایشان و به جامعۀ ادبی کشور تسلیت می‌گوید و برای آن شادروان از درگاه خداوند متعال مغفرت و علو درجات مسئلت می‌کند.

غلامعلی حدادّ عادل

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

۹۵/۳/۲۲»

*ارزش "حمید" در نفروختن زبان و بیان به دروغ و تحجر و افراط نمود مى یابد

سید حسن خمینی طی پیامی، درگذشت استاد حمید سبزواری شاعر انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.

متن پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پی می آید:

بسمه تعالى

درگذشت استاد حمیدسبزوارى شاعر توانمند و متعهد انقلاب اسلامى موجب تأسف همه علاقمندان به ایشان شد.

آن مرحوم بى شک از پایه هاى ادبیات انقلاب و از استوانه هاى شعر آن به حساب مى آید. ثبات قدم و پایمردى بر عقیده همواره او را در میان شاعران معاصر ممتاز مى ساخت. ارزش «حمید» تنها در شعر و علاقه اش به امام و انقلاب و همراهى اش با دیندارى و دین داران خلاصه نمى شود بلکه در ایستادگى در مقابل آزارها و نفروختن زبان و بیان به دروغ و تحجر و افراط هم نمود مى یابد.

اینجانب با عرض تسلیت درگذشت ایشان به جامعه ادبى کشور و خانواده محترم و معززشان، از خداى متعال براى وى علو درجات و حشر با اولیاء مسئلت دارم.

سید حسن خمینى


سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد درگذشت استاد حمید سبزواری را تسلیت گفت. او در پیام خود با اشاره به اشعار انقلابی مرحوم حمید سبزواری سُرایش اشعار در موضوع رویدادهای گوناگون انقلاب را نشان از تعهد وی به انقلاب اسلامی دانست.

متن پیام سید عباس صالحی به این شرح است: «خبر درگذشت استاد حمید سبزواری شعر دردی بود که برای دوستداران شعر و ادبیات سروده شد. تعهد این شاعر بزرگوار و حضور شاعرانه‌اش در رویدادهای گوناگون انقلاب اسلامی مثال زدنی است که تعدادی از آن ها در «کاروان سپیده» و «یاد یاران» آمده است. در میان سروده‌های استاد حمید سبزواری، چه اشعار اجتماعی و انتقادی که اوضاع نابسامان پیش از انقلاب را نکوهش کرده و چه اشعاری که با هدف انتقال پیام انقلاب اسلامی سروده شده، شعرهای  فاخر و شور انگیز، بسیار یافت می‌شود که از قدرت طبع و قریحه و مهارت شاعرانه حکایت دارد. ضایعه فقدان استاد حمید سبزواری را به خانواده محترم ایشان و نیز به همه فعالان عرصه فرهنگ و به ویژه اهالی شعر و ادبیات تسلیت گفته و از درگاه پروردگار برای آن زنده یاد مغفرت و برای بازماندگان صبر مسئلت دارم.»

*اریخ انقلاب خدمات ماندگار آن شخصیت خدوم را در صفحات اصلیخود ثبت خواهد نمود

همچنین علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت استاد حمید سبزواری را تسلیت گفت.در متن پیام علی مرادخانی آمده است :

«انا لله و انا الیه راجعون

با کمال تاسف و تاثر خبر درگذشت هنرمند فرهیخته و ارجمند شاعران انقلاب استاد حمید سبزواری را دریافت گردید. ایشان در زمره معدود نام آوران پیشکسوت و قله‌های سرافراز شعر انقلاب اسلامی است که در مکتب انقلابی خود جمع کثیری از شاعران جوان و برومند و علاقمند به ادبیات انقلابی را پرورانده است.

بی گمان تاریخ انقلاب اسلامی خدمات ماندگار آن شخصیت ارزنده و خدوم را در صفحات اصلی و اصیل خود ثبت و ضبط خواهد نمود.

اینجانب مصیبت درگذشت آن فقید سعید را به عموم مردم حق شناس ایران اسلامی و جامعه فرهنگی و هنری کشور تسلیت می‌گویم و برای آن مرحوم علو درجات و آمرزش و آرامش و برای بازماندگان و ارادتمندان و خانواده معظم ایشان صبر و اجر مسالت دارم.»

*استاد سبزواری در حیات هنرمندانه و انقلابی خود، از آرمان‌های  انسانی فارغ نشد

 «مجید رجبی معمار» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز در پیامی درگذشت استاد حمید سبزواری را تسلیت گفت

متن تسلیت مدیرعامل خانه هنرمندان ایران به این شرح است:

حمید سبزواری؛ پدر شعر انقلاب، که گل‌واژه‌های شعرش بوی معطر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌داد، بانهایت تاسف صبح امروز برای همیشه رخ در نقاب خاک کشید.

استاد حمید سبزواری در دوران حیات هنرمندانه و انقلابی خود، لحظه‌ای از آرمان‌های والای انسانی فارغ نشد و جانانه از آن‌ها دفاع کرد، بی‌شک نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر شایسته او بود.

فقدان این استاد گرانقدر را به همه‌ی هنرمندان این سرزمین و بازماندگان ایشان صمیمانه تسلیت می‌گویم و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی درگذشت حمیدسبزواری را تسلیت گفت


مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پی درگذشت حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب با صدور پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

درگذشت پدر شعر انقلاب، هنرمند متعهد، مرحوم استاد حمید سبزواری موجب تألم و تأثر شدیدی شد. فقدان ایشان ضایعه‌ای برای جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی است که یکی از معلمان بزرگ خود را از دست داد.

هر آینه که به تاریخ انقلاب اسلامی می‌نگریم، مجاهدت‌های استاد سبزواری را با زبان گویای هنر می‌بینیم. اشعار انقلابی وی در گسترش و فراگیر شدن نهضت امام خمینی، ابلاغ پیام انقلاب اسلامی و بنیانگذار آن تأثیر شگرفی داشته و در ذهن و ضمیر هر مبارز انقلابی نشسته است. ایشان در ثبیت این واقعه‌ی بزرگ با زبان هنر و ایجاد روحیه‌ی حماسی در جبهه‌ی انقلاب اسلامی نقش بارزی داشته است. سروده‌های ماندگار «خمینی ای امام» و «خجسته باد این پیروزی»، که سرود اخیر پس از فتح خرمشهر اجرا شد، همچنان تداعی‌گر حماسه‌آفرینی‌های ملت ایران است.
همراهی این معلم بزرگ با انقلاب اسلامی در طول دهه‌های اخیر استمرار داشت و ایشان در مسیر حقی که برگزیده بود لحظه‌ای تردید به خود راه نداد و همواره راسخ‌تر از گذشته بر مواضع انقلابی خویش تصریح می‌کرد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی درگذشت مبارز انقلابی، استاد حمید سبزواری را به محضر مقام معظم رهبری و فعالان جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی تسلیت و تعزیت می‌گوید و از خداوند متعال علّو درجات را برای ایشان مسئلت می‌نماید.

*استاد سبزواری را باید به حق از همراه‌ترین شاعران با انقلاب و رهبری دانست

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت «پدر شعر انقلاب» صادر کرد.

در این پیام آمده:

استاد حسین ممتحنی (حمید سبزواری) پیر و پدر شعر انقلاب در آغازین روزهای رمضان امسال به میهمانی خدا شتافت. استاد سبزواری را باید به حق از دلسوزترین و همراه ترین شاعران با انقلاب و رهبری دانست.

کیست که سرودهای بی بدیل و تاثیرگذار استاد را در آغازین روزهای نهضت امام خمینی(ره) نشنیده باشد.

جاودان سروده هایی چون "خمینی ای امام" ، " این بانگ آزادی ست..." ، " ای مجاهد شهید مطهر" و ده ها و بلکه صدها سروده ی زیبا از این دست محصول تلاش های صادقانه و عرقریزان روح شاعری ست که هرگز یک دم قلم از دستانش جدا نشد و حتی یک قدم از آرمان های انقلاب عقب ننشست و همواره سنگربان دفاع از فرهنگ و هویت انقلاب و ارزش های متعالی آن بود.

از استاد سبزواری علاوه بر سرودهای به یادماندنی اش، چند دیوان غزل و قصیده و مثنوی و ... بر جای مانده است که بی گمان این آثار در تثبیت سبک ادبی انقلاب اسلامی تاثیری ژرف خواهد داشت. بسیاری از شاعران انقلاب خود را شاگردان مکتب ادبی استاد می دانند و به شهادت بسیاری از شاعران و منتقدان استاد حمید سبزواری را باید بزرگترین شاعر سرودهای انقلابی دانست.

این شاعر بزرگ همچنین ارادتی تام و تمام به حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای( حفظه الله تعالی) داشت و همواره در حلقه ی شاعرانی بود که به دیدار آن رهبر فرزانه می شتافتند. حوزه هنری انقلاب اسلامی وظیفه ی خود می داند تا از مجاهدت های ادبی این پیر عاشق و این ادیب فرزانه تقدیر کند . به غنیمت فرصت فقدان این ادیب بزرگ را به رهبر معظم انقلاب ، خانواده ی حضرت استاد سبزواری و عموم ادیبان و شاعران و هنرمندان انقلاب اسلامی تسلیت می گویم و از درگاه حضرت باری تعالی برای آن عزیز سفر کرده علو درجات را مسئلت دارم.

در پی درگذشت استاد حمید سبزواری، محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت.

پیام نماینده مردم تهران به شرح زیر است:

استاد حمید سبزواری، شاعر و هنرمند متعهد، با اخلاق، توانمند و پاک سرشت، از میان ما رفت و جامعه هنری و دوستدارانش را سوگوار کرد.

آثار ماندگار استاد سبزواری بخصوص اشعار ماندگارش در وصف ائمه اطهار هیچ گاه از خاطره‌ها محو نخواهد شد.

این مصیبت را به همه هنرمندان و هنردوستان و به همه ارادتمندان آن هنرمند ارزشمند به ویژه به خانواده محترم او تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال شادی روح آن فقید سعید و سلامتی و شکیبایی بازماندگان معززش را مسالت دارم. روانش شاد و یادش گرامی باد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: