انتشار: ۱۹:۰۷ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی گفت: بقایای کاخ جهان نما مربوط به دوره صفویه و آثار مکشوفه واقع در میدان امام اصفهان با شماره 31488 در فهرست میراث ملی جای گرفت.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛، فرهاد نظری از ثبت ملی بقایای کاخ جهان نما خبرداد و اضافه کرد:این کاخ از کاخ های مهم دوره صفوی است و در اکثر متون از آن یاد شده است، در کاوش های باستان شناسی که در فروردین ماه سال گذشته در محدوده دروازه دولت در ابتدای خیابان چهارباغ اصفهان صورت گرفت،کشف شد.
وی افزود: ثبت این اثر و کشف دیواری از دوران آل بویه در ادامه حفاری ها که بیانگر قدمت طولانی تر این منطقه تاریخی شهر اصفهان بود سال گذشته در شورای ثبت استان مطرح و مصوب شده بود.
معاون میراث فرهنگی کشور در اواخر سال گذشته به استناد مصوبه جلسه مشترک شهرداری اصفهان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان از بازسازی این بنای تاریخی به عنوان نماد شهری در طراحی شهر و ورودی خیابان چهارباغ خبر داده بود.
بر اساس گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز در این زمینه گفت: طرح این بازسازی بر اساس نقشه ها، تصاویر، مستندات تاریخی تهیه شده و قرار است پس از بررسی طرح در شورای فنی سازمان و موافقت این شورا نسبت به بازسازی آن اقدام شود.
بنا بر اسناد مکتوب این کاخ در دوران شاه عباس صفوی ساخته شد. دیولافوا در سفر نامه خود این کاخ را عمارت تفریحی و خارج از دولت خانه صفوی ذکر کرده است. این کاخ در 4 طبقه با ارتفاع 30 متر به چهارباغ، سی و سه پل و دیگر بناهای تاریخی از جمله چهل ستون اشراف داشته است. این بنا از سوی ظل السلطان در دوره قاجار با این ادعا که کاخ هشت بهشت مکان اسکان خواهرش در معرض دید قرار داشته تخریب شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: