انتشار: ۱۷:۴۶ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز به کار موسسه فرهنگی و هنری 'صفای امید' در تبریز با خواندن دل نوشته ای از مقام علمی و ادبی دکتر محمدعلی موحد تجلیل کرد.
حجت اله ایوبی چهارشنبه شب در مراسم نشستی با دکتر محمدعلی موحد در تالار وحدت دانشگاه تبریز به مناسبت آغاز به کار موسسه فرهنگی هنری 'صفای امید' متشکل از دبیرستان و کتابخانه موحد در تبریز در مقام ادبی و یک عمر مولانا پژوهی وی سخن گفت.
ایوبی با بیان اینکه مدت هاست دکتر موحد پیگیر امور مدرسه و کتابخانه ای است که به نام وی نامگذاری شده است، افزود: برای محقق شدن آرزوهای استاد مدت ها تلاش می کنم و مردم آذربایجان اگر استاد را دوست دارند، به فکر اعتلای این مدرسه باشند.
وی با بیان اینکه این مدرسه فقط یک بنا و ساختمان نیست، بلکه یک مکتب و اندیشه است، اظهار کرد: با آغاز به کار مدرسه و کتابخانه آرزوهای استاد موحد تحقق پیدا می کند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: امروز را مردمان تبریز همواره در یادها خواهند داشت؛ روزی که پیر فرزانه نقشه راه را بر ای فردا کشید و به آینده مردمان سرزمین اش اندیشید.
ایوبی، تبریز را گلی از گلستان زیبای ایران خواند و گفت: ایران برای ما یک واژه و یک سرپناه نیست؛ تنها یک تمدن کهن با اندیشه های سترگ نیست، بلکه باغی پر از گل های و میوه های رنگارنگ است.
وی افزود: باغ ایران تنها گل و گلبرگ نیست، سینه ای سرشار از علم و ادب و ایمان است؛ خواندن، نسخه ها را دیدن، باغ ایرانی یعنی گزینش پر وسواس واژه ها، باغ ایرانی یعنی نشستن در پای قله ها و کشیدن نقشه فتح قله ها.
ایوبی، شهر تبریز را مهد علم، ادب،عرفان و خاستگاه کاشف مولانا یعنی شمس تبریزی توصیف کرد و گفت: امروز در شهر پر از راز در برابر قامت شعر و ادب زانوی ادب می زنیم و به مقام بلند شاعران و عارفان و ادیبان این خطه درود می فرستیم.

**
موحد: خطه آذربایجان تجربه تاریخی درخشان در مدرسه سازی دارد
عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مولاناپژوه بنام کشورمان نیز در این آئین با تجلیل از طرح خیران مدرسه ساز و مجاهدان عرصه فرهنگ و علم پروری گفت: خطه آذربایجان تجربه تاریخی درخشان در امر مدرسه سازی خیران دارد.
دکتر محمدعلی اظهار کرد: خیران مدرسه ساز ثابت کردند که هر وقت دولت مخلصانه دست استمداد به سوی مردم دراز کرده، با پاسخ همدلانه و گرمی مواجه شده است.
وی با بیان اینکه خطه آذربایجان تجربه درخشانی در این زمینه دارد، افزود: مردانی چون مردانی آذرها از این دیار قد علم کرده و صدها مدرسه در این مرز و بوم ساختند.
مولانا شناس برجسته ایران با بیان اینکه مدرسه ای که از زیر دست خیران بیرون می آید به مثابه یک تابلو نقاشی و یا مجسمه است که روح ندارد، گفت: کار خیر فقط ساخت مدرسه است و جان بخشی از آن دولت می باشد.
موحد با بیان اینکه نظام آموزشی ما سخت نیازمند تغییر است، اظهار کرد: این تغییر باید با ژرف نگری و توسط انسان هایی که تجربه اندوخته اند، انجام شود.
وی همچنین با اشاره به ساخت مدرسه گفت: پس از افتتاح مدرسه، مساله ما کتاب و کتابخوانی است؛ دریافتیم که محیط مدرسه کتاب را پدیده غریب و بیگانه و بلکه مزاحم و زاید تلقی می کند.
موحد با بیان اینکه اساسا جو حاکم بر دانش آموز احساس بیگانگی با کتاب را بوجود آورده بود، افزود: لاجرم به فکر تاسیس کتابخانه در جوار مدرسه افتادیم تا کتاب را به داخل خانواده ها ببریم.
مولانا شناسی برجسته کشور از جمله برنامه های موسسه فرهنگی هنری صبای امید را اجرای برنامه مربوط به شمس و مولانا و پژوهش اعلام کرد و گفت: تبریز اگر جز شمس تبریزی هیچ نداشت، بازهم حق داشت که به خود ببالد.
موحد ادامه داد: شمس تبریزی اگر نبود، مولانایی هم نبود و اساتید باید همت کنند تا تبریز را به قطب علمی تبدیل کنند.
وی با قرائت این شعر مولانا که 'محسنان مردند و احسان ها بماند ای خنـــــک آن را که این مرکب براند
گفــــــت پیغامبر خنک آن را که او شـــــــــــــــد ز دنیا ماند ازو فعل نکو
مرد محسن، لیک احسانش نمرد نزد یزدان دین و احسان نیست خرد'،
بر ضرورت ترویج سنت های حسنه و امر خیر در جامعه تاکید کرد .
وی گفت: فراخوان به امر خیر، امری است که انبیاء به خاطر آن آمده اند و این تنها زمینه ایست که چشم و هم چشمی در آن ممدوح است.
موحد با بیان اینکه هر کس یک قدم در راه خیر بردارد آن هدف 10 قدم به او نزدیک تر می شود، اظهار کرد: در قرآن آمده که با نیکی به جنگ بدی بروید.
موسسه غیر تجاری فرهنگی هنری 'صفای امید' با همت دکتر محمدعلی موحد مولانا شناس برجسته ایران با هدف ارتقای سطح آموزش و هنر نوجوانان، شناسایی و تشویق دانش آموزان مستعد و کوشش برای شکوفا کردن استعدادها در شهرک یاغچیان تبریز آغاز به کار کرده است.
کمک به دانش آموزان مستعد مستمند ، دایر کردن کتابخانه عمومی قابل استفاده در همه سطوح تحصیلی، اهتمام در انجام تحقیقات به منظور معرفی بزرگان و جلب توجه نسل جوان به افتخارات فرهنگی و ملی ایران از جمله اهداف این موسسه می باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: