انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ؛ آواز،  موسیقی، تصادف‌های عجیب و غریب و قهرمان‌هایی که برای عدالت‌خواهی از طبقه فقیر جامعه، در کنار تلاش برای رسیدن به معشوقشان علیه شخصیت‌های سیاه جامعه بر می‌خیزند، اینها نشانه‌هایی از سینمایی به نام بالیوود است.

صنعت سینمای بالیوود از آن دست سینماهایی است که مخاطبانش را حتی شده برای چند ساعت از زندگی روزمره به سفری پر از رویا و تخیل می‌برد.

مخاطبان این سینما با قهرمانانش زندگی می‌کنند و همین ویژگی باعث ارتباط عمیق جامعه با سینمای این کشور شده است. ریشه‌ها و ویژگی‌های ثابت بالیوود تا جایی است که به اصطلاح هندی بازی در این سینما می‌رسیم.

اصطلاحی که به ویژگی‎های ثابت این سینما اشاره دارد، ویژگی‌هایی مثل حرکت‌های عجیب و پر از اغراق قهرمانان این فیلم‌ها.

به همین بهانه‌، به سراغ دارشان استاد هندی موسیقی که مقیم ایران است رفتیم تا سینمای بالیوود را از زبان یک هندی بشناسیم و تحلیل کنیم.

دارشان  گفت: جمعیت هند به بالای یک میلیارد نفر می‌رسد، جمعیتی که با قهرمانانشان زندگی می‌کنند و سینما رفتن را ابزاری می‌دانند برای فاصله گرفتن از زندگی روزمره. آنها به دنبال تجربه جدیدی از دنیای پیرامون خود در سینما هستند.

دارشان تصریح کرد: مخاطبان این فیلم‌ها به سینما می‌روند تا قهرمانانشان در رویا جلوی بی‌عدالتی ها ایستادگی کند.
 
استاد موسیقی هندی  و نوازنده ساز طبلا  ادامه داد: در هند سینما به شکل واقعی کلمه، خانوادگی است. مردم هند شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و اکران فیلم‌ها از روز جمعه شروع می‌شود. این اکران برای آن است که این مردم به دنبال یک تفریح خوب و سالم در آخر هفته هستند.

دارشان خاطرنشان کرد: سینمای هند از سال 1918 و 1920 از میان مردم عادی شروع به کار کرد. مردمی که اصلا هیچ آشنایی و سنخیتی با سینما و بازیگری نداشتند.

این سینما از بدو پیدایش سراسر بداهه‌پردازی بود، به شکلی که از مردم عادی بازی می‌گرفتند. در آن زمان سینما کاملا با زندگی مردم همراه بود، رفته رفته این سینما با موسیقی که در هندوستان ریشه غنی دارد، هماهنگ شد و همین اتفاقات مستمر ادامه پیدا کرد تا امروزه هند بتواند به صنعتی خاص، قوی و مهم در هندوستان به نام بالیوود  برسد.

دارشان تاکید کرد: امروزه سینمای هند بسیار پیشرفت کرده است و در جشنواره‌هایی مثل کن می‌درخشد؛ در همین جشنواره امسال فیلمی به نام ساراپ جیت با بازی آیشواریا بسیار مورد توجه قرار گرفت. این سینما در حال پیشرفت است، در موسیقی آن رگه‌های غربی وجود دارد اما با این حال همچنان آن فرهنگ و جذابیت‌های بومی‌اش را حفظ کرده و همین نگهداری از فرهنگ بومی است که آن را سرپا نگه داشته است.

سینمای هند از آن دست سینماهایی است که در عین نگاه و رویکرد بومی توانسته با اقتصاد سینما ارتباط برقرار کند و در بلند مدت و در طول این سالها به صنعتی شدن و داشتن بازار هم برسد.  سینما صنعت بالیوود در مقابل موج قوی نهر غربی مقاومت بیهوده‌ای نمی‌کند اما آن را در فرهنگ خود حل می‌کند و با رویکرد جدید به مخاطبش که امروزه با فضا و هنر جدید در ارتباط است، تحویل می‌دهد و با این ویژگی‌ها و سیاست گذاری‌های خاص توانسته با رعایت ریشه‌های فرهنگی‌اش سینمای کشورش را به صنعتی شدن هم برساند./خبرنگاران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: