انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه یکی از اولویت های میراث فرهنگی ساماندهی موزه فرش است، گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته موزه فرش در شش ماه آینده متحول می شود.
به عصر دوشنبه سرویس میراث فرهنگی وگردشگری تابناک فرهنگی ، محمد حسن طالبیان در مراسم بزرگداشت فرش عمواوغلی که با حضور تولیدکنندگان و کارشناسان حوزه فرش برگزار شد، افزود: موضوع کپی و بازبافی فرش و قالی تبدیل به یکی از دغدغه های کارشناسان شده و به شدت در جامعه رواج پیدا کرده است که در گذشته این اتفاق هیچ گاه رخ نمی داد.
*تداوم سنت و خلاقیت ذات میراث فرهنگی
معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه تداوم سنت و خلاقیت ذات میراث فرهنگی است تاکید کرد : اگر به تمامی آثار ایرانی و میراث فرهنگی کشور نگاهی شود مشاهده خواهد شد که هیچ یک از آثار شبیه به یکدیگر نیستند با اینکه برخی تصور می کنند باغ های ایران شبیه یکدیگرند اما هیچ باغ ایرانی را پیدا نخواهید کرد که به یکدیگر شباهت داشته باشند.
وی افزود: هنرمندان درگذشته پا بر پله های فرهنگی می گذاشتند و با احترام به گذشته خود و اتصال به ریشه های تاریخی دست به آفرینشی تازه می زدند. از همین رو ما شاهد هنرآفرینی در آن دوره هستیم.

* تاکید بر منظرهای فرهنگی
طالبیان با اشاره به اینکه هم اکنون نیز معنای میراث فرهنگی تغییر یافته به منظرهای فرهنگی تاکید دارد ، ادامه داد: امروز دیگر موضوع ما تنها محوطه های باستانی نیست امروز خلاقیتی مهم است که به تاریخی وصل باشد. درحال حاضر سایت های تاریخی ما با منظرهای فرهنگی که شامل طبیعت منطقه و آیین هایی که در پیرامون آن ها وجود دارد اهمیت دارد.

* ثبت مهارت بافت قالی ریزبافت عمواوغلی در میراث ناملموس
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: کشوری موفق است که به داشته های فرهنگی آن جامعه توجه و از ارزشهای آن پاسداری کند ، از همین رو معاونت میراث فرهنگی کشور برآن شد تا مهارت بافت قالی ریزبافت عمواوغلی را در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت کند.

* نگاهی به وضعیت نابسامان موزه فرش
وی همچنین به وضعیت نابسامان موزه فرش اشاره کرد و افزود: از آنجایی که دولت در این چند سال با کمبود بودجه مواجه شد ما نتوانستیم اعتبارات کافی را در اختیار موزه ملی فرش بگذاریم. موزه ای که از سالهای گذشته با مشکلات بسیاری مواجه است.

* موزه فرش به عنوان نگین موزه های کشور
طالبیان تاکید کرد: زمانی که وضعیت دولت در سالهای گذشته خوب بود، توجهی به میراث فرهنگی نشد و زمانی که توجه وجود داشت اعتباری نبود. اما درحال حاضر با حمایت و برنامه ریزی های انجام شده قرار است در شش ماه آینده موزه فرش به عنوان نگین موزه های کشور دچار تحول شود.
وی گفت: درحال حاضر محتوای موزه ها از شرایط فیزیکی آنها جدا نیست و این مقوله باید به موازات یکدیگر رشد کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: