انتشار: ۰۲:۰۶ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛ در اینکه تبریز به عنوان پایتخت کتاب انتخاب نشد به نظرم در سطح اول باید نحوه برخورد مسئولین و نهادهای فرهنگی استان با این موضوع را بررسی کنیم.می دانید که ارائه و گزارش خوب و جامع توانمندی ها و ظرفیت ها و پیشنهاد طرح های خوب و برگزاری جلسات مرتب در این موضوع در کاندیدا شدن و انتخاب شدن یک شهر خیلی مهم است.تا جایی که اطلاع دارم جلساتی که به منظور ارائه گزارش ها و طرح ها برای پایتخت کتاب در تبریز برگزار شده اغلب بدون حضور نویسندگان و فعالان فرهنگی شهر یا با حضور کم رنگ اهالی فکر و فرهنگ بوده و صرفا با رویکردی اداری و از روی رفع تکلیف با موضوع برخورد شده است. نکته دیگر اینکه به جای اجرای طرح های مفید و ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب خوانی ،بیشتر به پیشنهاد طرح ها پرداخته اند در حالی که ملاک طرح های اجرا شده و در حال اجراست.پس در سطح اول جدی نگرفتن این عنوان و استفاده نکردن از نظرات اهالی فکر و قلم و اجرایی نکردن طرح ها عامل مهمی برای عدم انتخاب تبریز به عنوان پایتخت کتاب می تواند باشد.

در سطوح بعدی باید به کمبودها و ضعف ها بپردازیم.بررسی کنیم که در چند منطقه تبریز کتابخانه وجود ندارد که جواب آن این است که در اکثر مناطق تبریز کتابخانه نداریم.وضعیت کتابخانه های عمومی زیر نظر نهاد کتابخانه ها و شهرداری ها و سایر سازمان ها چگونه است؟ اینجا هم به نظر می رسد وضعی متناسب با یک کلان شهر نداریم. تعداد کتابفروشی های فرهنگ مدار نه بازاری و سود محور در تبریز چند تاست؟ برای حمایت و تقویت این کتابفروشی ها چه اقداماتی از سوی نهادهای مرتبط صورت گرفته است؟ و نکته سوم برای ترویج مطالعه و فرا گیرکردن فرهنگ مطالعه کدام طرح های کارشناسی شده و مستمر در تبریز انجام شده است؟ من به عنوان شخصی آشنا به حوزه کتاب و کتاب خوانی از چنین طرح هایی بی اطلاع هستم

 
 چرا مردم تبریز کمتر کتاب می خوانند؟

در فقدان بررسی ها و آمارهای قابل اعتماد خیلی سخت است که بگوییم کدام شهر کتاب خوان است و کدام شهر کتاب خوان نیست. اما از میزان مراجعه به کتابفروشی ها و کتابخانه ها می توان تا حدودی درباره این موضوع داوری کرد.می توان گفت وضع مطالعه در تبریز وضع قابل قبولی نیست.غیر از عوامل عمومی کتاب نخوانی در کشور ما ، به طور خاص درباره تبریز می توان به دسترسی کم عموم مردم به کتابخانه ها اشاره کرد.کتابخانه ها همپای نیازها و انتظارات مردم حرکت نکرده اند.توسعه کمی پیدا نکرده اند و چنانچه قبلا گفتم در اکثر مناطق تبریز کتابخانه نداریم. همچنین طرح های دایمی و جذاب برای دعوت مردم برای مطالعه نداشته ایم و نداریم یا خیلی کم و مقطعی بوده است.جا دارد به عملکرد صدا و سیمای استانی هم در این رابطه اشاره بکنیم و بررسی بکنیم.

 
چه باید بکنیم؟

برای امسال به نظرم باید دست اندرکاران و دبیرخانه پایتخت کتاب ایران از همین ماه های اول سال برنامه ریزی کند و جلسات هم اندیشی مرتب و مستمر با حضور اهالی اندیشه و قلم برگزار کند و پشت درهای بسته تصمیم نگیرند. در مورد توسعه کمی و کیفی کتابخانه ها و کتابفروشی ها گام عملی برداشته شود. کتابخانه ها و کتابفروشی ها از کارکرد سنتی خودشان خارج شوند و ما شاهد برپایی نشست های صمیمانه کتاب و کتاب خوانی و نقد کتاب و معرفی کتاب به صورت مستمر در این مراکز باشیم.  با مشورت صاحب نظران چند طرح ترویج کتاب در سطح جامعه انتخاب و اجرایی شود. برای مترو و اتوبوس می توان طرح هایی پیشنهاد و اجرا کرد.بانک ها در این مورد می توانند طرح هایی اجرا کنند.مدارس همین طور. نقش صدا و سیما مهم است. از ظرفیت مساجد می شود استفاده کرد. از ظرفیت نماز جمعه می شود استفاده کرد و در مراکز خرید هم می توان طرح هایی اجرا کرد که البته همه اینها نیازمند کار کارشناسی و تحقیق و بررسی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: