انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
یک استاد حوزه خبر با اشاره به تاخیر صدا و سیما به ویژه شبکه خبر در پخش خبر فیلم فروشنده اصغر فرهادی گفت: این شبکه در شکل دهی به افکار عمومی در این موضوع عرصه را به رقبا واگذار کرد.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ؛اکبر نصراللهی گفت : از زمان اعلام نتایج این جشنواره ساعت 22:34 یکشنبه (2خرداد) به صورت زنده از برخی رسانه های جهان؛ شبکه های سیما به دلیل بعضی ملاحظات امکان پخش زنده آن را نداشتند.
وی اضافه کرد: انتظار می رفت بخش های خبری این رویداد مهم را متناسب با ارزش های خبری و نیاز مخاطبان در شبکه خبر بلافاصله و در شبکه های غیرخبری در اولین بخش پوشش دهند و در گفت وگو با کارشناسان آن را واقع نمایی کنند.
نصراللهی ادامه داد: رادیو پیام ساعت یک بامداد تنها یک دقیقه و شبکه خبر آن را در اولین بخش خبری ساعت 23 در کمتر از یک خط بررسی کرد؛ بررسی کارشناسانه آن هم با 14 ساعت تاخیر در ساعت 13 (سوم خرداد) روی آنتن رفت.
وی افزود: بخش های خبری 9 صبح شبکه یک سیما در روز بعد و خبر 14 آن را پوشش دادند، و در بخش خبری 20:30 نیز با اولویت پایین کمتر از 2 دقیقه، بخش خبری 21 هم مفصل با حضور حسین معززی نیا منتقد و علی نصیریان بازیگر به آن پرداختند.
نویسنده کتاب «چینش اخبار» اضافه کرد: رادیو پیام نیز با توجه به هدف اصلی از تاسیس این رادیو که اطلاع رسانی به موقع است، در بخش های خبری 23، 23:30، 24 و .... آن را پوشش ندادند و شبکه خبر با توجه به ماموریت زمان 24 ساعته نیاز مردم، مغایرت نداشتن پوشش آن با سیاست های صداوسیما و ... ضعیف با آن برخورد کرد.
نصراللهی گفت: با توجه به پوشش لحظه به لحظه این اتفاق در شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ای، ادامه این روند در شبکه خبر فرصت سوزی اعتماد سوزی مخاطب گریزی از این شبکه و فرصت سازی برای شبکه های رقیب است.
نویسنده کتاب «اصول خبرنویسی» اظهار کرد: خبر 21 شبکه یک سیما در روز دوم خرداد و حتی پیش از اعلام نتایج می توانست به کوتاهی به این موضوع بپردازد و درمورد دریافت جایزه توسط این فیلم گزارشی بدهد و احتمالات را بیان کند.
وی ادامه داد: اما شبکه خبر با توجه به اینکه مستمر آنتن را برای اخبار در دست دارد و وجود خبرنگار صداوسیما در فرانسه می توانست سریع تر خبر را اطلاع رسانی کرده و درمورد آن گفت وگو پخش کند.
به گفته نصراللهی، هر چند در همان لحظه پخش خبر به صورت زیرنویس متحرک (کرال) در این شبکه پخش شد؛ اما شبکه نتوانست متناسب با نیاز مخاطب و تلاش رقبا به این موضوع بپردازد.
این استاد دانشگاه افزود: شبکه خبر متاسفانه در وقایع مختلف جا مانده و دیدگاه اداری و سنتی بیشتر در این شبکه حاکم است.
نویسنده کتاب «جنگ روانی» تصریح کرد: در مدیریت جدید صداوسیما باید آرایش جدید رسانه ای تدوین شده و رقابت تنگانگ بین شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی و شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شود.
وی تاکید کرد: در شرایط رقابتی و آرایش جدید رسانه ای، رقبا یکدیگر را به پخش خبر تعارف نمی کنند و هرکس زودتر وارد عرصه شود می تواند افکار عمومی را در دست گرفته و مخاطب افزایی کند.
اکبر نصراللهی‌، دانش آموخته مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی و دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است.
وی که مدرس حوزه خبر و رسانه و نویسنده هم هست، مدیریت کل نظارت، ارزیابی اخبار و برنامه‌های سیاسی سازمان صداوسیما را برعهده داشته است.
فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی در شصت و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن فرانسه توانست جایزه بهترین فیلمنامه را نصیب وی و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای شهاب حسینی بازیگر این فیلم به ارمغان آورد.
نتایج این رویداد بین المللی یکشنبه شب (دوم خرداد) حوالی ساعت 22:40 اعلام شد و صداوسیما به صورت مختصر در اولین بخش خبری ساعت 23 در شبکه خبر به آن پرداخت و روز بعد یعنی سوم خرداد با تهیه کلیپی از این مراسم مفصل تر در خصوص آن اطلاع رسانی کرد؛ در حالیکه خبرگزاری ها، سایت های اینترنتی، شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های موبایلی سریع تر این خبر را منتشر کرده بودند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: