انتشار: ۲۳:۰۱ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: حل مسائل مربوط به ازدواج تنها با شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی امکان‌پذیر است و راهکار این موضوع همکاری صداوسیماست. بنابراین من به عنوان مسئول حوزه جوانان از این سازمان دعوت کرده و درخواست می‌کنم که به این موضوع بپردازد.
 به گزارش  تابناک فرهنگی ، محمدرضا رستمی در همایش افتتاحیه آموزش‌های عمومی پیش از ازدواج جوانان که امروز در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر فرصت‌هایی که می‌تواند به سرمایه پایدار کشور تبدیل شود با غفلت هدر می‌رود. در این شرایط کمک به شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی برای ازدواج پایدار از اهمیت زیادی برخوردار است. در این جهت تمام شبکه‌های صداوسیما می‌توانند کمک کنند.

وی افزود: امیدواریم لجاجت رسانه‌ای به ویژه در تلویزیون کاهش یابد و این سازمان کمک به حل مسائل ازدواج کند. اگر تلویزیون با رویکرد درست و با مشورت بخش تخصصی جوانان به حوزه ازدواج بپردازد می‌تواند به کاهش مشکلات این حوزه کمک کند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: هیچ راهکار دقیق و منسجمی که شامل ابعاد مختلف ازدواج باشد تهیه نشده است. وظیفه ما ساماندهی تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ارائه یک نقشه واحد است. البته این نقشه باید در استان‌ها با توجه به ویژگی‌های بومی اجرا شود.

رستمی افزود: پایه بسیاری از موضوعات در آموزش و پرورش گذاشته می‌شود. تا چه وقت می‌خواهیم بر طبل نمره، کنکور و رتبه بکوبیم و افراد ناتوان و بدون توان را از مدارس و دانشگاه‌ها بیرون کنیم که نه مهارت کار کردن دارند و نه مهارت تشکیل زندگی مشترک.

وی افزود: جوانان ناتوانی روی دست ما مانده اند که نه توانایی مذاکره و مصالحه را دارند و قادر هستند منافع خود را تشخیص دهند و قابلیت ارتباطی و حل مساله را نیز ندارند. تنها با بروز ساده‌ترین مشکل به جدا شدن فکر می‌کنند. در واقع یک جامعه بدون مهارت همه منافع خود را به ضرر تبدیل می کند این در حالی است که افرادی که فاقد توانایی مالی بودند ولی قابلیت داشتند توانستند به تولید ثروت بپردازند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه با هم ساختن و زندگی مشترک یک توانایی است، گفت: لازم است آموزش توانایی‌ها و مهارت ها را از مدرسه شروع کنیم و در دانشگاه بهبود ببخشیم. تا وقتی که جوانان به دنبال معجزه ای برای به دست آوردن کار و مسکن باشند نمی‌توان چندان امیدوار بود. زمان «بابا آب داد» و «بابا نان داد» تمام شده است. در حال حاضر باید فرزندان را توانمند پرورش دهیم.

رستمی با اشاره به برگزاری آموزش‌های پیش از ازدواج، اظهار کرد: بر پایه مطالعات انجام شده این آموزش‌ها را در سال 95 برگزار می‌کنیم و آموزش‌های پیش از ازدواج بر مبنای مطالعه بوده و غیر کارشناسی نیست؛ بلکه تلاش می‌کنیم قابلیت هایی در حوزه‌های فردی، روانشناسی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی آموزش داده شود.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده به علت سیاست‌های غلط، اقدامات غلط تر و رفتار نامناسب، سرمایه اجتماعی در زمینه های فردی و اجتماعی کشور ما فروکش کرده است که از جمله آنها به احترام و اعتماد می‌توان اشاره کرد. باید احترام و اعتماد بازسازی شود. حاکمیت می‌تواند با نشان دادن رفتارهایی از خود در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشد. رسانه‌ها هم می‌توانند به نحو مناسبی این رفتارها را بازتاب دهند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه امید به عنوان یک سرمایه اجتماعی در جامعه کاهش پیدا کرده است، گفت: در این شرایط چطور می‌توان انتظار داشت که ازدواج به عنوان یک اولویت در ذهن جوانان وجود داشته باشد.

رستمی گفت: در این شرایط نیاز به گفت‌وگوی ملی داریم و به خاطر منافع ملی باید بدون سانسور حرف بزنیم و دست از تعارف برداریم و به راهکارهای مشخص و عملی در چهار حوزه مربوط به ازدواج (حوزه های فردی، روانشناختی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی) دست یابیم.

وی با بیان اینکه جوانان و خانواده‌ها نیز در حل مشکلات مربوط به ازدواج نقش دارند، گفت: ورود دولت به بخشی از حوزه‌ها موجب بدتر شدن امور می شود. به عنوان نمونه می توان به همسریابی اشاره کرد. چرا ما می‌خواهیم فضای خصوصی را اینقدر خراب کنیم البته مراکز همسریابی می توانند راه بیفتند ولی این کار باید از سوی نهادهای مدنی و بخش خصوصی انجام شود. چنین اموری نباید از بدنه مردم جدا شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: بحث ازدواج و طلاق بسیار مهم و کلیدی است و همه درباره این موضوع متفق‌القول هستند ولی در تبیین مساله و ارائه راه‌حل‌های دقیق شاهد اتفاقات خوبی نیستیم.

رستمی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در سال جاری مهارت‌های آموزشی ازدواج را به کمک دستگاه‌های دولتی و خصوصی در قالب 16 ساعت ارائه دهیم و امیدواریم این اقدام موجب ازدواج های آگاهانه تری شود. ما منابع مالی لازم برای برگزاری دوره‌های آموزش پیش از ازدواج برای 750 هزار زوج را در اختیار نداریم و بنابراین از تمام صاحب نظران به منظور مشارکت در این زمینه دعوت می‌کنم. سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان نیز می‌توانند در اجرای این آموزش‌ها به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه ارزش ها و نگرش‌های ازدواج در ذهن جوانان امروز تغییر کرده است، گفت: جوانان امروزی کمتر گمان می‌کنند که ازدواج یک پله ارتقا در زندگی آنها محسوب می شود. درباره این طرز تلقی قضاوت مثبت و منفی نمی کنیم بلکه این نکته قابل توجه است که جایگاه ذهنی ازدواج تغییر کرده است. در این شرایط باید دلیل این طرز تفکر را شناسایی و جایگاه جدیدی را طراحی کنیم چون تا زمانی که ارزش و نگرش نسبت به ازدواج مثبت نباشد رفتار متناسب با آن نیز شکل نمی‌گیرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: امسال سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است. ازدواج یکی از علمی‌ترین و جدی‌ترین مباحثی است که با اقتصاد مقاومتی عجین شده و می‌تواند بسیاری از هزینه‌های معنوی، اجتماعی و اقتصادی را کاهش دهد.

وی افزود: انتظار داریم با یک رویکرد حرفه‌ای با کمک سه بخش از صاحب‌نظران به موضوع ازدواج نگاه جدی داشته باشیم چرا که نگاه روانشناختی صرف نمی تواند کارگشا باشد.

رستمی افزود: حدود 15 سال مدرسه، دانشگاه ها و مدارس به صورت افراطی رویکرد روانشناختی به بحث ازدواج و خانواده داشتند که خروجی آن وضعیت کنونی است. در حال حاضر ازدواج کاهش و طلاق افزایش یافته است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: نمی‌توان به موضوع زندگی مشترک با شوخی و تمسخر نگریست. زندگی مشترک علاوه بر مسائل روانشناختی به توانایی‌های اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی نیز نیاز دارد. ما تلاش می‌کنیم این چهار بعد را تجمیع کنیم.

وی گفت: باعث تاسف است که امروز با چنین شرایطی مواجه هستیم. در این زمینه سه سوال مهم مطرح است که لازم است به آن پاسخ دهیم. اکنون نزدیک به 11 میلیون جوان آماده ازدواج در کشور داریم اما چه اتفاقی می‌افتد که آنان ازدواج کنند چگونه می توان به این افراد کمک کرد و چه کسانی می‌توانند در این زمینه عملکرد موثری داشته باشند. نقش جوانان، خانواده ها، نهادهای مدنی، قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی چیست؟

رستمی با بیان اینکه با موضوع ازدواج به شوخی برخورد می شود، اظهار کرد: فقط دغدغه‌ها را در این حوزه بیان می‌کنیم ولی ریشه یابی صورت نمی‌گیرد. نگاه تک بعدی به این حوزه موجب هدر دادن منابع و انجام کارهای بیهوده و بی ثمر شده است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: قصد داریم همه موارد را از نو خلق کنیم در حالیکه گروه‌های زیادی در دانشگاه ها و نهادهای مدنی به ازدواج از منظرهای مختلف می‌پردازند. در حال حاضر 1.5 میلیون نفر در سال ازدواج می‌کنند. باید توجه کنیم که چه راهکارهایی می‌توان برای پایدار بودن زندگی آنها اندیشید. در حال حاضر 50 درصد از طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد. در زمینه روانشناختی چه اقداماتی باید صورت گیرد که اینقدر با آسیب‌های فردی مواجه نشویم. نقش نهاد اقتصادی و اجتماعی در این زمینه چیست؟

 همچنین در پایان این مراسم وزارت ورزش و جوانان به مناسبت هفته جوان از 28 زوج جوان تجلیل کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: