انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
پس از بازتاب گسترده رسانه ای خبر طرح انتقال خلیج فارس آثار تاریخی را تهدید می کند مجری طرح برای انجام مطالعات فرهنگی – تاریخی اعلام آمادگی کرد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری تابناک فرهنگی  به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در نشست مجری طرح سامانه انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق با رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پیامدهای منفی اجرای این طرح و صدماتی که به میراث فرهنگی وارد خواهد ساخت موردتاکید قرار گرفت.
دراین نشست مقرر شد که مجری طرح نقشه های دقیق طرح را برای بررسی و مطالعات فرهنگی – تاریخی درمدت حداکثر ده روز به پژوهشکده باستان شناسی ارایه دهد.
طرفین همچنین توافق کردند که پس از آن پیش نویس قرارداد انجام مطالعات باستان شناسی بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ومدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس تنظیم و امضاشود.
دراین نشست گفته شد که سه مسیر به طول 430، 297و150 کیلومتر هدف اجرای طرح است که درچنداستان با هدف انتقال آب به فلات مرکزی لوله گذاری می شود.
علیرضا سرداری مسئول بخش نجات بخشی پژوهشکده باستان شناسی پیش تر اعلام کرده بود که اجرای طرح سامانه انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور که بدون مطالعات فرهنگی – تاریخی شروع شده صدمات زیادی به آثار تاریخی هرمزگان ، کرمان و یزد وارد می کند.
او با اشاره به مکاتبات انجام شده با مجری طرح از سال 1392همچنین گفته بودکه براساس گزارش های رسیده ازاستانهای هرمزگان و کرمان این طرح تاکنون باعث تخریب و تهدیدبرخی از آثار تاریخی شده است.
بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم تمامی وزارتخانه‌ها، سازمانها و موسسات دولتی موظفند؛ قبل از اجرای طرح‌های عمرانی گسترده و درمرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان‌یابی طرح‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند. درماههای اخیر عملیات چند طرح عمرانی در زمینه راه سازی و کانال کشی آب که مطالعات فرهنگی – تاریخی روی آنها صورت نگرفته متوقف شده است تا پس از انجام این مطالعات و کاوش های نجات بخشی احتمالی دوباره شروع شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: