انتشار: ۱۶:۱۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
جشن میلاد منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان (عج) شنبه شب در کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار و گروه موسیقی نغمه اصفهان، نغمه های اصیل ایرانی را بازخوانی کرد.
به گزارش تابناک  فرهنگی ، ایرانیان مقیم مالزی از آیین جشن میلاد حضرت مهدی موعود (عج) که یکی از بزرگ ترین رویدادهای مذهبی و آئینی توأم با جشن و سرور است، استقبال کردند.
در این مراسم جشن که به همت رایزنی فرهنگی ایران در کوالالامپور برگزار شد و 'مرضیه افخم' سفیر کشورمان، 'علی اکبر ضیائی' رایزن فرهنگی و جمعی زیادی از ایرانیان شرکت داشتند، گروه موسیقی نغمه اصفهان به اجرای قطعاتی از موسیقی های محلی و اصیل ایرانی پرداخت که با تشویق زیادی مواجه شد.
'نام جاوید وطن' موسیقی آغازین این گروه برای ایرانیان دور از وطن بود. نخستین سرود و موسیقی ملی ایران که در زمان قاجار با عنوان 'ایران جوان' یا 'وطنم' بدون کلام اجرا شد.
'شب انتظار' که سال 1344 ساخته شده است دومین موسیقی اصیل ایرانی بود که در جشن میلاد منجی عالم بشریت توسط گروه موسیقی نغمه اصفهان که تاکنون چند جایزه بین المللی را کسب کرده است، بازخوانی شد.
'یکه سوار' از نغمه های قدیمی خراسانی که داستان این رسم را بازگو می کند، سومین اجرای گروه بود که توسط اساتید مختلفی از جمله استاد 'محمد یگانه' پیش از این اجرا شده است و اجرای آن بار دیگر بر دل دوستداران نغمه های ایرانی در کوالالامپور نشست.
'کشور ما کشور ایران بود' اثر 'علینقی وزیری' سرود دیگری در مورد کشورمان بود که در این جشن بازخوانی شد و ایرانیان دور از وطن را به حال و هوای کشور برد.
این تصنیف بسیار زیبا در وصف وطن در آواز دشتی ساخته شده است.
'کابوکی' که یکی از زیباترین موسیقی های 'کرمانج' در شمال کردستان است و در آن آمیختگی با طبیعت و فرهنگ اصیل آن دیار در آمیخته است در این شب میلاد در سالن مرکز فرهنگی 'ام.سی.ای' طنین انداز شد.
'هی یار هی یار' از منطقه تالش گیلان، موسیقی آذری 'ریحان' و یک موسیقی لری از دیگر قطعاتی بود که گروه نغمه اصفهان در مالزی در جمع ایرانیان اجرا کرد.
'خوشه چین' که برای نخستین بار توسط 'غلامحسین بنان' و سپس 'سالار عقیلی' اجرا شد را این گروه در کوالالامپور بازخوانی کرد تا بار دیگر تاکید بر این نکته باشد که همه 'فرزند این سرزمینیم،... کشور سبزه و گل (ایران)'.
'تک درخت' و 'ای ایران' از دیگر نغمه های ایرانی بود که در این جشن اجرا شد و قطعه زیبای 'خزان' ساخته 'پرویز مشکاتیان' نیز ایرانیان مقیم مالزی را به شور و شوق واداشت.
'مسعود اهتمام' که سرپرستی گروه نغمه اصفهان را بر عهده دارد سنتور نواز مراسم بود و 'فریبرز علاقه بند' نوازندگی تار، 'ابراهیم رضایی' نوازنده دف، 'بهنام قاضی' نوازندگی کمانچه و 'شهریار بلوچستانی' خوانندگی گروه را برعهده داشتند.
حجت الاسلام 'سیدمحمد حسین میر شاه ولد' نیز در این آیین به تشریح نقش و جایگاه حضرت صاحب الزمان (عج) در دوران غیبت پرداخت و گفت: ما توانایی اینکه فیوضات ربانی را به طور مستقیم دریافت کنیم، نداریم.
وی گفت فیض حق بی پایان است و موجودات محدود و ناتوان، پس باید واسطه و رابطه ای بین خلق و خالق وجود داشته باشد و این رابط امام زمان (عج) است.
به گفته وی، پیامبر اکرم (ص) درابتدا واسطه خلق و خالق بوده اند و پس از پیامبر و اکنون امام عصر (عج) این وظیفه را بر عهده دارند و اگر امام نبود، نظم جهان آفرینش از بین می رفت.
سخنران این مراسم در پایان گفت که با ظهور امام زمان (عج) همه جهان مرکز عدل و داد و صمیمیت و یکپارچگی می شود.
در حاشیه این آیین، جشن کودکان ایرانی مقیم مالزی با عنوان 'خورشید پشت ابر' برگزار شد./ایرنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: