انتشار: ۱۷:۵۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیاری از نوازندگان موسیقی مقامی بدون وضو دست به ساز نمی زنند، هنر این نوازندگان یک هنر قدسی است و به هیچ وجه از جریان اصلی عبادت جدا نمی شوند.
علی مرادخانی عصر چهارشنبه در مراسم آغازین ششمین جشنواره موسیقی مقامی با عنوان 'پیران چنگی' در قوچان افزود : هویت ما در گرو فرهنگ ما است.
وی ادامه داد : اگر فرهنگ ایرانی به درستی معرفی شود قطعا می توانیم هویت خود را نیز بیش از پیش تحکیم نموده و در دنیا جایگاه بهتری داشته باشیم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : در سال های اخیر به تاریخچه فرهنگی کشور خود رجوع نکرده ایم.

* موسیقی شمال خراسان ظرفیت های زیاد دارد.
وی در ادامه افزود : آشنایی من با مرحوم حاج قربان سلیمانی به سال 1369 برمی گردد و از همان سال ها با ابعاد مختلف موسیقی خراسان به صورت دقیق آشنا شدم.
مرادخانی موسیقی شمال خراسان را برخوردار از پیچیدگی های خاص توصیف و بیان کرد : موسیقی این خطه از کشور دارای ظرفیت های بسیارعظیمی برای پژوهشگران است.
وی ادامه داد : بسیاری از اندیشمندان اروپایی و آمریکایی در حال بررسی موسیقی مقامی خراسان هستند و آرزو می کنند در چنین جشنواره هایی حضور داشته باشند و این آواها و نواها را با جان و دل حس کنند.
معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیاری از این اندیشمندان برای حضور در ایران تقاضا داده اند.

* کشورها بر اساس هنرمندانشان شناخته می شوند
وی اظهار کرد : در دنیا کشورها بر اساس بزرگراه ها و ساختمان ها شناخته نمی شوند بلکه بر اساس آدم ها، دانشمندان و هنرمندانشان شناخته می شوند.
مرادخانی افزود : هنرمندان جزو ذخایر فرهنگی و گنجینه های ارزشمند کشور هستند که باید آثار فاخر آنها زنده نگه داشته شود.

* داشته های ایرانیان باید به رخ جهانیان کشیده شود
وی ادامه داد: باید داشته های ایرانیان به رخ جهانیان کشیده شود و بر همین اساس باید هر سال برای این عزیزان مراسم یادبود برپا شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آماده سازی 96 ساعت موسیقی مقامی در ایران طی سال های گذشته باعث به وجود آمدن چندین مقاله دکترا در کشور و دنیا شده است.
وی افزود : امیدواریم جشنواره پیران چنگی بتواند به صورت منظم در سال های آتی نیز در قوچان برگزار شود.
مرادخانی گفت: این جشنواره باید بتواند در سال های آتی نوازندگان مطرح کشورهای مختلف را جذب و زمینه را برای رشد و توسعه جوانان این خطه از کشور فراهم کند.
اجرای جشنواره موسیقی مقامی پیران چنگی سال 1377 در قوچان آغاز و آخرین دوره آن سال 1385 برگزار شد . این جشنواره که از امروز در قوچان آغاز شده تا جمعه 31 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
در مجموع 42 اجرای موسیقی با حضور 30 گروه از هنرمندان نواحی استان های آذربایجان، لرستان، بوشهر، گلستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و خراسان رضوی در این برنامه فرهنگی حضور یافته اند.
مرکز شهرستان 180 هزار نفری قوچان در فاصله 137 کیلومتری شمال مشهد واقع است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: