انتشار: ۱۷:۳۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
یک معمار گفت: اصفهان به اشتباه در گذشته فکر می‌کرد می‌تواند شهر جامعی باشد که همه چیز در آن دیده شود، باید کارها در کشور تقسیم شود، یادمان نرود این شهر، شهری فرهنگی است که می‌تواند بدون پول نفت از امکانات فرهنگی‌اش استفاده کند و شهری پایدار بماند.
 به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، فرهاد احمدی در همایش "معماری خاکستری تا معماری سبز" که به همت جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در کتابخانه مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: در تاریخ ایران همیشه تهدیدات بوده و ما نیز همیشه در معرض این تهدیدات زندگی و تصمیم گیری کردیم.

وی با بیان اینکه اصفهان وارث تصمیمات غلط 50 سال پیش است، ادامه داد: داشتن ذوب آهن همیشه رویایی برای ایران بوده است. به دلیل تهدیداتی که ایران با آن رو به رو بوده تصمیم بر آن شد تا ذوب آهن در مرکز ایران قرار بگیرد که هیچ تهدیدی نداشته باشد که امروز همین صنعت اصفهان را تهدید می‌کند.

احمدی با اشاره به معماری شهری و اینکه باید تحولی در فکر مسؤولان ایجاد شود، تصریح کرد: محال است معماری پایدار در جامعه‌ای ایجاد شود که تفکر توسعه پایدار نباشد، توسعه پایدار فراتر از تهدیدات لحظه‌ای به مساله نگاه می‌کند و به استراتژی‌های بلند مدت نظر دارد.

وی با بیان اینکه اگر تحولی در مسؤولان دیده نشود ما هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، خاطرنشان کرد: می‌شد یک محله از این شهر را احیا کرد تا نشان دهیم در گذشته چگونه زندگی می‌کرده‌ایم، شهرداری اصفهان در این 15 سال هزاران میلیارد خرج کرده و اصفهان را تبدیل به شهری مرتب کرده است، اما به جوهره اصفهان نگاه نشده است.

احمدی افزود: این طرح که می‌خواستم یک محله از شهر اصفهان را احیا کنیم با اینکه مصوبه کمیسیون ماده پنج را نیز گرفت در بایگانی باقی ماند و نشان داد اصفهان علاقه دارد در حومه‌اش مرتب آپارتمان بسازد و کوه‌های متفرق اطراف اصفهان را تحت تاثیر قرار دهد و موقعیت طبیعی‌اش را دگرگون کند و این آلودگی‌ها را داشته باشد، اما به سراغ این طرح‌ها نرود که اگر این طرح اتفاق می‌افتاد می‌توانست در کنارش صدها طرح دیگر اجرا شود.

این معمار برجسته ایران و جهان با اشاره به اینکه شهرداری ها امروزه فراتر از گذشته عمل می کنند زیرا مدیر سکونت‌گاه‌ها هستند، گفت: اصفهان به اشتباه در گذشته فکر می‌کرد می تواند شهر جامعی باشد که همه چیز در آن دیده شود، باید کارها در کشور تقسیم شود، یادمان نرود این شهر، شهری فرهنگی است که می‌تواند بدون پول نفت از امکانات فرهنگی اش استفاده کند و شهری پایدار بماند.

احمدی با بیان اینکه اگر تنها به فکر نوسازی باشیم و به‌سازی را فراموش کنیم کاری اشتباه کرده‌ایم، افزود: متاسفانه کشورمان به شدت استعداد تبدیل به بیابان شدن را دارد همانگونه که قبلا زندگی در کوهپایه‌ها و دشت‌ها بوده است و همان طور که می‌بینیم امروز دچار خشکسالی شده‌ایم که نمونه بارز آن زاینده‌رود اصفهان است. به اعتقاد بنده قبل از مشکل انرژی، کشور با بحران آب مواجه است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: