انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
فعال موسیقی کشور گفت: احیای آواها، نواها، فرهنگ، سنن، آیین های گذشتگان و فرهنگ ناب اسلامی بهترین راهکار برای حفظ هویت ایرانی و اسلامی است.
به گزارش تابناک فرهنگی ، کورش اسدپور روز سه شنبه در آیین تجلیل از جانبازان و جشن نیمه شعبان در شهر دوگنبدان به لزوم پاسداشت حرمت چهره های ماندگار و قهرمانان ملی اشاره کرد و افزود: تخریب مجسمه سنگی سردار اسعد بختیاری بی حرمتی به چهره های شاخص فرهنگی و تاریخی است و این امر عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد.
این فعال بین المللی موسیقی ایران که در 25 کشور اروپایی و آسیایی برنامه هایی با گویش لری اجرا کرده است؛ گفت: اثرگذاری هنر در کاهش آسیب های جنگ نرم بدون رونق امور هنری امکان پذیر نیست.
اسدپور با یادآوری اعتراض های مردمی به تخریب مجسمه سردار اسعد بختیاری بیان کرد: چهره های ماندگار تاریخی و فرهنگی هیچ گاه با گذشت زمان جایگاه خود را در نزد مردم از دست نخواهند داد.
وی ادامه داد: جانبازان و سایر ایثارگران برای اهداف بلندی جان در طبق اخلاص نهادند که باید حماسه سازی های آنها تا همیشه در قالب هنر ماندگار شود.
مجسمه حاج علیقلی خان معروف به سردار اسعد بختیاری یکی از فاتحان تهران در انقلاب مشروطه در شهر جونقان چهارمحال و بختیاری از سوی 2 نفر ناشناس در روزهای اخیر تخریب شد.
قلعه سردار اسعد بختیاری به عنوان موزه مشروطیت نامگذاری شده است.
انقلاب مشروطه بخشی از تاریخ معاصر ایران است که قوم بختیاری نیز در این جنبش، نقش آفرینی کرد و بخشی از سرآغاز قیام علیه استبداد قاجار، از دامنه کوه های بختیاری رخ داده است.
کتیبه های پیرغار در روستای ده چشمه و قلعه سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان، از توابع شهرستان فارسان، مهمترین آثار به جای مانده از انقلاب مشروطه است.
انقلاب مشروطه در دوره مظفرالدین شاه قاجار و سپس در دوره محمدعلی شاه قاجار، برای تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه رخ داد که در نهایت به تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب نخستین قانون اساسی ایران انجامید.
قلعه سردار اسعد بختیاری یا قلعه مشروطه، مربوط به دوران قارجار در شهر جونقان پنجم دی 1356 به شماره 1548 به عنوان یک اثر تاریخی ثبت ملی شد.
در جشن چهاردهمین سال تأسیس خانه موسیقی ایران که 22 مهر سال 92 با در تالار وحدت تهران برگزار شد، کورش اسدپور جزء پنج خواننده مطرح کشور مورد تقدیر قرار گرفت.
تربیت ده ها هنرجو و رتبه های برتر شاهنامه خوانی از افتخارات کورش اسد پور است./ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: