انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
هادی اسماعیل نژاد

نمایشگاه کتاب هر ساله در نیمه ی اردیبهشت ماه برپا می شود و ناشرین داخلی و خارجی آثار منتشره ی خود را به معرض دید مخاطبین کتاب می گذارند.

هر ساله سیاست گذاری های حوزه نشر در کمیت و کیفیت آثار حاضر در نمایشگاه به وضوح دیده می شود . از حمایت های مادی گرفته تا معنوی همه و همه نقش مهمی در ایجاد شور و انگیزه در بین ناشرین و دلگرم سازی مخاطبین حوزه فرهنگ و بطور خاص عاشقان کتاب و کتابخوانی دارد.

در این میان مسؤلین نظام هر کدام بر اساس وظایف و جایگاه و سمتی که بر عهده دارند نقش خود را در تقویت و یا تضعیف این مقوله ی مهم فرهنگی ایفاء می کنند.

هر دولتی تلاش می کند تا لااقل با حمایت های کلامی و بعضاً مادی خود در نشان دادن وجهه ی فرهنگی و شعار حمایت از فرهنگ و فرهنگیان کوشا باشد، چرا که علاوه بر رسالتی که قانون اساسی بر عهده ی دولت مردان برای حمایت از فرهنگ و هنر گذاشته، جلب نظر مردم و ایجاد رضایت مندی در آنها نیز می تواند به بقاء و حمایت مردم از آنها در انتخابات ها بیانجامد.

در این میان حضور هر ساله مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب از چند جهت اهمیت بیشتر و دارای ویژگی های منحصر به فردی است:


1) حضور به عنوان رهبر معظم انقلاب اسلامی:

با توجه به اوضاع منطقه و تحولات شتابنده و خطرناکی که در کشورهایی همچون یمن، سوریه، عراق و ... در حال رخ دادن است. و اوضاع اقتصادی و سیاسی داخلی، تحریم ها و تهدید های همیشگی از طرف مستکبرین و مسؤلیت هایی که ایشان در جایگاه رهبر جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری قدرتمند و مؤثر در منطقه دارند.

حضور ایشان در نمایشگاه بین المللی کتاب می تواند حاوی پیام خاصی در این زمینه باشد.

باید پذیرفت در جهان امروز که عطوفت جای خود را به خشونت و تعقل جای خود را به بی عقلی داده برجسته سازی کتاب و کتابخوانی در عرصه های بین الملل حاوی پیام مهمی است.

آنها که دم از تمدن میزدند امروز به وحشیانه ترین شکل کودکان، زنان ومردان ملت های مظلوم را به خاک و خون می کشند بی آنکه آن ملت قدمی با آنها تخاصم ورزیده باشد. حال آنکه نیابتاً نیز در دیگر کشورها مانند عراق و سوریه و .... عناصر بی عقل و دور از انسانیت شان به وحشیانه ترین شکل دست به جنایت می زنند؛ از کشتن زنان و مردان و کودکان گرفته، سر بریدن و سوزاندن تا تخریب میراث فرهنگی یک کشور و کتابسوزی ها که نشان از دور شدن از ابتدایی ترین ابزار آموختن است.

پس اولین پیام ایشان برای همه ملت ها و دولت های جهان به عنوان رهبر ایران اسلامی اهمیت تعقل و بازگشت به فرهنگ و تمدن است.


2) حضور به عنوان مرجعیت تشیع و جهان اسلام:

امروزه اگر افراطی گری در همه ی ملت ها به عنوان یک بیماری ریشه دار در حال پیشروی و ایجاد فساد است. یکی از مهم ترین دلایل آن دور شدن از تفکر و بازاندیشی و بازسازی عقیده هاست. عقیده هایی که اگر در تکوین تاریخ ترمیم و تصحیح نشوند به عقده هایی بغرنج بدل شده و همه چیز را با خود می سوزاند.

دُگماتیسم، خشک‌اندیشی یا جزم‌گرایی که در عرصه های داخلی و خارجی به وفور شاهد آن هستیم مهم ترین مشکل جهان امروز است که از عدم بازاندیشی همه ی حوزه های عقیدتی نشأت می گیرد و با منکوب هر انتقادی راه را برای خود هموار میسازد.

پیام دیگر حضور رهبر معظم انقلاب می تواند اشاره به همین آسیب باشد.

باز اندیشی و دریافت تفکری صائب با مطالعه آثار دیگران که هم در شما سؤال ایجاد کند و هم پس از مطالعه و مداقه ی فراوان شما را به جواب های صحیح رهنون گردد.

این ابتدایی ترین کاری است که باید برای دور شدن از افراط انجام داد، مطالعه و اندیشیدن.


3) حضور به عنوان نخبه و چهره ای فرهنگی-ادبی:

حضرت آیت الله خامنه ای فارغ از هرگونه جایگاه و مسؤلیتی، یکی از چهره های مؤثر فرهنگی و ادبی نیز به شمار می روند.

سرودن اشعار، تألیفات ایشان، برگزاری شب شعر و گردهمایی هرساله شاعران در این محفل، توشیح کتب مختلف و بیان نقد ها و نظرات کارشناسانه درباره ی تألیفات دیگران همه و همه حاکی از نقش بسزای ایشان در تشویق و ترقیب دیگران و بازشناسی و برجسته سازی حوزه فرهنگ و ادب است.

حضور ایشان در نمایشگاه کتاب جلوه دیگری از همین رویکرد است و پیام ویژه ی ایشان به افرادی که در این رابطه دلمشغولی دارند حمایت همیشگی از آنهاست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • ناشناس
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
0
0
واقعا اندیشمند و سیاستمدارن