انتشار: ۲۰:۱۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با برگزاری جشنواره های منطقه ای غذا در استان های کشور، پای سفره ایرانی به صنعت گردشگری باز می شود.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری تابناک فرهنگی ، مرتضی رحمانی موحد ضمن اشاره به اهمیت نقش غذاهای ملی و محلی منطبق بر اقلیم و فرهنگ متنوع ایرانی و بکارگیری این ظرفیت در صنعت گردشگری کشور گفت: برگزاری جشنواره های منطقه ای غذا در استان های کشور با اجرای نخستین جشنواره منطقه ای در شهر رامسر استان مازندران از تاریخ 30 تیرماه تا یکم مرداد ماه سال جاری، آغاز و تداوم خواهند یافت.
وی با بیان اینکه گردشگری و غذا هر دو صنایع مستقلی به شمار می آیند و برقراری پیوند میان این دو ظرفیت، منطبق بر رویکرد ورود سفره ایرانی به صنعت گردشگری در راس سیاست گذاری سازمان قرار دارد،افزود: ایده برگزاری «جشنواره غذا» پس از بررسی نتایج «همایش گردشگری غذا» در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در سال گذشته شکل گرفت که بلافاصله با تشکیل شورای سیاست گذاری متشکل از اساتید و صاحبنظران پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پژوهشکده مردم شناسی، موسسات فعال در حوزه غذا و نوشیدنی و مدرسین آشپزی، موضوع مربوطه و روند برگزاری، تاثیرات و بهره برداری بهینه از این اقدام در دستور کار قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت براساس پیشنهادات صورت گرفته مقرر شد به منظور تحقق دلایلی از جمله تقویت بنیان های فرهنگی مناطق مختلف، تدوین استانداردهای خوراک، تاکید بر فرآیند ثبت غذا به عنوان یکی از جاذبه های فرهنگی کشور و از عوامل تاثیرگذار توسعه صنعت گردشگری، تمرکز بر تنوع غذاهای ایرانی، احصا، حفظ و احیای غذاهای محلی و نیز بررسی پیش نیازهای مورد نیاز جهت سرو این غذاها در رستوران ها و مراکز اقامتی جشنواره های منطقه ای در استان های کشور با موضوع «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» برگزار شود.
معاون گردشگری تصریح کرد: بر این اساس، شاخص های فرهنگی، قومی و اقلیمی 8 منطقه برای برگزاری جشنواره منطقه ای تعیین شد و همچنین برگزاری کلیه جشنواره های خوراک توسط بخش خصوصی، با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تمرکز بر موضوعات گوناگونی همچون مسابقات آشپزی ، کارگاه های آموزشی و برنامه های فرهنگی متنوع با رویکرد غذاهای سنتی مناطق مختلف در برنامه های پیش رو قرار گرفت.
رحمانی موحد با اشاره به اینکه با تحقق این رویداد و استفاده از گنجینه های فرهنگی خود در زمینه غذا می توانیم بر دارایی های گردشگری کشور بیافزاییم، اظهار کرد: بر این اساس فضای مساعدی ایجاد خواهد شد تا خوراک ایرانی را به بستری عمومی تبدیل کنیم و همچون سایر کشورهای موفق در این عرصه با استفاده بهینه از این ظرفیت، یکی از مهم ترین شاخه های صنعت گردشگری را فعال نماییم.
این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون موضوع معرفی غذاهای ملی و محلی در تمام دنیا به شدت در حال پیگیری است، افزود: متاسفانه علیرغم اینکه اقلیم متنوع و فرهنگ ایرانی در اقصی نقاط ایران غذاهای متنوعی را پدید آورده است، اما غذاهای محلی در حال فراموشی هستند و لازم است برای حفاظت از آنها اقدام شود؛ لذا لازم است که این موضوع به جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.
معاون گردشگری در پایان یادآور شد: ما سفره های متعددی همانند سفره هفت سین و سفره نذری و سفره یلدا و ... در فرهنگ بومی خود می گشاییم؛ با این وجود مهمترین بخش بندی سفره های ایرانی بر اساس نگاه تخصصی موجود سفره ملی و سفره محلی است که هرکدام با دارا بودن ویژگی ها، سبک متمایز، خواص دارویی و شفا بخشی در جشنواره های منطقه ای غذا استان های مختلف انعکاسی با شکوه خواهند داشت.
بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منطبق بر گفته های این مقام مسئول، در نظر است اجرای هشت جشنواره منطقه ای، استانداردها و شاخص های گردشگری غذا (food tourism) نیز تهیه و بصورت ملی اجرایی شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: