انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
نشست بررسی ردیف موسیقی ایران به روایت استاد محمود کریمی (خواننده و ردیف دادن قدیمی موسیقی) با اجرای نی نوازی استاد بهروز الوندی پور، در مکتب تهران برگزار شد.
به گزارش تابناک فرهنگی ، نشست بررسی ردیف موسیقی ایران به روایت استاد محمود کریمی، با اجرای نی استاد بهروز الوندی پور و با حضور استاد حسن ناهید، رضا مهدوی و رضا توسلی، استقبال فراوان مخاطبان در مکتب تهران برگزار شد.
رضا مهدوی، موسیقی دان، پژوهشگر موسیقی و مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزهٔ هنری، که نخستین سخنران این مراسم بود، با اشاره به اینکه انتشار آلبوم استاد الوندی پور مصادف شد با رفتن وی از مرکز موسیقی حوزه، گفت: آنچه شایستهٔ این آلبوم بود، اتفاق نیفتاد؛ چراکه ایشان در این آلبوم کاری کرده اند، کارستان و این آلبوم، حرکت ویژه یی بود که همه به سادگی از کنارش عبور کردند.
مهدوی افزود: این آلبوم باید در دانشگاه های موسیقی تدریس شود تا دانشجویان تفاوت سبک نی نوازی را بشناسند. ساز نی، معنوی ترین سازی است که بشر به خودش دیده است.
استاد بهروز الوندی پور، نوازندهٔ ساز نی، در سال های گذشته، ردیف آوازی استاد محمود کریمی را به صورت کامل با ساز نی اجرا کرده، که این اثر در قالب آلبوم به مخاطبان موسیقی عرضه شده است.
استاد بهروز الوندی پور، نوازندهٔ برجستهٔ نی، نیز با بیان تاریخچه ی از نوازندگی خویش، گفت: الگوهای من، حسن کسایی و حسن ناهید بوده اند. من تئوری موسیقی را در کانون پرورش فکری فرا گرفتم. نخستین بار در حضور استاد کسایی، قطعه ای از خودشان زدم و وی تحت تأثیر قرار گرفت. سال 56، هم زمان با کنکور، احساس کردم باید ردیف ها را یاد بگیرم. سال 64 ردیف نوازی را فراگرفتم و شروع به آموزش کردم.
در ادامهٔ این مراسم، استاد حسن ناهید نوازندهٔ قدیمی ساز نی، با اشاره به اینکه با نی نوازی الوندی پور آشنایی کامل دارد، گفت: ساز نی از نظر ساختمانی، ساده ترین ساز است، اما از نظر تکنیک بسیار قابلیت دارد.
رضا توسلی، ویراستار ادبی و موسیقی پژوه، که آخرین سخنران مراسم بود، گفت: ساز نی جزو سازهای مطرح موسیقی نبود و نایب اسدالله با یافتن روشی برای نواختن نی، این ساز را مطرح کرد. الوندی پور همیشه هدفش تولید محصول دقیق بوده است و کارهای ایشان سرمشق است.
گفتنی است در پایانِ نشست «بررسی ردیف موسیقی ایران به روایت استاد محمود کریمی»، که پنجشنبه، 23 اردی بهشت ماه در کافه کتاب مکتب تهران برگزار شد، استاد بهروز الوندی پور به اجرای قطعه ای برای مخاطبان پرداخت./ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: