انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
مسئول بخش رسانه‌های دیجیتال بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌گوید: 120 ناشر دیجیتال در فضایی برابر با یک‌هزار و 200 متر جاگرفته‌ و این وضعیت با یک جانمایی نامناسب همراه است.
حسین واعظیان، ‌مسئول بخش رسانه‌های دیجیتال بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌گوید: 120 ناشر دیجیتال در فضایی برابر با یک‌هزار و 200 متر جاگرفته‌ و این وضعیت با یک جانمایی نامناسب همراه است.
 
به گزارش ایبنا، بخش رسانه‌های دیجیتال بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در رواق شرقی مصلای امام خمینی (ره) به همت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده است.
 
به گفته حسین واعظیان، ‌مسئول این بخش، نشر دیجیتال نخستین حضور خود در نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران را با شعار «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در نشر دیجیتال» تجربه می‌کند. 120 ناشر دیجیتال در فضایی برابر با یک‌هزار و 200 متر جای گرفته‌ است.
 
وی با نظر ناشران در جانمایی نامناسب این بخش موافق است و می‌گوید: پیش از آغاز به کار نمایشگاه به‌واسطه عضویت در مؤسسه نمایشگاه‌ها به مقامات مسئول نسبت به جانمایی ناشران دیجیتال مواردی را منتقل کرده بودم. یکی از دلایل بروز مشکل در میزان بازدید مخاطبان نشر دیجیتال از این بخش،‌ جانمایی این بخش در جوار سالن کارنامه نشر در رواق شرقی است.
 
واعظیان در ادامه اظهار کرد: موسسه فرهنگی هنری رسانه آفتاب، تیناپردازش مهر پارس، فناوری عصر اطلاعات مبتکر، پرورش انفورماتیک پایتخت، کتابداری و اطلاع‌رسانی پیام حنان، مکانیک نوین، شرکت فنی مهندسی پرند، هنر معماران ایساتیس رایانه، مجموعه نرم‌افزاری گردو، لوح گسترش دنیای نرم‌افزار سینا و مهندسی آموزش الکترونیک فراگیر شریف از جمله غرفه‌های حاضر در سالن رسانه‌های دیجیتال بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستند.

«طاقچه»؛ نزدیکترین کتابفروشی شهر


«طاقچه» با شعار «نزدیکترین کتابفروشی شهر» نخستین غرفه در ورودی بخش ناشران دیجیتال، کتاب‌های چاپی را روی دیوار‌های غرفه‌‌ 60 متری‌ چیده است. علاقه‌مندان به نرم‌افزار‌های الکترونیکی می‌توانند تا پایان نمایشگاه بیست و هشتم «طاقچه» را با مراجعه به این غرفه دانلود کنند.
 
محمد صدوقیان، مدیر پروژه «طاقچه» می‌گوید: اپلیکیشن «طاقچه» این قابلیت را دارد تا روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بارگذاری شود. مخاطبان می‌توانند با «طاقچه» بیش از هشت‌ روزنامه کثیر‌الانتشار را رایگان دانلود کنند. همچنین این نرم‌افزار متن 100 کتاب در موضوعات مختلف را به‌صورت رایگان در اختیار مخاطبان گذاشته است.
 
وی ادامه داد: هشت‌ هزارعنوان کتاب تا امروز روی «طاقچه» آمده است. خرید کتاب از «طاقچه» 30 تا 40 درصد ارزان‌تر از کتاب‌های چاپی است. یک بسته تخفیف 30 درصدی، برای روز‌های نمایشگاه پیش‌بینی ‌شده است.
 
جانمایی نامناسب ناشران دیجیتال


«پرتال جامع تخصصی کودک، مهد کودک و خانواده» نیز نخستین حضورش در نمایشگاه کتاب تهران را تجربه می‌کند.
 
پایگاه «جامع تخصصی کودک، مهد کودک و خانواده» از سال 1388 متشکل از چند سایت کوچک مانند پزشکی،‌ تربیتی و سبک زندگی،‌ کودک و فرهنگ راه‌اندازی شده‌ است. معرفی مهد‌های کودک به خانواده‌ها و معرفی برنامه‌های آموزشی به مهد‌های کودک و خانواده‌ها از خدمات این پرتال است.
 
سجاد حسینی،‌ مدیر این پایگاه اینترنتی معتقد است که جانمایی ناشران دیجیتال در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مناسب نیست.
 
هرچقدر می‌توانی بخوان


پرویز امیرشهپری، مشاور مدیرمؤسسه نگارش الکترونیک کتاب «مانا بوک» که پایگاهش همزمان با آغاز بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد، در گفت‌‌وگو با ایبنا به روند توسعه نشر الکترونیک در جهان و ایران اشاره کرد. وی درد دل‌های زیادی از وضعیت نشر دیجیتال در ایران دارد؛ درد دلی از جنس کپی غیر‌قانونی و از بین رفتن حقوق ناشر و مؤلف که موجب ضربه به علم و از سوی دیگر به فرهنگ کتابخوانی می‌شود.
 
وی نشر الکترونیک را خطری برای حذف کتاب‌های چاپی نمی‌داند، هرچند معتقد است که تا 10 سال آینده کتاب‌های چاپی به حسی نوستالژیک برای مخاطبان تبدیل خواهد شد. تبدیل برترین آثار ادبیات کلاسیک به روایت تصویری، برای تشویق مخاطب به مطالعه کتاب چاپی در «مانا بوک» صورت گرفته است؛ هدفمان را در این جمله خلاصه کرده‌ایم «هرچقدر می‌توانی بخوان.»
 
امیرشهپری درباره «مانا بوک» گفت: مخاطب هر لحظه که کتابی را دانلود می‌کند به عضویت سایت در‌می‌آید و مشخصات دستگاهش در پایگاه به ثبت می‌رسد. متن کتاب قابل کپی و چاپ نیست. درباره قیمت تمام شده نیز به حذف فرآیند توزیع برای ناشران دیجیتال می‌توان اشاره کرد. هزینه تمام شده کتاب دیجیتال، 50 تا 60 درصد کتاب‌های چاپی است.
 
این فعال حوزه نشر الکترونیک، هدف از حضور در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب را فروش کتاب ندانست و گفت: معرفی و جذب نیروی نویسنده و مترجم، هدف ما در نخستین حضورمان است.  
 
وی معتقد است که نشر الکترونیک، بستر مناسبی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های دانشجویان است. دانشگاهیان می‌توانند با استفاده از قابلیت رسانه‌های دیجیتال از هزینه‌های مربوط به کاغذ صرف‌نظر کنند. سالن «رسانه‌های دیجیتال» در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با 120 ناشر بستری برای معرفی دستاورد‌های ناشران این حوزه است.     

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: