انتشار: ۱۵:۵۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
علیرضا قزوه شاعر انقلاب اسلامی برای افزایش فرهنگ کتابخوانی و مطالعه پیشنهاد کرد تا مردم به جای سفارش دسته گل های گران قیمت در مراسم ترحیم چند کتاب اهدا یا نذر کنند.
علیرضا قزوه شاعر انقلاب اسلامی برای افزایش فرهنگ کتابخوانی و مطالعه پیشنهاد کرد تا مردم به جای سفارش دسته گل های گران قیمت در مراسم ترحیم چند کتاب اهدا یا نذر کنند.

به گزارش ایرنا، قزوه هنگام بازدید از غرفه سوره مهر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: می توان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی به مردم سفارش کرد اهدای تاج گل و دسته گل در مراسم های عزاداری را که چیزی جز نمایش ثروت افراد نیست، حذف کرده و به جای آن کتاب هایی را به مردم اهدا کنند.

بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی تهران ادامه دارد.

وی افزود: خانواده هر متوفی می تواند به جای خرید گل در مراسم ترحیم، سفارش توزیع صد جلد کتاب با موضوع های اخلاقی، دینی و رمان، این کتاب ها برای مناطق محروم و دورافتاده ارسال کند.

قزوه اضافه کرد: واقفین و نذرکنندگان این کتاب ها نیز می توانند با اهدای هر نوع کتاب اعم از قرآن، نهج البلاغه، دعا، شعر و همچنین دفاع مقدس و حتی کتاب های کنکور کاری کنند که دانش آموزانی که در مناطق محروم و روستاها به منابع کنکور دسترسی ندارند، بتوانند از چنین امکانی بهره مند شوند.

وی در ادامه گفت: واقفین کتاب در کنار نذر قرآن و دعا می توانند کتاب هایی را اهدا کنند که راهنمای جوانان و دختران و پسران باشد و گسترش چنین فرهگی سبب می شود تا موضوع های متنوع، یک کتابخانه را شکل دهد و اوقات فراغت فرزندان ما را پرکند.

این شاعر انقلاب همچنین پیشنهاد کرد تا بخش فرهنگی بهشت زهرا با همکاری ناشران اقدام به انتخاب مناسب ترین کتاب ها در این زمینه کند به نحوی که همزمان با مراسم تشییع یا ترحیم، این کتاب ها به نیت متوفی وقف شود.

وی اضافه کرد: ناشران نیز می توانند کتاب ها را با قیمت تمام شده در اختیار سازمان بهشت زهرا یا خانواده متوفی قرار دهد تا این کار خیر که یک باقیات الصالحات است، به صورت نذر فرهنگی یا وقف ماندگار شود.

این شاعر تاکید کرد فرهنگسازی در چنین بسترهایی می تواند فرهنگ مطالعه و کتاب را بهبود بخشد و بهترین راه برای گسترش فرهنگ کتابخوانی آن است که چنین حرکت هایی از طریق مردم انجام شود و گرنه تنها با اقدامات دولتی مانند یارانه ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران می دهد، فرهنگ مطالعه تقویت نمی شود.

وی افزود: ایجاد چنین فرهنگی باعث می شود تا کتاب در سراسر کشور توزیع شود و حتی نهاد کتابخانه ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایحاد چنین حرکت مردمی می تواند از مشکلات کتاب نجات پیدا کند و حتی وضع ناشران نیز بهتر می شود.

با کتاب بخوابیم

قزوه در ادامه برای رونق کتابخوانی سفارش کرد تا هر فرد با برنامه ریزی ماهانه یک کتاب مطالعه کند و حتی با مطالعه شبی یک یا دو صفحه و یا تورق آن بخوابد که خواب او سبک تر می شود.

وی که اخیرا برای کودکان مظلوم یمن شعری سروده، افزود: کتاب و کتاب خوانی را باید از دوران کودکی آموزش داد ، هرچند امروزه استفاده از شبکه های مجازی افزایش یافته ولی بنده در طول روز کارهای زیادی با اینترنت انجام می دهم و مقاله و کتاب مطالعه می کنم. با این حال هیچ چیزی جای کتاب را نمی گیرد.

این شاعر معاصر بر ساماندهی اینترنت در راستای کتابخوانی تاکید کرد و گفت: کتاب های اینترنتی یک چهارم قیمت کتاب است و اگر بتوانیم کتاب های الکترونیک را برای کودکان و نوجوانان سرو سامان دهیم، بسیاری از مناطق محروم نیز می توانند از نعمت کتاب برخوردار شوند.

وی استفاده از شبکه های اجتماعی را نیز جزیی از کتابخوانی دانست و گفت: حداقل روزی 10 ساعت مطالعه می کنم ولی هشت ساعت از این زمان به تصحیح شعر، ویرایش مقاله و مطالع در اینترنت اختصاص دارد ولی معتقدم ما نباید فکر کنیم که مطالعه فقط خواندن کتاب است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: