انتشار: ۲۲:۱۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

جهانی شدن با راه ابریشم پیوند خورده

به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی،  مسعود سلطانی فر پیش از ظهر شنبه در آیین آغاز به کار ششمین اجلاس بین المللی راه ابریشم در ارومیه با بیان اینکه سیاست و برنامه‌های دولت‌ها به سرمایه گذاری و باز آفرینی این را ه معطوف شده است افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران با هدف افزایش تعاملات منطقه‌ای و جهانی همه ظرفیت‌های گردشگری را در مسیر جاده ابریشم را احیا می‌کند.

وی با تقدیر از حضور میهمانان و کارشناسانی از ۳۳ کشور جهان به خاطر حضور در این نشست اظهار داشت: ایران وارث سرزمین پارس باستان و مرکز ثقل فرهنگی جهانی است که در مرکز جاده ابریشم واقع شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشوربا اعلام اینکه راه ابریشم به عنوان نماد صلح، پیشرفت و تبادلات دوستانه، برای کشورهای حوزه راه ابریشم حائز اهمیت است گفت: در این میان نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در کمر بند جاده ابریشم به عنوان نگین مسیر طلایی باستانی و نقطه تعادل و مرکز ثقل توسعه امنیت و منطقه‌ی ژئواکونوم

سلطانی فر  ایران را به عنوان حلقه ثبات منطقه و حلقه اتصال کشورهای شرق وغرب بیان کردوادامه داد:
 جمهوری اسلامی ایران هم اینک نیز کشور باثبات منطقه و حلقه اتصال کشورهای شرق و غرب در منطقه است و این جایگاه پیوسته در طول تاریخ استمرار داشته است.

وی ادامه داد: جاده ابریشم از گذشته‌های دور مسیری مهم برای مبادله کالا میان کشورهای مختلف و تمدن‌های گوناگون جهان بوده و در این میان ایران نیز جایگاه برجسته‌ای در افزایش همکاری‌ها و تعاملات کشورهای منطقه داشته است.

سلطانی فر  کشورهای مسیر کمربند جاده ابریشم را دارای ظرفیت بالقوه دانست و اظهار داشت:در صورت همگرایی و همکاری دولت‌ها و ایجاد سازه‌های ژئوپولیتیکی منطقه ای با یکدیگر مبادلات اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی جهان امروز را تغییر خواهند داد.

وی تصریح کرد: ایران ظرفیت‌های گردشگری، اقتصادی و بین المللی جاده ابریشم را فعال می‌کند .  امروزه نزدیکی و دوستی میان ملت‌ها و دولت‌ها با بسترسازی برای همکاری‌های بین‌المللی ممکن می‌شود و در این میان احیا مسیر جاده ابریشم می‌تواند بسیار ثمربخش باشد . اکنون در دهه دوم قرن ۲۱ باید مناقشات خاتمه یافته و منافع مشترک ملت‌ها تعیین کننده تعاملات و روابط دولت‌ها باشد و کشورهای قلمرو جاده ابریشم می‌توانند با تکیه بر مشترکات فراوان خود نقش تعیین کننده در جهان جدید داشته باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: جمهوری اسلامی ایران با مشارکت در برنامه راه ابریشم بر آن است تا روحیه جدید اتحاد، اعتماد، منافع مشترک، آموزش فراگیر و همکاری‌های همه جانبه را در قالب این برنامه بین‌المللی افزایش و ارتقا دهد.

وی تاکید کرد: حمایت از ظرفیت‌های کشورهای عضو جاده ابریشم با همکاری این کشورها با همدیگر امکان می‌یابد و در این راستا هر یک از کشورها باید با درک نیازهای دیگری در پی افزایش بهره‌مندی از ظرفیت‌های جاده ابریشم باشد تا به موجب آن شهروندان کشورها از آثار احیا جاده ابریشم در عرصه‌های مختلف بهره مند شوند.

سلطانی‌فردر زمینه ایجاد همبستگی بین ملت های منطقه گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران در صدد است در دوره کنونی تمام ظرفیت‌های گردشگری، اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی خود را در مسیر جاده ابریشم را فعال کند تا ضمن کمک به روند احیا جاده ابریشم نقش همیشگی خود در ایجاد همبستگی بین ملت‌های منطقه را حفظ و ارتقا بخشد.

ششمین نشست برنامه بین‌المللی راه ابریشم امروز با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در ارومیه ادامه یافته و شرکت‌کنندگان در دوروز آینده از اماکن و مراکز تاریخی، تفریحی و گردشگری شهرهای ارومیه و خوی بازدید می‌کنند.


منبع خبر: خبرگزاری میراث آریا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: