انتشار: ۰۱:۰۸ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
این وزارتخانه آمادگی دارد بسیاری از امور مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر از جمله نمایشگاه بین المللی كتاب، جشنواره فیلم، تئاتر و مجتمع های فرهنگی را به بخش خصوصی واگذار كند
 آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای واگذاری برخی امور فرهنگ و هنر به بخش خصوصی
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه آمادگی دارد بسیاری از امور مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر از جمله نمایشگاه بین المللی كتاب، جشنواره فیلم، تئاتر و مجتمع های فرهنگی را به بخش خصوصی واگذار كند.

به گزارش تابناک فرهنگی ، علی جنتی امروز دوشنبه در نشست صبحانه كاری در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و كشاورزی ایران افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یكی از اولویت ها، واسپاری فعالیت ها است و در حوزه فرهنگی و هنری می توان سرمایه گذاری كرد و به طور قطع جزو مواردی است كه توجیه اقتصادی خوبی دارد.

جنتی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد كه جشنواره فیلم و تئاتر را واگذار كند؛ در حال حاضر بخش هایی از نمایشگاه كتاب در حال واگذاری به بخش خصوصی است تا كاملا در اختیار ناشران و اتحادیه های نشر باشد؛ مجتمع های فرهنگی را نیز داریم واگذار می كنیم؛ این سیاست یك سیاست كلی است كه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می شود.
وی با اشاره به نامگذاری سال 95 تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: در وهله نخست وظیفه صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی است كه برای اجرای این سیاست فرهنگسازی كنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اكنون باید از مرحله برنامه ریزی عبور كنیم و دولت و همه نهاد ها باید وارد عمل شوند؛ به همین سبب امسال دولت با جدیت مسئله رونق بخشیدن به تولید را دنبال می كند.

وی با اشاره به اینكه دولت تا كنون 16 جلسه در ارتباط با رفع موانع تولید برگزار كرده است، گفت: همه موانع شناسایی شده است كه برخی باید در مجلس، برخی در دولت و برخی نیز در وزارتخانه ها برطرف شود.

جنتی گفت: امسال دولت در مسیر افزایش صادرات غیر نفتی گام بر خواهد داشت و در این زمینه پارسال نخستین سالی بود كه در دو سه دهه گذشته صادرات ما بیشتر از واردات ما بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه مسكن تلاش دولت این است كه این حوزه را از ركود خارج كند چرا كه 120 بخش به مسكن مرتبط است و رونق مسكن، رونق در سایر بخش ها را نیز به دنبال خواهد داشت؛ در برخی پروژه ها دولت حتی حاضر است این امور را به قیمت صفر به مردم واگذار كند تا آن ها اجرایی شود.

وی گفت: علاوه بر این دولت امسال در مدیریت ارزهای خارجی نیز تمركز خواهد داشت و همین طور شناسایی گلوگاه های فساد را مورد توجه قرار خواهد داد.

جنتی افزود: گلوگاه های فساد كاملا شناسایی شده اند و ما هفت - هشت گلوگاه اساسی داریم كه مراكز فساد هستند و دولت آن ها را شناسایی كرده است.

وی افزود: اقتصاد كشور یك اقتصاد بیمار است؛ بخشی از این بیماری مربوط به بدهی دولت است كه رقمی سرسام آور است و وقتی كه وزیر اقتصاد رقم آن را اعلام كرد برای همه اعضای هیات دولت تعجب آور بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگری از سخنان خود به مباحث مربوط به وزارتخانه متبوع خود پرداخت و گفت: بحث اقتصاد خلاق از سال 2001 در دنیا مطرح شده و اكنون در بسیاری از كشورها، نهادها و ساختارهایی ایجاد كرده اند و در برخی كشورها این نهادها زیر نظر بالاترین مقام ها قرار دارد.

وی گفت: در كشور ما با توجه به اینكه صاحب تمدنی چندهزار ساله هستیم و یكی از امتیازهای آن فرهنگ و تمدن است و امكانات فیزیكی، مادی و انسانی در این زمینه در اختیار دارد اما متاسفانه هنوز این مسئله چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: در یكی دو دهه گذشته بیشتر به بخش های فیزیكی صنعت توجه شده و كمتر به حوزه فرهنگ توجه شده است چرا كه فكر می كردند حوزه هایی همچون كتاب و سینما و دیگر حوزه های فرهنگی و هنری توجیه اقتصادی ندارد.

جنتی گفت: در طول این سال ها احساس شد كه برخی حوزه ها توجیه اقتصادی و ارزش افزوده بالایی دارد؛ مثلا در حوزه هنرهای تجسمی در طول 4 تا 5 سال گذشته توجه ویژه ای شده است و حتی برخی بانك ها موزه هایی از هنرهای تجسمی را ایجاد كرده اند.

وی ادامه داد: در حوزه فیلم، اكنون فیلم های سینمایی یكی از حوزه هایی است كه قبلا مورد بی توجهی قرار داشت اما اكنون با رونقی كه گرفته است نشان داده كه حوزه ای قابل توجه است.
جنتی گفت: پیش از این كسی به دنبال راه اندازی سینما نبود و بسیاری به دنبال تغییر كاربری بودند اما اكنون می بینیم كه مجتمع های تجاری جدید، در كنار خود سالن های سینما نیز راه اندازی می كنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تولید فیلم در گذشته درآمد نداشت و همیشه ما باید به بنیاد فارابی كمك می كردیم تا یك فیلم بسازد اما اكنون شاهدیم كه در 13 روز نوروز امسال 164 میلیارد ریال در حوزه سینما فروش داشته ایم.

وی گفت: صنایع فرهنگی را باید به خارج از كشور ببریم كه این مسئله هم از نظر مادی درآمدهای قابل توجهی برای ما دارند و هم علاوه بر درآمدهای مادی، ما توانسته ایم فرهنگ خودمان را عرضه كنیم كه صدور انقلاب یعنی صدور آرمان های فرهنگی مان.

وی افزود: امیدواریم در دولت یازدهم و دولت های بعدی این راه دنبال شود؛ دولت ها عمده توجهشان به مسائل معیشتی و رونق كسب و كار و ایجاد اشتغال است و مسائل فرهنگی همیشه در ردیف آخر بوده و بودجه های دولت كمتر به حوزه فرهنگ و هنر تخصیص داده می شود.
جنتی گفت: در این زمینه ما اعلام كرده ایم كه حاضریم از طریق صنایع فرهنگی به اقتصاد كمك كنیم.

جنتی گفت: در كمیسیون های دولت یك نهاد اقتصاد خلاق قرار است كه ایجاد شود و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یكی از محورهای اساسی برنامه ما رونق بخشیدن به اقتصاد خلاق است.

وی گفت: در این بخش اگر بتوانیم حركتی ایجاد كنیم از نظر مادی منافع زیادی را به دنبال خواهد داشت، یكی از بخش های مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد سامانه های نمایش درخواستی (VOD) است كه از طریق این سامانه فیلم های سینمایی و موسیقی می تواند از طریق فضای مجازی در اختیار مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: هم اكنون دو هزار فیلم سینمایی داریم كه قابل استفاده است و صدها هزار ساعت موسیقی در صدا و سیما، معاونت هنری و حوزه موسیقی در اختیارمان است كه با بخش خصوصی در این زمینه مذاكراتی انجام شده است كه مردم با نرخ ارزان و از طریق تلفن همراه و تبلت، از طریق شبكه های اجتماعی در تمام دنیا عرضه شود.

وی ادامه داد: دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه توقع درآمد ندارد و تنها كمك می كند كه این كار راه اندازی شود.

جنتی اضافه كرد: یكی دیگر از اولویت ها و سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كاهش مجوزها و كاهش فرآیند صدور مجوزها است، در حال حاضر بیش از 140 مجوز توسط وزارتخانه صادر می شود و این به شكلی است كه هر فرد، هر كاری می خواهد بكند باید از ما مجوز بگیرد این در حالی است كه لزومی به این امر نیست؛ مثلا برای صدور مجوز موسسه فرهنگی، استعلام از اماكن عمومی را حذف كرده ایم.

وی گفت: علاوه بر این، فرآیندهای صدور مجوز نیز كاهش پیدا كرده است بطوری كه زمان صدور مجوز برای نشر كتاب از هفت تا هشت ماه به 25 تا 30 روزكاهش پیدا كرده و برای موسسه فرهنگی نیز زمان صدور مجوز از 1.5 تا دو سال به 1.5 تا دو ماه كاهش پیدا كرده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: