انتشار: ۲۳:۰۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
بررسی داده‌های اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) درباره چشم انداز میراث جهانی نشان می دهد، نزدیک به نیمی از میراث طبیعی جهان با فعالیتهای صنعتی تهدید می شوند.
فعالیت‌های صنعتی نیمی از میراث طبیعی جهان را تهدید می‌کنند
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی، طبق گزارش صندوق جهانی طبیعت   (WWF)به نام حفاظت از مردم از طریق طبیعت، فعالیت هایی مانند معدن، قطع غیر قانونی درختان، استخراج نفت و گاز دهها مورد میراث طبیعی جهان را مورد را تهدید قرار داده است. این مناطق به عنوان مناطق حفاظت شده بسیار مهم جهان شامل مناطق نمادین از جمله گراند کانیون و سد بزرگ ریف است.
 تیم بدمن، مدیر برنامه میراث جهانی IUCNمی گوید: "این مناطق نمادین با طیف وسیعی از تهدیدات، از جمله تغییرات آب و هوایی روبرو هستند و از بین بردن فشار فعالیت صنعتی مضر برای افزایش انعطاف پذیری این مناطق ضروری است."
 متاسفانه تغییرات آب و هوایی به زودی تبدیل به گسترده ترین تهدید میراث طبیعی جهانی خواهد شد. چشم انداز IUCNداده‌هایی مربوط به تهدیدات، اثربخشی مدیریت و وضعیت حفاظت از مناطق طبیعی نامبرده جمع آوری کرده و منبع اصلی گزارش امروز WWFاست.
 یک نمونه‌های آسیب به این میراث کاهش پروانه پادشاه در بانک پروانه مکزیک در سال های اخیر بوده که مرتبط با استفاده از علف کش در طول مسیر مهاجرت این گونه به کانادا و ایالات متحده است. این منطقه اکنون تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته و چشم اندازهای محافظتی آن توسط توسط IUCN در رده «انتقادی» مورد بررسی قرار گرفته است.
 سایت های میراث طبیعی جهانی تنها از نظر طبیعی مهم نیستند، آن‌ها دارای منافع اجتماعی و اقتصادی نیز هستند. براساس گزارش سال 2014 IUCN ، دو سوم از سایت های طبیعی فهرست میراث جهانی یونسکو منابع حیاتی آب هستند و حدود نیمی به جلوگیری از بلایای طبیعی مانند سیل و یا رانش زمین کمک می کنند. بیش از 90٪ از سایت های طبیعی ذکر شده شغل ایجاد کرده و توسط گردشگری و تفریح درآمدزایی می کند. این مطالعه همچنین نشان می دهد که این مزایا به علت تغییرات در چشم انداز و استفاده بیش از حد از منابع در حال کاهش است.
بررسی WWFبا تکرار این یافته‌ها تخمین می زند که 11 میلیون نفر - بیش از جمعیت پرتغال- به طور مستقیم برای مواد غذایی، آب، سرپناه و دارو به سایت های میراث جهانی نیاز دارند. توسعه صنعتی مضر تهدیدی است برای این اکوسیستم ها و جوامعی که به آن ها نیاز دارند.
 سایت های میراث جهانی طبیعی در سطح جهان به عنوان مهم ترین مناطق حفاظت شده جهان به رسمیت شناخته شده و برای ارزش های طبیعی منحصر به فرد خود مانند زیستگاه‌های طبیعی، فرآیندهای زیست محیطی، میزان بقای جمعیت گونه‌های نادر و همچنین زیبایی طبیعی استثنایی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته اند. IUCNسازمان مشاوره رسمی در کمیته میراث جهانی است.

منبع خبر: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: