انتشار: ۱۸:۳۱ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۵

به گزارش تابناک فرهنگی؛ صادق کرمیان، رئیس فرهنگسرای عطارنیشابوری در ابتدای برنامه ضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: اینکه در تقویم رسمی کشور روزهایی به نام بزرگان و مفاخر شعر و ادبیات فارسی نامگذاری شده است اقدام ارزشمندی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به درستی و برای پاسداشت خدمات این بزرگان به فرهنگ و هنر انجام داده است. و وظیفه نهادهای مجری در حوزه فرهنگ این است که در این ایام با برگزاری برنامه¬های متنوع فرهنگی همچون،کنگره، همایش، بزرگداشت، برگزاری کارگاه و نمایشگاه¬های فرهنگی و هنری و جلسات نقد و بررسی آثار توجه آحاد جامعه را به این مهم جلب کنند و در معرفی آثار و احوال بزرگان و مفاخر فرهنگی به مردم به ویژه نسل جوان بکوشند.

سلوک و منش اجتماعی عطار از او شاعری یگانه ساخته است
  مدیر فرهنگی هنری منطقه 10 گفت:  فرهنگسرای عطار نیشابوری برآن است تا فضایی را فراهم آورد تا شاعران، نویسندگان، پژوهشگران و منتقدان شعر و ادبیات فارسی با استفاده از کتب و منابع ارزشمند موجود در  کتابخانه عطار نیشابوری به تحقیق و مطالعه درباره این بزرگان بپردازند و در برنامه¬هایی که به منظور بزرگداشت شاعران و ادبیان در فرهنگسرا برگزار می¬شود حضور فعال و موثری داشته باشند و نتایج تحقیقات خود را در اختیار دیگر علاقمندان هم بگذارند.
حمیدرضا شکارسری، شاعر و مجری این برنامه در ادامه گفت: مطالعه زندگي عطار از اين جهت مهم است که خواندن و درک شعر این شاعر، زمینه‌ها را برای رشد و درخشش جوانان فراهم می‌کند. او مخاطب خود را تشویق می‌کند که با وجود همه سختی‌ها و تنگناها ناامید نشود و دست از تلاش برندارد.
شاعر مجموعه«چراغانی بی‌دلیل»، عطار را شخصیتی چند بعدی دانست و افزود: عطار شخصيتی است چند بعدی است. او هم شاعر است و هم عارف. در نظم و نثر بی‌بدیل است و طبقه‌های مختلف اجتماعی را به خوبی می‌شناسد. همین شخصیت چندوجهی اوست که موجب می‌شود، مخاطبان با او ارتباط برقرار کنند و از وی الگو بگیرند.
شکارسری به برخی داستان سرایی¬ها درباره عطار اشاره و بیان کرد: شايد بسیاری از داستان‌ها درباره عطار، درست نباشد اما نشان‌دهنده این مساله است که مردم در طول زمان‌های مختلف او را دوست داشته‌ و با شعر او ارتباط برقرار کرده‌اند. ضمن این‌که خود عطار داستان‌سرای خوبی بوده و به اجتماع خود توجه داشته است. «منطق‌الطیر» او، گواه این مدعاست.
هرمز علیپور هم یکی دیگر از سخنرانان بود که عطار را یکی از بزرگان معرفت، هنر و شعر ما دانست و افزود: چه خوب که فرهنگسرای عطار در روز بزرگداشت این شاعر به برگزاری مراسم شعرخوانی پرداخته است. برای جوانان امروز خوب است که در سایه شاعر و عارفی چون عطار که هفت شهر عشق را پشت سر گذاشته شعر بخوانند و با یکدیگر آشنا و مهم‌تر از همه از اندوه تنهایی رها شوند.
آگیتا محمدزاده دیگر سخنران برنامه پس از شرح زندگی و احوال عطار با استناد به نوشته های او گفت: آثار مسلم وی عبارت‌اند از«خسرونامه» که همان کتابی است که به الهی‌نامه مشهور و به طبع رسیده است، «اسرارنامه»، «طیورنامه» که به «منطق‌الطیر» مشهور است،«مصیبتنامه» و «مختارنامه» که جمع رباعیات عطار است.
محمدزاده همچنین بیان کرد:  خود عطار فقط از آثار منظومش نام می‌برد و از تذکره اسمی به میان نیاورده است. آثار عطار، داستان‌هایی روایی هستند که در خلالشان داستان‌های دیگری روایت می‌شود، شیوه کهن که بازمانده فرهنگ هند و اروپایی است و مشابه آن در «هزار و یکشب» و «کلیله و دمنه» که قدمت پیش از اسلام دارند دیده می‌شود و البته پس از عطار، این شیوه  در مولانا نیز ادامه می‌یابد. بسیاری از کتاب‌هایی که بیش از هفتصد سال است (به نام عطار)  منتشر میشود، اثر عطار نیست و کتاب‌هایی است نازل ،چه از نظر فرم و چه از نظر محتوا، که نویسندگانشان خواسته‌اند برای برجای ماندن کتاب‌هایشان از نام عطار استفاده کنند. این مدرس ادبیات، به اهمیت توجه یه سلوک اجتماعی عطار اشاره و بیان کرد: اما نکته‌ای که از او شاعری یگانه می‌سازد، سلوک و منش اجتماعی اوست. عطار جزو سه شاعر برتر عرفان اسلامی  ایرانی است و بسیار مورد توجه. برخلاف آنچه تصور می‌شود که عرفان نسبت به مسایل اجتماعی بی‌تفاوت و یکسره از زمین گسسته است، کسانی مثل ابوسعید، عطار، نجم کبری، و بیشتر عرفای سه قرن نخست، کنشگری‌های مهمی در ارتباط با حکومت و مسائل اجتماعی و سیاسی داشته‌اند.
در این مراسم که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد شاعران جوان و پیش¬کسوت چون هرمز علیپور، محمد سعید میرزایی، علی آبان، حسن آذری، محمدرضا آبيار، سینا بهمنش، سجاد عزیزی، صابر سعدی پور، شايان رسول زاده، همايون حسينيان به شعر خوانی پرداختند.
در  حاشیه برنامه مجموعه آثار عطار و همچنین کتاب هایی که در معرفی و نقد این شاعر نوشته شده به نمایش در آمد. همچنین یک کارگاه خوشنویسی برگزار و ابیات و اشعار این شاعر نوشته و به حاضران اهدا شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: