انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
همایش نوروز آتش جاوید که از آن به عنوان بزرگترین برنامه یک سده گذشته پارسیان یاد می شود به همت پارسیان هند در دهلی نو با پیام مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.
بزرگترین برنامه پارسیان هند با پیام معاون رییس جمهوری برگزار شد
بنا به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی، در این پیام که توسط داریوش اکبرزاده ایران شناس و عضو هیأت علمی پژوهشگاه در همایش مورد اشاره قرائت شد آمده است :
در دنیای امروز که مرزهای جغرافیایی تلاش می کنند تا میان ملتها جدایی ایجاد کند، همواره فرهنگ مهمترین مانع از این جدایی بوده و تمامی مرزهای جغرافیایی را در می نوردد، بعد زمان و مکان نیز توانسته است جریان آن را کمتر کند.
ایران نیز همواره رابطه خود را با دیگر ملتها براساس تعاملات فرهنگی استوار کرده است و از نکات برجسته این تعامل، جایگاه والای همسایگی است که همانا سایه مشترک آن را به تمام ارکان زندگی گسترش می دهد.
  رابطه ما با مردم هندوستان حکایت از این همسایگی دارد و رابطه با پارسیان هند فراتر از همسایگی است که به مثابه یک خانواده است. خانواده بزرگ ایرانی برای بهره وری و باروری در مقاطعی از تاریخ، سرزمینی را برگزیده اند تا از شرایط موجود، زمینه رشد فرهنگ سرزمین مادری خود را فراهم کنند.
سلطانی فر در پیام خود می افزاید: نمایشگاه "نوروز آتش جاوید" توسط پارسیان عزیز در کشور هندوستان بر پاشده است و آثار ایرانی متعدد که در این نمایشگاه جمع شده اند و بخشی نیز از موزه ملی ایران و انجمن زرتشیتیان (موزه فرهنگ و هنر) ارسال شده تجلی این فرهنگ و نشانه ای بر این تعامل است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این پیام ابراز امیدواری کرده است که این اتفاق حرکت جدیدی برای نزدیکی بیشتر اعضا این خانواده بزرگ باشد و آتش آن گرمابخش دیدارها شود.
در بخش دیگری از پیام سلطانی فر آمده است ، نوروز که مهمترین بهانه این نمایشگاه است به عنوان مهمترین اتفاق فرهنگی ایرانیان در تاریخ بوده است و در حال حاضر در پنج کشور به طور رسمی به پا داشته می شود و به عنوان آغاز سال نو که با طبیعت همراه است و متفاوت و یگانه در تمامی فرهنگها، نشان از نگاه ایرانیان به زندگی است .
او در پایان پیامش تأکید کرده است آرزوی موفقیت، شادکامی و بهروزی در آغاز سال نو برای شما میهمانان عزیز ، برپاکنندگان این نمایشگاه و تمامی پارسیان عزیز هند و همه ایرانیان در همه نقاط جهان را دارم و صمیمانه از تلاشی که برای گسترش فرهنگ ایرانی می کنید کمال تشکر را دارم.
گفتنی است ، همزمان با این همایش آثار مهم موزه ای از موزه ملی ایران و موزه های بریتانیا وآرمیتاژ (روسیه) در دو نمایشگاه مجزا در موزه ملی دهلی و در مرکز هنری ایندیرا گاندی به نمایش در آمد .

منبع خبر: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: