انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
کتاب «تا نفس دارم می‌جنگم» خاطرات دوران کودکی، نوجوانی، فعالیت های هنری وی در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این هنرمند متعهد کشور است.

کتاب «تا نفس دارم می‌جنگم» منتشر شد

استاد محمد میرزاوندی یکی از مفاخر هنر لرستان و ایران است که با سروده‌های حماسی خود در دوران جنگ، یکی از شناسنامه های هنری کشور ماست که سرود «دایه دایه وقته جنگه» وی در دوران جنگ به یکی از نمادها و آواهای ماندگار دوران دفاع مقدس تبدیل شد..
خاطرات شفاهی محمد میرزاوندی با تحقیق و تدوین سامان سپهوند و محمد عزیزیان از سوی دفتر نشر معارف و دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد.کتاب «تا نفس دارم می‌جنگم» منتشر شد

به گزارش تابناک فرهنگی ، استاد محمد میرزاوندی یکی از مفاخر هنر لرستان و ایران است که با سروده‌های حماسی خود در دوران جنگ، یکی از شناسنامه های هنری کشور ماست که سرود «دایه دایه وقته جنگه» وی در دوران جنگ به یکی از نمادها و آواهای ماندگار دوران دفاع مقدس تبدیل شد.

کتاب «تا نفس دارم می‌جنگم» خاطرات دوران کودکی، نوجوانی، فعالیت های هنری وی در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این هنرمند متعهد کشور است.

میرزاوندی در خاطره ای (صص 47ـ49 کتاب)، دیدار مجموعه هنری خویش با آیت الله خامنه ای در دوره ریاست جمهوری را چنین روایت می کند: «بیست و یکم بهمن ماه سال 1365 بود. آقای محمدعلی طاهری از ساری و من، توی بخش تک خوانی اول شده بودیم. به ما خبر دادند که آیت الله خامنه ای ما را می خواهند تا به خدمتش برویم... با تعدادی از بچه های خراسان، از محل برگزاری جشنواره با اتوبوس راهی دفتر ریاست جمهوری شدیم. اصلاً  به دورو برمان توجه نداشتیم. نمی دانستیم به کجا می رویم. قند توی دلمان آب می شد. دوست داشتیم همه مسیر را باز کنند و ما یکسره و بدون معطلی به مقصدمان برسیم و آقای خامنه ای را زیارت کنیم. از پیچ و خم چند خیابان گذشتیم. راننده که ترمز دستی را کشید، از جایمان کنده شدیم و پرت شدیم به طرف جلو. دستی به آینه زد و گفت: «دوستان بفرمایین.» ذوق و شوق زیادی برای دیدار آقای خامنه ای داشتم و دست و پای خودم را گم کرده بودم. صدای قلبم را می شنیدم... بچه های دفتر ریاست جمهوری خیلی به ما احترام می گذاشتند... یک گروه ده نفره بودیم. بعد از بازرسی بدنی و تشریفات اداری، بالاخره داخل رفتیم...

همه، دور تا دور دفتر نشسته بودند. چند لحظه ای نشستیم. آقای خامنه ای تشریف آوردند. خدمت ایشان سلام کردیم. به شوخی گفتند: «شما که می گویید وقت جنگ است، در مورد جنگ بخوانید.»
«تا نفس دارم می جنگم»، «ای وطن بی تو دنیا قورسونه» و «دایه دایه» را اجرا کردیم. آقای خامنه ای ما را تشویق کردند و برایمان دست زدند. پشت بندش هم همه برای ما دست زدند. آقای خامنه ای به من گفت: »از صدای شما خیلی خوشم آمده.»

کتاب «تا نفس دارم می جنگم» در 136صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 5500 تومان از سوی دفتر نشر معارف عرضه شده است.

چندی پیش مراسم «حنجره زخمی: بزرگداشت محمد میرزاوندی»، خواننده سرود حماسی «دایه دایه» بهمن ماه گذشته با حضور جمع زیادی از شخصیت‌های فرهنگی و هنری کشورمان در فرهنگسرای اندیشه به همت خبرگزاری فارس برگزار شد. در این مراسم دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت، ابراهیم آقامحمدی و لاله افتخاری نمایندگان خرم آباد و تهران در مجلس شورای اسلامی، سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سجاد نوروزی مدیر فرهنگسرای اندیشه، حجت الاسلام حمیدرضا حنان مدیرکل ارشاد لرستان، بازوند مدیرکل صداوسیمای لرستان، شجاع دریکوند مشاور استاندار لرستان، اردشیرکامکار، ایرج رحمانپور و فرج علیپور از چهره های شاخص موسیقی لرستان و برخی دیگر  از چهره های فرهنگی و هنری، حضور داشتند و از تمبر یادبود استاد محمد میرزاوند رونمایی شد.
 
در این مراسم محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: برای من افتخار بزرگی است که در مراسم بزرگداشت میرزاوندی که صدای ایشان در دوران دفاع مقدس یکی از پشتوانه‌های رزمندگان بود شرکت کرده‌ام. من به آقای موسوی گفتم حتماً به این مراسم خواهم آمد و افتخار می‌کنم که در این جلسه حضور داشته باشم. وقتی هنرمند، هنر خویش را به تعهد پیوند می‌زند، یک هنر حقیقی خلق می‌شود. میرزاوندی یک حقیقت زلال مثل اشترانکوه است. او سراب نیست، او یک حقیقت است و به همین دلیل است که مردم از لهجه‌های دیگر بدون آنکه از محتوای آثار میرزاوندی کامل سر دربیاورند، از طریق دل با این سرودها ارتباط برقرار کرده و اشک از چشمانشان جاری می‌شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به سابقه هنری محمد میرزاوندی اشاره کرد و افزود: حقیقت هنر چیزی جز وصل شدن آسمان به زمین و پیوند مضمون و واژه‌ها نیست. میرزاوندی در سن 16 سالگی متوجه عطیه‌ ای که خداوند به او داده، شد و از این هدیه خداوندی استفاده کرد و توانست به‌عنوان یک هنرمند روشنفکر با تحصیل در این زمینه در مقطع حساسی که ایران در زمان جنگ با آن روبه‌رو شده بود، غیرت مردم ایران را به خروش بیاورد.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران گفت: در کنار میرزاوندی، حاج صادق آهنگران نیز از این خطه در زمینه دیگری برای مردم ماندگار شد. هنوز هم سرود میرزاوندی جایگاه ویژه‌ای دارد و ایران ما همچنان باید سربلند زندگی کند و در برابر دشمنان سربلندی‌اش را حفظ کند. این سربلندی تنها به جنگ و تفنگ نیست، بلکه جنگ با بیکاری هم نوعی جنگ است و این سرود به ما می‌گوید که این روحیه را باید برای خودمان حفظ کنیم. سرود می‌گوید «تا نفس داریم، می‌جنگیم» و با همه ظلم‌هایی که می‌خواهند به ایران و ایرانی بکنند، مقابله خواهیم کرد.

محمد بازوند، مدیرکل صداوسیمای مرکز لرستان دیگر سخنران مراسم بود که ضمن خیر مقدم به همه حاضرانی که در مراسم شرکت کرده بودند گفت: «دایه دایه وقت جنگه» و «سوار» میرزاوند در زمان جنگ فرهنگ انتظار شیعه را با موسیقی ترویج می‌کرد بسیار بار معنایی و ارزشی دارد و نشان از این دارد که ما مردم لر با دشمن متجاوز آشتی نخواهیم کرد. حنجره میرزاوند زخمی نیست، بلکه ماندگار است. در این جمع بزرگانی مثل استاد رحمان پور که بنده به عنوان یک رسانه ای اعتراف می کنم موسیقی لرستان را نجات داد. برای ما مردم لرستان معلول سرشت آدمی است و ما میان فطرتمان و موسیقی پیوندی ناگسستنی داریم.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر حاضران در این برنامه بود که در سخنانی کوتاه گفت: میرزاوندی یکی از هنرمندان خوب ایران است که همچنان در ذهن مردم زنده و جاری است، گرچه کسالتی که برای وی پیش آمد کمی او را مکدر کرد اما همچنان وی جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد. مرادخانی در پایان برای او آرزوی موفقیت کرد و از خبرگزاری فارس برای برگزاری این مراسم تقدیر و تشکر کرد.

در ادمه شجاع دریکوند، مشاور استاندار لرستان گفت: نکته‌ای که میرزاوندی را در انقلاب نگهداشت دینداری و عشایری بودن وی است، میرزاوندی برای سربلندی ایران و دلگرمی امام سرود و در زمانی که این سرود را خواندند مورد تفقد رهبر انقلاب قرار گرفت، موسیقی او مورد علاقه خانواده شهدا و رزمندگان قرار گرفت.

سیدنظام الدین موسوی، مدیرعامل خبرگزاری فارس در بزرگداشت خواننده سرود حماسی «دایه دایه» گفت: جنگ می‌گذرد و خرابی‌های آن آباد خواهد شد، جراحت‌های جنگ بواسطه امید التیام می‌یابد اما آنچه می‌ماند نمادهایی است که در حافظه تاریخی یک ملت جاودانه می شود و سرودهای استاد میرزاوندی از این جنس است. سرود معروف «دایه دایه» اگرچه یک فولکلور محلی در لرستان است و پیش از این نیز توسط افرادی نظیر زنده یاد رضا سقایی اجرا شده بود، اما در زمان جنگ تحمیلی با خوانش استاد میرزاوندی این ترانه محلی از دل چکاچک شمشیرهای غیورمردان لرستان تبدیل به یک آوای ملی شد.


کتاب «تا نفس دارم می‌جنگم» منتشر شد
برای تهیه کتاب «تا نفس دارم می جنگم» و دیگر آثار دفتر نشر معارف می ‏توان از طریق سايت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزي نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاههاي پاتوق کتاب تهران (تلفن 88911212)، پاتوق کتاب قم (تلفن 37735451)، پاتوق کتاب شيراز (تلفن 07132344615)، پاتوق کتاب مشهد (تلفن 05132220119)، پاتوق کتاب کرمانشاه (تلفن 08337238411)، پاتوق کتاب ساری (0113253020)، پاتوق کتاب کرمان (تلفن 03432231466)، پاتوق کتاب تبریز (تلفن 04135576000)، پاتوق کتاب قزوین (02833362806)، پاتوق کتاب ارومیه (04432354522)، پاتوق کتاب کرج(02634435290)، پاتوق کتاب اراک (08632229038)، پاتوق کتاب شهرکرد (03832243222)، پاتوق کتاب گرگان(09107755172)، پاتوق کتاب ایلام (09107755188)، پاتوق کتاب اصفهان (09107755163)، پاتوق کتاب ارومیه (09107755166)، پاتوق کتاب بندرعباس (0763617557)، پاتوق کتاب بوشهر (09176671554)، پاتوق کتاب اهواز (09105577164)، پاتوق کتاب اردبیل (0453326314)، پاتوق کتاب بیرجند (05632420078)، پاتوق کتاب رشت (تلفن 01333320697)، پاتوق کتاب یاسوج (09107755185) و ديگر مراکز توزيع محصولات فرهنگي اقدام کرد.

منبع : خبرگزاری میزان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: