انتشار: ۲۲:۳۶ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
محور قرار دادن میراث فرهنگی برای رشد خلاقیت و ایجاد توانایی های مختلف اعم از جسمی، حرکتی، ذهنی، ادراکی، عاطفی و اجتماعی در کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی و توانمندی های آنان نیز مهم‌ترین رویکرد این طرح بود

آموزش کودکان برای حفاظت از میراث فرهنگی

زمینه سازی به منظور نگهداری از یادگاری های فرهنگی و احترام گذاشتن به آنها و نیز ایجاد روحیۀ احترام به نگرش ها، فرهنگ ها، ملل، ادیان، قومیت ها و انسانیت در میان کودکان و نوجوانان از اهداف این طرح بوده است

آموزش کودکان برای حفاظت از میراث فرهنگی

کارگاه آموزشی نوروز، بچه‌ها و عمارت مسعودیه به همراه آموزش کودکان برای حفاظت از میراث فرهنگی با استقبال گرم و کم نظیر کودکان و خانواده‌هایشان روبه‌رو شد.

آموزش کودکان برای حفاظت از میراث فرهنگی

 به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری تابناک فرهنگی به نقل از  روابط عمومی عمارت مسعودیه این کارگاه ها با همکاری خکام (خانۀ کودک، اندیشه و میراث فرهنگی) از سوم تا دوازدهم فروردین در این عمارت برگزار شدند و دربرگیرندۀ ۱۰ کارگاه اصلی با اهداف گوناگون بودند. نقاشی غار و دیوارنگاره، جورچین لباس ایرانی (قاجاری)، کلاه قاجاری و تاج‌سازی (جواهر نشاندن بر اشیا) ویژۀ گروه سنی ۵ تا ۹ سال، قالب گیری گچ و گچبری، چهره‌سازی (ماسک) زنان و مردان قاجاری، ویژه گروه سنی ۱۰ تا ۱۲ سال، تذهیب، آینه ـ کاشی و کاشی‌کاری ویژۀ گروه سنی ۱۳ تا ۱۶ سال از جملۀ این کارگاه ها بودند. همچنین برای هر گروه سنی پازلی متناسب از نمونۀ آثار موجود در بنای عمارت (سنگ‌نگاره، کاشی هفت رنگ و معماری) تهیه شده و به‌صورت همگانی و با مشارکت والدین بچه‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

در کنار کارگاه‌های برگزار شده، هر کدام از کودکان یا نوجوانان شرکت کننده، با در دست داشتن برگه‌ای که از آن با نام «راهنمای خانوادگی» یا family map یاد می‌شود، به بازدیدی خانوادگی و هدفمند از مجموعه می‌پرداختند. بازدیدی بر پایۀ دقّت و مشاهدۀ دقیق. بازدیدی پرسش‌گرانه و کنجکاوانه. یافتن و پرسیدن، رهیافت اصلی این بازدیدها بود.

مراسم نشان‌گیری (پیکسل بچه‌ها در مسعودیه) و نمایش کوتاه قاجاری «لقب»، بخشی مهیج در پایان این دورۀ آموزشی بود که به عنوان حسن ختام این برنامه برگزار می‌گردید.

بنا به این گزارش، زمینه سازی به منظور نگهداری از یادگاری های فرهنگی و احترام گذاشتن به آنها و نیز ایجاد روحیۀ احترام به نگرش ها، فرهنگ ها، ملل، ادیان، قومیت ها و انسانیت در میان کودکان و نوجوانان از اهداف این طرح بوده است.

نحوه برخورد کودکان و نوجوانان با ابنیه تاریخی، شناخت عناصر تشکیل دهنده معماری ایرانی و همچنین شناخت تزیینات وابسته به معماری توسط مخاطبین از جمله دیگر اهداف این آموزش بوده است. شناخت کاشی در معماری ایرانی و انواع آنها و همچنین سفال از جمله دیگر آموزش ها در این کارگاه بوده است.

محور قرار دادن میراث فرهنگی برای رشد خلاقیت و ایجاد توانایی های مختلف اعم از جسمی، حرکتی، ذهنی، ادراکی، عاطفی و اجتماعی در کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی و توانمندی های آنان نیز مهم‌ترین رویکرد این طرح بود.

وجود مربیان جوان و با حوصله، با نگرشی آموزشی و پرورشی و بهره‌گیری از نظریّه‌های نوین آموزشی با در نظر گرفتن سن مخاطبان و توان مغزی ایشان، تحت نظارت یک گروه آموزش دیدۀ دانشگاهی در شاخه‌های مرتبطی چون آموزش و روان‌شناسی، فلسفه، باستان شناسی و مردم شناسی، جامعه شناسی، زبان و ادبیات فارسی، مردم شناسی و تاریخ از نقاط قوّت اجرای این طرح بود.

این گزارش حاکی است که با توجه به استقبال کودکان از کارگاه های مورد اشاره، امکان برگزاری کارگاه‌هایی مشابه و نیز کارگاه‌های بلند مدت دیگری نیز در روزهای پنجشنبه و جمعۀ هر هفته وجود دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: