انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
بارش باران، برنامه سیزده‌بدر برخی خانواده‌های تهرانی را برهم زد

با طبیعت مهربان باشیم - سیزه‌بدر بارانی در تهران

بیاییم دیده‌بان طبیعت سرزمین خود باشیم و برای حفظ محیط زیست سرزمین پهناور ایران، همه احساس مسئولیت کنیم و به متخلفان تذکر بدهیم.

با طبیعت مهربان باشیم

سیزه‌بدر بارانی در تهران

روز طبیعت در حالی فرا رسید که علاوه بر تهران، آسمان شماری از استان‌های کشوری نیز بارانی و ابری گزارش شده است.

به گزارش تابناک فرهنگی، سیزدهمین روز فروردین‌ ماه که در تقویم‌ رسمی کشور روز طبیعت نامگذاری شده‌ است، روزیست که بسیاری از خانواده‌های ایرانی بنا بر سنتی فرهنگی، از خانه ها بیرون می آیند و به دشت و باغ و پارکی می روند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه و گیاه و آب بگذرانند.

هر چند بارش باران، برنامه سیزده‌بدر برخی خانواده‌های تهرانی را برهم زد، اما باز هم کم نیستند خانواده‌هایی که سبزه هفت‌سین‌ را بر سقف ماشین خود گذاشته و دل به طبیعت زده‌اند تا علاوه بر دورهمی خانواده‌ها در فضای سبز، نحسی سیزده را در طبیعت بدر کنند.

با طبیعت مهربان باشیم

اما سالهاست که تخریب محیط زیست در روز طبیعت یکی از دغدغه‌های فعالان و دوستداران محیط زیست درباره این روز شده است به نحوی که روز طبیعت در برخی مناطق کشور با تصاویری از انبوه زباله‌های رها شده، درختان شکسته و مراتع سوخته پایان می‌پذیرد.

در حالیکه طبیعت سرمایه‌ همه‌ نسل‌هاست و نباید بخاطر تفریح چند ساعته در روز سیزده بدر، خساراتی جبران ناپذیر به طبیعت وارد کنیم.

در این راستا معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست، به تفرجگران سیزده نوروز، توصیه کرد: با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.

وی از مسافران نوروزی خواست با همت و تلاش خود ضمن بهره‌مندی از این موهبت‌های الهی و ارزش‌های خدادادی با رعایت اخلاق طبیعت‌گردی و به کار بستن توصیه‌های زیست محیطی، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.

وی با بیان اینکه گسترش شهر ها و آلودگی های محیط زیست، زندگی و بقای حیوانات و سایر موجودات زنده را با مخاطرات جدی مواجه کرده است ، گفت: گیاهان و حیوانات نیز مانند ما حق زندگی دارند پس در سفرها و در روز طبیعت ، پاسبان طبیعت و ساکنان آن باشیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با اشاره به اینکه سالانه هزاران هکتار جنگل و مرتع بدلیل بی احتیاطی هموطنانمان در آتش می سوزد، گفت: در روز طبیعت، هموطنان تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، حتی الامکان از ذغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری به عمل آورند و حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند، همچنین از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند و بهترین کار هم همراه داشتن گاز پیک نیکی است.

وی از مسافران خواست کیسه مخصوص جمع‌آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله‌های تولیدی را به ایستگاه‌های مستقر تحویل دهند و زباله‌های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه‌های آب، مناطق کوهستانی و دره‌ها رها نکنند.

جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و عدم حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی از دیگر توصیه‌های معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مردم بود.

وی خطاب به مسافران سیزده نوروز، گفت: در مناطق جنگلی و یا مناطقی که تابلوی عبور حیوانات اهلی یا وحشی وجود دارد ، با کمترین سرعت ممکن رانندگی نمائید و مراقب حیوانات بی پناه باشید.

معاون رییس جمهور ادامه داد: گردشگران نوروزی از تخریب آشیانه پرندگان و مسدود کردن محل زندگی حیوانات وحشی خودداری کنند و به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گل‌ها و گیاهان، از آنها عکس بگیرند و سال‌ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.

ابتکار خطاب به هموطنان گفت: بیاییم دیده‌بان طبیعت سرزمین خود باشیم و برای حفظ محیط زیست سرزمین پهناور ایران، همه احساس مسئولیت کنیم و به متخلفان تذکر بدهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تفرجگران سیزده نوروز خواست در صورت مواجهه با تخلف هایی همچون آلودگی محیط هوا ، زباله و پسماندها ، شکار حیات وحش و موضوع هایی از این دست با سامانه 1540 تماس بگیرند تا بلافاصله و پیگیری شود و در صورت مشاهده حریق در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.

2135 پارک آماده استقرار تهرانی‌ها

به گفته مختاری مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، 2135 بوستان محله ای، منطقه ای و فرامنطقه ای شهر تهران برای برگزاری مراسم روز طبیعت در سیزده فروردین ماه از نظر امکانات و تجهیزات فرهنگی ، ورزشی و رفاهی مورد نیاز شهروندان آماده شده است.

نامبرده از پیش بینی تدابیر لازم به منظور رفاه حال شهروندان تهرانی برای برگزاری مراسم روز طبیعت در 13 فرودین ماه خبر داد و گفت: نظافت بوستان های جنگلی و استقرار مخازن موقت زباله در مقابل درهای ورودی و محل های پر تردد از نخستین اقدامات صورت گرفته برای برگزاری بهتر مراسم روز طبیعت است.

وی از توزیع کیسه های زباله جهت استفاده شهروندان در بوستان های شهری و جنگلی تهران خبر داد و افزود: شهروندان با جمع آوری پسماند غذا و مواد زائد می توانند مدیریت شهری را در حفظ و نگهداشت محیط زیست یاری کنند.

به گفته مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران همزمان با روز طبیعت، اکیپ های گشتی موتور سوار مجهز به وسایل ارتباطی وکپسول خاموش کننده دستی ، در سطح بوستان های جنگلی گشت زنی می کنند تا در صورت بروز هر گونه حادثه ای علاوه بر امکان اطلاع رسانی به موقع، نسبت به کنترل حریق های احتمالی اقدام کنند.

ایشان به شهروندانی که روز سیزده فرودین ماه را به بوستان های شهر تهران می آیند، توصیه کرد از روشن کردن آتش درمحوطه فضای سبز و پای درختان خودداری کنند و در این باره گفت: متاسفانه در سال های گذشته عدم رعایت این نکته ، منجربه بروز حوادثی شده از این رو امسال با نصب پلاکارد در تمامی بوستان های شهر تهران نسبت به این موضوع هشدار داده شده است.

وی اعلام کرد: همچنین برای رفاه حال شهروندان در بوستان های بزرگ و فرامنطقه ای تهران ، اجاق های سیار نصب و نسبت به تامین هیزم مورد نیاز اقدام شده است تا شهروندان نیز با وجود این امکانات از روشن کردن آتش خودداری کنند.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اعلام اینکه تمامی امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی دربوستان های جنگلی وفرامنطقه ای بازسازی و تجهیز شده است، افزود: زمین های چند منظوره مخصوص کودکان و نوجوانان و زمین های بزرگسالان برای استفاده شهروندان در روز سیزده فرودین ماه کاملا آماده است.

ایشان از ایجاد هماهنگی های لازم با مراکز بهداشتی و درمانی شهرداری تهران و اورژانس تهران ، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران و نیروی انتظامی خبر داد و گفت: ماشین ها و تجهیزات گروه های امدادی در سطح بوستان های فرامنطقه ای و جنگلی مستقر هستند و باوجود حضور پلیس برای کنترل ترافیکی و حفظ آرامش شهروندان، نسبت به روشنایی کامل بوستان ها اقدام شده است.

وی افزود: در راستای تامین امکانات مورد نیاز مردم در روز طبیعت ، نسبت به بازسازی ، ساماندهی و نظافت سرویس های بهداشتی اقدام و آب مورد نیاز این سرویس ها از آب خام غیر شرب در بوستان های جنگلی تامین شده است.

درادامه از نصب سرویس های بهداشتی پرتابل در نقاط مختلف بوستان های جنگلی خبر داد و اظهار کرد: به دلیل وسعت پارک های جنگلی و حجم انبوه شهروندان در روز طبیعت ، نسبت به نصب سرویس پر تابل اقدام شده است.

به گفته مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در حالی امسال با همکاری شرکت شرکت شهروند غرفه فروش آب معدنی در بوستان های جنگلی دایر شده است که در تمامی بوستان های محلی ، منطقه ای و فرا منطقه ای نسبت به بازسازی و تجهیز آب خوری های اقدامن شده است.

نامبرده همچنین به راه اندازی سیستم صوتی در تمامی بوستان های جنگلی و فرا منطقه ای اشاره کرد و گفت: امسال نسبت به آماده سازی نمازخانه ها نیز اقدام شده به طوری که با حضور یکصد روحانی ، نماز جماعت در 100 بوستان فرامنطقه ای و جنگلی برپا می شود.

وی از کنترل بوفه ها و رستوران ها بوستان ها از نظر رعایت مقررات بهداشتی توسط کارشناسان بهداشت خبر داد و افزود: همچنین در روز طبیعت برای رفاه حال شهروندان ، 21 غرفه میوه و تره بار در بوستان های فرا منطقه ای و جنگلی ایجاد شده است.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از شهروندان و مهمانان روز طبیعت در بوستانهای شهر تهران تقاضا کرد تا نهایت همکاری را با خادمین مردم در بوستانها داشته و در حفظ سرمایه های طبیعی شهر، مدیریت شهری را یاری کنند.

آماده باش پلیس در روز طبیعت

رییس پلیس پایتخت از آمادگی کامل تمام نیروهای این پلیس تا پایان تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: ماموران پلیس تهران بزرگ برای تامین امنیت تفرجگاه‌ها در کلیه بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی مستقر هستند و روز طبیعت را در کنار مردم برای تامین امنیت آنها سپری می‌کنند.
سردار حسین ساجدی‌نیا با اشاره به پیش بینی‌های پلیس پایتخت برای روز طبیعت، گفت: باتوجه به اینکه اغلب شهروندان به همراه خانواده‌های خود در روز سیزدهم فروردین از منازل خود خارج و برای تفریح و شادی به دل طبیعت و پارک ها و تفرجگاه ها می روند، از این رو برقراری و حفظ امنیت و آرامش از حساسیت ویژه ای برخوردار است و پلیس نیز برای پیشگیری از وقوع هر جرمی تدابیر لازم را برای ایجاد فضایی سالم توام با امنیت و آرامش برای شهروندان اندیشیده و با آمادگی کامل، ماموریت روز 13 فروردین ماه را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه ماموران پلیس پایتخت برای تامین امنیت تفرجگاه‌ها در کلیه بوستان ها و پارک های جنگلی مستقر هستند و روز طبیعت را در کنار مردم برای تامین امنیت آنها سپری می کنند، افزود: همچنین در پارک‌های بزرگ علاوه بر استقرار ایستگاه‌ها، گشت‌های پلیس به صورت پیاده و خودروئی فعال هستند.

سردار تصریح کرد: ماموران پلیس راهور نیز در مبادی ورودی و خروجی پایتخت و تفرجگاه‌ها مستقر هستند و پیش بینی می‌کنیم ترافیک پارک‌های جنگلی همزمان با بازگشت مردم، اندکی افزایش یابد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در صورت لزوم در روز طبیعت، از گشت‌های هوایی نیز به منظور کنترل تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و سطح معابر استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری شهروندان تهرانی با پلیس و پرهیز از هرگونه پارک حاشیه‌ای مشکل‌زا همچون پارک‌های دوبله و مورب گفت: آنچه برای ما مهم است چیدمان مناسب خودروها در ورودی‌ها و خروجی‌ها و همچنین معابر حاشیه‌ای بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها به منظور جلوگیری از به وجود آمدن گره‌های ترافیکی و مشکل آفرین برای شهروندان است. از این رو مامورین ما با مدیریت پارک خودروها با هرگونه پارک حاشیه دوبله و مورب برخورد خواهند کرد.
فرمانده محترم افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ضمن اینکه تردد هرگونه کامیون و وسائل نقلیه سنگین از ساعت 6 صبح جمعه 13 فروردین تا ساعت 24 در معابر پایتخت ممنوع است، با وانت‌بارهایی که در روز طبیعت اقدام به حمل مسافر در قسمت بار می‌کنند به شدت برخورد می شود و از ادامه تردد و طی مسیر آن‌ها نیز ممانعت بعمل خواهد آمد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پایان با اشاره به اینکه در مقاطعی از روز 13 فروردین، امکان اعمال محدودیت ترافیکی در برخی از معابر حاشیه‌ای بوستان‌ها وجود خواهد داشت، خواستار توجه مردم به تذکرات پلیس و همکاری شهروندان با عوامل انتظامی و راهنمائی و رانندگی شد.

گشت هوایی ناجا برفراز پارک‌ها

فرمانده هواناجا گفت: در روز طبیعت که یکی از پرکارترین روز برای هواناجا است با توجه به شرایط جوی پیش بینی می شود حدود 100 پرواز را در این روز به منظور کنترل ترافیک داشته باشیم.

سردار خلبان محمدولی بیرانوند با اشاره به روز طبیعت که یکی از پر کارترین روزها برای هواناجا است افزود : بنابراین با توجه به شرایط جوی پیش بینی حدود 100 پرواز را در این روز داریم که این پروازها از صبح روز 13 فروردین تا پایان روز ادامه دارد .

وی، خاطرنشان کرد: به دلیل ترافیک نیمه سنگین در محورهای ورودی و خروجی تهران در روزطبیعت، این بالگردها ضمن کنترل ترافیک، اقدام به تسهیل رفت و آمد می کنند.

فرمانده هواپیمایی نیروی انتظامی تصریح کرد: بالگردهای ناجا بر فراز محورهای منتهی به بوستان ها، پارک ها و تفرجگاه ها در پروازند تا در صورت مشاهده هرگونه تصادف و گره ترافیکی، مراتب را به پلیس راهور اعلام نمایند.

سردار گفت: از صبح امروز، تیزپروازان ناجا در آسمان های کشورمان در حال پروازند تا هموطنان عزیزکه به همراه خانواده هایشان در روز سیزدهم فروردین، برای تفریح به طبیعت، پارک ها و تفرجگاه ها می روند روز خوشی را تجربه کنند.

وی، یادآور شد: پرواز گشت های هوایی نیروی انتظامی تا غروب، ادامه دارد تا مردم ایران اسلامی، روز طبیعت را با احساس امنیت و آرامش در کنار خانواده های خود سپری کنند.

علاوه بر پلیس و شهرداری، پرسنل آتش‌ نشانی و اورژانس نیز برای امدادرسانی به حوادث احتمالی در آماده‌باش به سر می‌برند و به گفته ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، نیروهای آتش‌نشانی در 250 نقطه پایتخت مستقر هستند.

وی افزود: در همین راستا 121 ایستگاه آتش‌نشانی مانند همیشه در آماده‌باش کامل به سر می‌برند. همچنین در 250 نقطه از بوستان‌ها و پارک‌های درون شهری و جنگل‌ها و پارک‌های حاشیه شهر که جزو حریم شهر محسوب می‌شوند، با انواع خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت با 600 آتش‌نشان از ابتدای روز تا زمان عادی شدن رفت‌وآمدها در معابر حضور دارند و وضعیت ایمنی محدوده تحت پوشش خود را کنترل می‌کنند.

وی با بیان اینکه در عین حال تمام مدیران ارشد عملیات با خودروهای عملیاتی به صورت سیار مشغول گشت‌زنی هستند، گفت: این واحدهای سیار ضمن سرکشی به وضعیت نیروهای مستقر، وضعیت ایمنی نقاط مختلف را نیز رصد می‌کنند.
این سخنگو خطاب به مردم گفت: از هموطنان تقاضا داریم که از حضور در لبه و کناره بزرگراه‌ها، رودخانه‌ها و دره‌ها جدا خودداری کنند و در جنگل‌ها و پارک‌های مورد تایید که شهرداری امکاناتی را در نظر گرفته، نیروهای امدادی در آنجا مستقر هستند و شناخته شده‌اند، حضور یابند. همچنین درخواست می‌کنیم که مردم خودروهای خود را به صورت منظم پارک کنند؛ چرا که نامنظم بودن پارک خودروها، تردد ماشین‌های آتش‌نشانی را دشوار می‌کند.

نامبرده تاکید کرد که مردم در صورت بروز حادثه، ضمن حفظ خونسردی از محل حادثه فاصله گرفته و با شماره 125 تماس بگیرند یا به اکیپ‌های مستقر آتش‌نشانی خبر دهند.

مددی سخنگوی اورژانس تهران نیز از استقرار اکیپ‌های اورژانس در مناطق پرجمعیت گردشگری پایتخت در روز طبیعت خبر داد و گفت: حدود 230 تن از پرسنل، هفت دستگاه موتور و 9 خودرو فرماندهی ستادی در تهران و منطقه اسلامشهر و مناطق پرجمعیت گردشگری و پارک‌ها مستقر خواهند بود.

وی به مردم توصیه کرد که در صورت نیاز به خدمات اورژانس، ضمن تماس با 115، به محل استقرار این اکیپ‌ها نیز مراجعه کنند.
منبع : ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: