انتشار: ۰۴:۲۴ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
هنرمند پیشکسوت رشته رنگرزی سنتی، این هنر را جلوه ای ناب از زیبایی هنرهای سنتی ایران خواند.

رنگرزی؛ جلوه ای ناب از زیبایی هنرهای سنتی ایران

فرش پازیریک را که قدیمی ترین فرش دنیاست از دست بافت های پارت ها یا مادها می دانند؛ این موضوع نشان از قدمت هنر رنگرزی در ایران زمین دارد؛ هنری که می توان در ایام نوروز آن را به صورت فراگیر به مردم ایران معرفی کرد.
 رنگرزی؛ جلوه ای ناب از زیبایی هنرهای سنتی ایران
به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری تابناک فرهنگی ، هنرمند پیشکسوت رشته رنگرزی سنتی، این هنر را جلوه ای ناب از زیبایی هنرهای سنتی ایران خواند.


مصطفی زمانی روز  گفت : اگر در زمان هایی مانند تعطیلات نوروز که سفر و گردشگری در کشور رونق چشمگیری دارد، کارگاه هایی برای معرفی رنگرزی سنتی در نقاط مختلف کشور برگزار شود، فرصت خوبی برای معرفی و شناساندن این رشته هنری به مردم فراهم می شود.

** رنگرزی سنتی، ظرفیت اشتغالزایی بالایی دارد
وی در زمینه ظرفیت های هنر رنگرزی سنتی اظهار کرد: این هنر ظرفیت اشتغالزایی بالایی داشته و در صورتی که حمایت شود، زمینه شغل های بسیاری را فراهم می کند؛ از نتایج بازر رونق هنر-صنعت رنگرزی سنتی می توان به ممانعت از کوچ روستاییان به شهرها و اشتغال پایداری که در روستاها ایجاد می کند، اشاره کرد.

** مواد مورد استفاده در رنگرزی سنتی
این هنرمند درباره مواد مورد استفاده در رنگرزی سنتی گفت: دسته ای از گیاهان دارای رنگینه های با ثبات بالا و متوسط هستند که در رنگرزی سنتی نقش موثری دارند؛ روناس، پوست پیاز و پوست انار از جمله این گیاهان هستند که در ایران یافت شده و از مواد رنگزای آنها در رنگرزی استفاده می شود.

** هنر رنگرزی سنتی را چگونه احیاء کنیم
وی تلاش های صورت گرفته برای احیاء این رشته سنتی را ارزنده دانست و خاطرنشان کرد: پژوهشگران و دانشجویان تلاش های بسیاری برای احیاء این هنر انجام داده اند؛ اما هرچه تولید دست بافته های مختلف مانند فرش و گلیم بیشتر شود، زمینه برای رونق این هنر بالاتر می رود و جایگاه دیرین خود را حفظ می کند.

** رنگرزی چیست
رنگرزی یا صباغی به فرایندی گفته می شود که در آن کالای نساجی همچون الیاف، نخ، پارچه یا پوشاک در محلولی که شامل مواد رنگزا و مواد شیمیایی است، رنگ آمیزی شود و مولکول های رنگ، با دوامی نسبی با مولکول های کالای نساجی، پیوند محکمی برقرار کنند. به عبارت دیگر، رنگرزی مهارتی است که در آن ماده رنگزا در درجه حرارت هدایت شده و زمان مشخص، داخل الیاف یا کالای منسوج (بافته شده) نفوذ کرده و آن را رنگ می کند.

«ماده رنگزا» در رنگرزی، به همه مواد طبیعی یا شیمیایی که قابلیت رنگرزی الیاف یا منسوجات را دارند اطلاق می شود. رنگ کالای رنگرزی شده نباید به آسانی در اثر شست و شو یا در برابر نور از بین برود.

اگر بخواهیم از اصالت و قدمت این هنر در کشور خود آگاه شویم توجه به همین نکته کافیست که بیشتر پژوهشگران فرش پازیریک را که قدیمی ترین فرش دنیاست از دست بافت های پارت ها یا مادها می دانند؛ این موضوع نشان از قدمت هنر رنگرزی در ایران زمین دارد؛ هنری که می توان در ایام نوروز آن را به صورت فراگیر به مردم ایران معرفی کرد.
منبع : ایرنا
رنگرزی؛ جلوه ای ناب از زیبایی هنرهای سنتی ایران


رنگرزی؛ جلوه ای ناب از زیبایی هنرهای سنتی ایران

رنگرزی؛ جلوه ای ناب از زیبایی هنرهای سنتی ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: